• Malawi

Finns det färdig glutenfri tårtbotten att köpa?

Hej!

Det börjar bli dags för barnkalas och glutenintoleranta gäster ska komma. I vanliga fall brukar jag baka själv, men nu är jag höggravid med bebis på gång när som helst och vill ha det så enkelt som möjligt.

Så, finns det färdiga glutenfria tårtbottnar att köpa i typ större mataffär?

• Svar på tråden Finns det färdig glutenfri tårtbotten att köpa?
  • Busbellan

Tror det kan finnas men skulle tro att de är lika torra som allt annat glutenfritt bröd som säljs färdigt, i alla fall det vakuumförpackade. Fryst är bra, men har nog inte sett några tårtbottnar där

Mamma till Nora, August och Ella
  • krakel

Kan man inte bjuda på marängtårta??? Eller glassbuffe ist???

• hallontryffel

Marängbottnar kanske? ...har dock inte koll på innehållsförteckningarna, kanske har man annat än socker och äggvita i de köpta...

• katalysator

Jag har tyvärr aldrig sett några färdiga sådana i butik. Mitt tips är att du kontaktar ett konditori i närheten. De brukar ofta kunna göra glutenfria tårtor på beställning, och frågar man snällt brukar det gå bra att köpa loss bara tårtbotten. (Detsamma gäller semlebullar eller andra saker som kan vara svåra att hitta glutenfritt i vanlig butik).

Ett annat alternativ är att köpa en glutenfri mjölmix och baka en egen botten. Jag tror att det finns färdig "shake and bake" för muffins/sockerkaka som gör att det går på fem minuter att fixa. 

• Enniie

Ja, dom finns att köpa i större bra sorterade stormarknader. Gå annars till ett bageri där dom bakar glutenfritt då det nog är billigare där. En tårtbotten där pröjsar vi ca 45-49kr/st.

Ring runt till olika bagerier och kika.

• Jojile

Jag har aldrig sett färdig tårtbotten, jag bakar egen. Fast eftersom jag tycker det är svårt att få den saftig och god så kör jag på marängtårta fyra gånger av fem.

• Busbellan

Jag tycker den blir god om man gör den med potatismjöl

Mamma till Nora, August och Ella
  • malose

Har för mej att de frysta mandeltårter typ daimtårta bruksr vara glutenfri. Finns i de flesta affärer

• Pyreluringen

Köp en daimtårta och pimpa upp den med vit och mörk chokladsås och xtra krossad daim och ev fint strössel.. Så slipper du baka..

• Hallon4

Jag brukar köpa fryst daimtårta från affären eller köpa en Budapestbakelse på konditori eller Ica Maxi. Budapestrullar är glutenfria. Annars marängbottnar med jordgubbar och grädde. Är det en glutenintolerant vuxen eller ett barn? Till barn(och många vuxna) funkar alltig glass också!

• malose

Har för mej att de frysta mandeltårter typ daimtårta bruksr vara glutenfri. Finns i de flesta affärer

• Slagathor

Om du skulle få en gnutta energi över har jag ett kanonrecept :) Enkelt och snabbt och så sjukt gott att ingen märker skillnad.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Malawi

Daimtårta och Budapest såklart! Att jag inte tänkte på det! Tack!

Slagathor, jag tar gärna receptet. Det är en återkommande gäst och jag brukar ju i vanliga fall baka eget glutenfritt fika. Bara inte denna gång.

• Slagathor

Härligt, här kommer det! Jag använder det till tårtbottnar, silviakaka, grund till moccarutor och rulltårta :)

Gör den i en rund, platt form sk tårtbottenform

4 ägg
    2 dl socker
    1 tsk bakpulver
    1 dl potatismjöl
    1 dl maizena (majsstärkelse)

Vispa ägg och socker pösigt. Det är här "hemligheten" ligger. Man ska vispa hur länge som helst, gärna 5 minuter. Den tar tid att få pösig.

Blanda resteranda och blanda i smeten. Jag brukar elvispa detta så det inte blir klumpar.

Häll i smord och bröad (majsströbröd) form och ställ på 175 grader i mitten i ca 20 minuter.

Lycka till! 

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
Svar på tråden Finns det färdig glutenfri tårtbotten att köpa?