Ova skrev 2012-06-15 10:08:49 följande:
Våtfoder är generellt sett bättre än torrfoder eftersom de då får i sig mer vätska. Vätskeintaget är viktigt för genomströmningen i njurarna. Generellt sett föredrar katterna att ha vattenskålen där maten inte är och många gillar rinnande vatten (kattfontäner).
Vilket foder som de föredrar är individuellt, men min erfarenhet är att Royal Canins oftast går hem.
Prognosen beror på hur allvarliga förändringarna är, men ställs lättast med hjälp av ultraljud.
Beroende på hur katten mår så kan det vara lagom med kontrolller var 6;e-12:e månad. Det är viktigare att se till hur katten mår än vad värdena visar. Dock behöver man ju kontrollera blodtrycket då man inte märker om det är förhöjt (om det inte skulle vara skyhögt).
Tack för svaret!
Vi ger nu våran kisse (sedan i går då vi fick hem honom) Hills- foder.
Han får mjukmat morgon och kväll (med sina tillskott nerblandat i), sen har han en skål med torrfoder som "fri tillgång".
Jag ska nog testa Royal Canins nästa gång. Vill att de ska få det som de tycker är godast!
Enligt veterinären är det helt OK att även våran andra katt äter av njurfodret.
Hellre att våran friska katt äter av njurfodret, än att den sjuka får i sig "vanlig" mat.
Men jag är lite orolig att den katten som är frisk kanske ska bli fetare(?) Vet du något om det?
Kattfontän? Det lät intressant!

Finns det på vanliga djuraffärer?
Enligt veterinären så såg njurarna trotts allt ganska bra ut, de var inte förstorade eller något sådant.
Däremot var det ganska igenkalkade(?)
De sa att vi skulle komma tillbaka på återbesök efter sommaren, och då bestämma hur ofta vi ska göra undersökningar.
Hoppas verkligen på att min fina lilla kisse ska få leva med ett bra tag till.
Men samtidigt är vi ju förberedda på att det kan ta slut vilken dag som hellst. =/