• Icnivad

Njur-sjuk katt.

Jag har nu haft min 2-åriga lilla pojk-katt inne på utredning på djursjukhus. (länge leve försäkringar!!)
    De kom hur som hellst fram till att han har drabbats av kronisk njursvikt, men har fortfarande normalt blodtryck, han äter bra (fast att han magrat ur), dricker, leker osv.
    Så vi ska nu ge honom ett försök med njur-foder och specialtillskott.

Jag har hört att vissa katter kan leva ett ganska så normalt liv med njursvikt om man bara är noga med kosten.
    Vill gärna prata med flera som har katter med njursvikt, eller har haft.

- Hur länge levde era katter efter diagnosen?/ Hur länge sedan är det eran nu levande katt fick diagnosen?
    - Vilket foder ger ni? Har ni testat flera? Vilket foder gillade era katter bäst?
    - Hur ofta åker ni in på kontroller? 

• Svar på tråden Njur-sjuk katt.
  • Ova

Våtfoder är generellt sett bättre än torrfoder eftersom de då får i sig mer vätska. Vätskeintaget är viktigt för genomströmningen i njurarna. Generellt sett föredrar katterna att ha vattenskålen där maten inte är och många gillar rinnande vatten (kattfontäner).
    Vilket foder som de föredrar är individuellt, men min erfarenhet är att Royal Canins oftast går hem.
    Prognosen beror på hur allvarliga förändringarna är, men ställs lättast med hjälp av ultraljud.
    Beroende på hur katten mår så kan det vara lagom med kontrolller var 6;e-12:e månad. Det är viktigare att se till hur katten mår än vad värdena visar. Dock behöver man ju kontrollera blodtrycket då man inte märker om det är förhöjt (om det inte skulle vara skyhögt).

• Icnivad
    Ova skrev 2012-06-15 10:08:49 följande:
    Våtfoder är generellt sett bättre än torrfoder eftersom de då får i sig mer vätska. Vätskeintaget är viktigt för genomströmningen i njurarna. Generellt sett föredrar katterna att ha vattenskålen där maten inte är och många gillar rinnande vatten (kattfontäner).
    Vilket foder som de föredrar är individuellt, men min erfarenhet är att Royal Canins oftast går hem.
    Prognosen beror på hur allvarliga förändringarna är, men ställs lättast med hjälp av ultraljud.
    Beroende på hur katten mår så kan det vara lagom med kontrolller var 6;e-12:e månad. Det är viktigare att se till hur katten mår än vad värdena visar. Dock behöver man ju kontrollera blodtrycket då man inte märker om det är förhöjt (om det inte skulle vara skyhögt).
    Tack för svaret!
    Vi ger nu våran kisse (sedan i går då vi fick hem honom) Hills- foder.
    Han får mjukmat morgon och kväll (med sina tillskott nerblandat i), sen har han en skål med torrfoder som "fri tillgång".
    Jag ska nog testa Royal Canins nästa gång. Vill att de ska få det som de tycker är godast!

Enligt veterinären är det helt OK att även våran andra katt äter av njurfodret.
    Hellre att våran friska katt äter av njurfodret, än att den sjuka får i sig "vanlig" mat.
    Men jag är lite orolig att den katten som är frisk kanske ska bli fetare(?) Vet du något om det?

Kattfontän? Det lät intressant! Finns det på vanliga djuraffärer? 

Enligt veterinären så såg njurarna trotts allt ganska bra ut, de var inte förstorade eller något sådant.
    Däremot var det ganska igenkalkade(?)
    De sa att vi skulle komma tillbaka på återbesök efter sommaren, och då bestämma hur ofta vi ska göra undersökningar.

Hoppas verkligen på att min fina lilla kisse ska få leva med ett bra tag till.
    Men samtidigt är vi ju förberedda på att det kan ta slut vilken dag som hellst. =/ 
  • lia27

Min katt fick diagnosen njursvikt när hon var drygt ett år gammal. Värderna var jätte höga men jag ville inte avliva utan att ha försökt. I börjar åkte vi in 1-2 gånger om året för att kolla blod värdet. Men hon blev alltid så stressad av att åka in så nu gör vi det inte längre. Hon är idag 12 år gammal, smak men pigg o glad:)

• Icnivad
    lia27 skrev 2012-06-15 11:51:06 följande:
    Min katt fick diagnosen njursvikt när hon var drygt ett år gammal. Värderna var jätte höga men jag ville inte avliva utan att ha försökt. I börjar åkte vi in 1-2 gånger om året för att kolla blod värdet. Men hon blev alltid så stressad av att åka in så nu gör vi det inte längre. Hon är idag 12 år gammal, smak men pigg o glad:)
    Åh, hoppas verkligen att det är samma sak för min lilla pojke.
    Han hade också jättehöga värden.
    Veterinären sa att hans värden var det dubbla mot vad de brukar få vara, hade det varit en människa hade man börjat prata om att det är dags för en organdonation.
    Så jag hoppas verkligen att kosten hjälper.

Hur blev det med din kisse, magrade hon också ur i början?
    Åt hon upp sig och kom tillbaka till "normalt hull" sedan? 
  • lia27

Min katt är fortfarande smal men som sagt mår bra. Hon får special torrfoder portionsmaten den speciella totalvägrar hon så hon får vanlig mat. Tror hennes värden låg på 4-500?? De till o ned snackade om avlivning. Hoppas de löser sig för din kisse

• Icnivad
    lia27 skrev 2012-06-15 13:20:04 följande:
    Min katt är fortfarande smal men som sagt mår bra. Hon får special torrfoder portionsmaten den speciella totalvägrar hon så hon får vanlig mat. Tror hennes värden låg på 4-500?? De till o ned snackade om avlivning. Hoppas de löser sig för din kisse
    Hoppsan. Vad värdena låg på exakt har jag ingen aning om, och jag vet inte vad de ska ligga på heller.

• annapanna86

Gjorde ont inom mig när jag läste denna rubrik! Var tvungen att avliva min älsklingskatt för några månader sen pga njurproblem. :( Hade då ingen aning om att en katt som magrar kunde bero på något så allvarligt trodde ju bara att hon hade problem med mask eller bara tappat lite aptit.. när jag tog henne till veterinären så var det för sent och inget att göra sa dom. :´(   Saknar min Tigis sjuukt mycket!!
    Så bra att du upptäckt det i tid och hoppas att den maten hjälper!

• Icnivad
    annapanna86 skrev 2012-06-15 13:36:09 följande:
    Gjorde ont inom mig när jag läste denna rubrik! Var tvungen att avliva min älsklingskatt för några månader sen pga njurproblem. :( Hade då ingen aning om att en katt som magrar kunde bero på något så allvarligt trodde ju bara att hon hade problem med mask eller bara tappat lite aptit.. när jag tog henne till veterinären så var det för sent och inget att göra sa dom. :´(   Saknar min Tigis sjuukt mycket!!
    Så bra att du upptäckt det i tid och hoppas att den maten hjälper!
    Åh fy...
    Jag misstänkte också mask först, avmaskade, och inget hände. Och så åt han dåligt.
    Så jag bokade en veterinärtid för att kolla om han hade ont i munnen, och därför åt dåligt.
    Jag visste inte heller om att katter kunde ha njurproblem på det sättet.

När vi kom till veterinären hittade hon inget fel. Det såg bra ut i munnen, hjärta och lungor lät bra. Allt verkade bra.
    Hon trodde att han bara varit "magsjuk" och börjat må illa, och att det då blivit en ond cirkel med maten.
    Sen frågade hon om jag ville ta ett blodprov "för säkerhets skull", men hon trodde att jag bara skulle behöva få igång aptiten lite snabbt igen.
    Jag sa att jag självklart ville ta ett blodprov, för OM det skulle vara något så skulle jag vara så arg på mig själv för att ha tackat nej till ett prov bara för att det kostade lite extra.

Dagen efter ringde veterinären upp och sa att proverna var urhemska, och att jag snabbt som ögat måste ringa en större klinik för vidare utredning
    Jag blev helt chockat!
    Från att ha trott att det var mask eller tandsten, till att få höra att katten var kroniskt njur-sjuk

Så jag hade inte heller upptäckt det om det inte var för att veterinären föreslog ett blodprov. =( 
  • iMHotEP

Har haft två njursjuka katter, den ena efter den andra. Båda är borta idag, men levde bra på hills veterinärdiet. Den första blev sjuk som femåring, levde tills han blev 10, då gick det snabbt när han blev riktigt dålig, bara över dagen så var han akut urinförgiftad och hade inte överlevt natten. Trots att jag visste att han var sjuk så kom det som en chock att inte få åka hem från veterinären med min katt. Vi var 2 ggr till veterinären på koll, första besöket och så en uppföljning på det där vi såg att han svarade bra på fodret, och tyckte då att jag skulle höra av mig om jag såg någon förändring. tredje gången var när vi avlivade honom, han hade värden som låg 1000 ggr högre än normalt.

Den andra fick diagnosen vid 13 år, och levde 3 år till på hills diet, sista 6 mån på hills blötfoder för njursjuka. De sista månaderna var bara egoism, han låg bara och fanns, han lämnade aldrig sin plats i fönstret ovan elementet mer än för att gå på lådan, vilket ju inte var så ofta då mat och dryck knappt gick att få i honom. När han började kräkas och må synbart dåligt så tog vi steget att avliva. Med honom så gick vi bara på första kollen, och sista besöket hos veterinären var det bara avlivning, inte några prover för att bekräfta vad vi redan visste, han var ändå 16 år och mådde riktigt dåligt.

animail.se har veterinärfoder, så slipper man springa hos veterinären och köpa, speciellt om det ligger långt bort som i mitt fall.

• Ravenna

Min Molly fick diagnosen när hon var 7 år. Det var april 2011. Hon blev lite bättre av Hills-fodret, men sedan blev hon sämre igen och vi tvingades avliva henne i juli, så hon levde med andra ord bara i ca 3 månader efter diagnos.

Hoppas att det går bättre för din misse! Får man bara ner njurvärdena och hittar problemet i tid så kan missarna leva normala liv trots sjukdomen.

• Icnivad
    annapanna86 skrev 2012-06-17 13:11:33 följande:
    Det kommer verkligen som en chock! Hade aldrig hört talas om att njursjukdom är så vanligt på en katt..
    Det är något som alla kattägare borde bli informerade om så man reagerar i tid!
    Det håller jag helt med om!
    I lördags åkte min mormor och morfar in med sin katt.
    den har också njursjukdom. =/ Hur fasen kan min katt och deras få det samtidigt? 
Svar på tråden Njur-sjuk katt.