• Copyjulia

Hur räknar man månader?

Hur räknar man egentligen månader? Jag är i vecka 17 och om man räknar med att varje månad har 4 veckor är jag ju i 5:e månaden. Men 40 veckor blir ju faktiskt 10 månader i så fall!

På Familjelivs förlossningsberäknare står det att jag är i 4:e kalendermånaden och 5:e graviditetsmånaden. Testade att se vad den skulle säga om man precis skulle föda och enligt den är man i så fall i 10:e graviditetsmånaden. Men jag har då aldrig hört någon säga att de är i 10:e månaden... 

• Svar på tråden Hur räknar man månader?
  • TeamCaz

Har oxå funderat på det.
    Fyra veckor på en månad (ca)
    40 veckor

• TeamCaz

Kanske det.
    Därför jag skrev "ca" eftersom det aldrig är EXAKT fyra veckor (28 dagar) på en månad.
    Dock räknar man en månad med fyra veckor.

• Copyjulia

Jo de flesta månader är ju 2-3 dagar längre än fyra veckor. Men frågan är hur man räknar grav.månaderna. Dvs. vilka veckor räknas som vilken månad. Någon/några månader måste ju i så fall få fler veckor än 4, men inte alla om det ska bli jämnt fördelat på 9 mån.

Eller ska man kanske inte räkna i hela veckor utan dela antalet dagar jämnt över 9 mån? 

Helt oviktigt egentligen. Är bara nyfiken om det finns någon allmän info om vad som gäller. Ursäkta mitt röriga resonemang...

• väntan väntan

Jag har försökt sitta och räka på detta också, tycker att många frågar vilken månad man är i, och när man svarar i veckor blir det inte helt nöjda.

• väntan väntan

Vad är en kalendermånad, graviditetsmånad
    och lunarmånad?

Man brukar ofta referera till vilken månad man är i när man berättar om sin graviditet för andra. Då är det kalendermånad man pratar om, det vill säga januari, februari, mars osv. En graviditetsmånad är däremot alltid 28 dagar och en del kallar den även för lunarmånad, det vill säga tiden mellan två nya "mån"-dagar. Man är alltså gravid i cirka nio kalendermånader, men i tio graviditetsmånader (eftersom dessa månader är exakt fyra veckor/28 dagar). I Familjelivs uträkning utgår vi från att kalendermånaden är 30 dagar lång och startar när du blir gravid, det vill säga vid ägglossningen. Graviditetsmånaden utgår alltid från din senaste menstruation. Man kan sammanfatta begreppen såhär:

Kalendermånad

• Startar: Vid ägglossningen (ca 2+0)

• Längd: ca 30 dagar

• Varar: 9 kalendermånader
    • Precision: Enkel och ungefärlig indikation, månadsgränserna kan variera lite

Graviditetsmånad (också kallad lunarmånad)

• Startar: Redan vid senaste menstruationens första blödningsdag (0+0)

• Längd: Alltid 28 dagar (4 veckor)

• Varar: 10 graviditetsmånader
    • Precision: Detta begrepp är mer tydligt och har en exakt angivelse

• Används: Hos barnmorskan, läkare, sjuksköterskor och andra inom vården eller andra insatta

• Copyjulia
    väntan väntan skrev 2012-06-20 12:24:29 följande:

Vad är en kalendermånad, graviditetsmånad
    och lunarmånad?

Man brukar ofta referera till vilken månad man är i när man berättar om sin graviditet för andra. Då är det kalendermånad man pratar om, det vill säga januari, februari, mars osv. En graviditetsmånad är däremot alltid 28 dagar och en del kallar den även för lunarmånad, det vill säga tiden mellan två nya "mån"-dagar. Man är alltså gravid i cirka nio kalendermånader, men i tio graviditetsmånader (eftersom dessa månader är exakt fyra veckor/28 dagar). I Familjelivs uträkning utgår vi från att kalendermånaden är 30 dagar lång och startar när du blir gravid, det vill säga vid ägglossningen. Graviditetsmånaden utgår alltid från din senaste menstruation. Man kan sammanfatta begreppen såhär:

Kalendermånad

• Startar: Vid ägglossningen (ca 2+0)

• Längd: ca 30 dagar

• Varar: 9 kalendermånader
    • Precision: Enkel och ungefärlig indikation, månadsgränserna kan variera lite

Graviditetsmånad (också kallad lunarmånad)

• Startar: Redan vid senaste menstruationens första blödningsdag (0+0)

• Längd: Alltid 28 dagar (4 veckor)

• Varar: 10 graviditetsmånader
    • Precision: Detta begrepp är mer tydligt och har en exakt angivelse

• Används: Hos barnmorskan, läkare, sjuksköterskor och andra inom vården eller andra insatta

Åh, vilken bra förklaring! Jag pratade med min BM idag och passade på att fråga vilken månad jag egentligen var i och då sa hon femte. (Frågade inte vidare om hur man räknar och så verkade så fånigt...) Men nu när jag kollade Familjelivs förlossningsuträknare så är jag fortfarande i fjärde kalendermånaden men femte gravmånaden. Då verkar ju min BM anse att man ska gå efter grav.månader och inte kalendermånader. Men det verkar så konstigt att säga att man är i tionde månaden. Har jag då aldrig hört någon göra...
  • Copyjulia
    Rocktroll skrev 2012-06-21 18:20:08 följande:
    Jag är också i v 17 och brukar säga att jag är i 4.e månaden, nu blev jag förvirrad Tungan ute
    Ha ha, ja verkligen! Man kanske får nöja sig med att säga vilken vecka man är i istället. När går du in i månad fem? 
Svar på tråden Hur räknar man månader?