• Anonym (hundägaren)

Mår dåligt över ha hunden...STRESS!!!

När vi skaffade hunden för ett år sedan fick jag typ en förlossningsdepression. Kan man få det???
    Kände mig överväldigad över ansvaret.Mådde jättedåligt.  Bor själv med mina två barn i hus och har egentligen inte tid med hund. Men min dottter hade haft ett tufft år och hade längtat efter hund läänge. Och jag hade också velat ha hund länge. 
    Nu känner jag sån stress över hunden. Den ska aktiveras, motioneras, mental stimulans och ingen av barnen har direkt något intresse. Dottern sitter mest på sitt rum med datorn. Sonen är snart vuxen och lever sitt liv.  Det är mycket pälsvård dessutom och det är bara jag som kan kamma hunden. 
    Haar alltid dåligt samvete, för att hunden inte får tillräckligt med stimulans. Andra spårar, tränar agility och lydnad... men det är inget jag känner för riktigt. Alla är så duktiga! 
    Jag stressar för att han inte ska vara själv om dagarna. Min egen seperationsångest kanske.  
    Undrar om det är värt att ha kvar hunden???? 

• Svar på tråden Mår dåligt över ha hunden...STRESS!!!
  • katalysator

Det kanske finns någon annan ungdom i närheten som drömmer om en egen hund och som gärna skulle vara dag-/helgmatte för en mindre slant?

• Anonym

Om ingen är särskilt intresserad av att ta hand om hunden kanske den får det bättre hos någon annan?

• Anonym (hundägaren)
    Anonym skrev 2012-06-15 14:39:51 följande:
    Om ingen är särskilt intresserad av att ta hand om hunden kanske den får det bättre hos någon annan?
    Det är en ras som kräver en hel del.... jag känner att jag inte riktigt har intresset
  • Anonym (C)

Varför köpte du hunden?

• Anonym
    YummyMami skrev 2012-06-15 14:57:51 följande:
    Hur gammal är dottern? Om hon är gammal nog för att få egen hund så ska hon även ta rastning, matning, övningar osv. Sköter hon inte det som ska skötas så ge bort hunden. (Jag fick min ena hund så )
    Precis.. visst ville dottern ha hunden? Ja då skall hon även ta ansvar!
  • Anonym (hundägaren)
    Anonym (C) skrev 2012-06-15 14:51:23 följande:
    Varför köpte du hunden?
    Trodde dottern skulle tycka det var kul med hundklubb och aktiviteter
    Barndomslängtan
    Älskar hundar
    Gillar vara ute gå o springa o åka skidor
    Sällskap

MEN

dottern går ut med honom kanske 20 minuter, sedan inget mer
    får ångest att han inte stimuleras med spår, sök, lydnad - jag tycker det är tråkigt, trodde det skulle va kul
    han tar 2 timmar om dagen i form av motion och det är alla dagar året om.
    bök med om man ska bort, stress lämna honom

OCH JAG VET att allt borde jag ha förutsett..... vilket ger mig mer ångest....

När vi är ute gör jag allt för att han ska  ha kul, letar upp andra hundar, så han ska få leka, hoppar över stockar och stenar, smsar alla jag kan som har hund för att vi ska få prommis kompisar..... 

• Lillafrökenfräken
    Anonym (hundägaren) skrev 2012-06-15 14:50:25 följande:
    Det är en ras som kräver en hel del.... jag känner att jag inte riktigt har intresset
    I så fall kontaktar du uppfödaren och ber om hjälp med omplacering av hunden. Varför skaffade du en krävande ras när det finns så många trevliga raser som funkar som sällskapshundar, som gärna hänger med när man vill hitta på något men inte kräver det?
  • Maybe

Prata inom familjen och förklara att alla måste hjälpas åt annars kan ni inte ha kvar hunden.
    Diskutera lösningar som dagmatte osv tills ni kommit fram till en lösning.

Vad är det för hund ni har? Hur gammal är hunden? 
    Din son kanske kan gå en promenad om dagen med hunden iallafall?

Ta med din dotter och prova på olika sporter så som agility, spår, sök, freestyle, och allt vad du kan komma på. 
    Förhoppningsvis får hon intresse för en av de grejerna ni kikar på som hon kan tänka sig att prova med er hund. Passar det för hunden också så kommer de säkert ha en rolig tid ihop och din dotter kommer ut mycket och gott om motion =)    

Svar på tråden Mår dåligt över ha hunden...STRESS!!!