• Bitzy

Någon som fött inne Karlskrona detta året?!

Har en fråga om hur mycket ni fick betala när ni låg inne på både förlossningen/dygn och på bb/dygn.

Och hur mycket fick er partner betala på bb/dygn?

Ni som legat inne, har ni känt er väl bemött och fått det stöd ni behövt under hela vistelsen? Fanns det bra amningshjälp? Något annat som ni vill berätta?      

2012 ska bli det bästa året
  • Svar på tråden Någon som fött inne Karlskrona detta året?!
  • Lyckligajag78

Födde på K-na förlossning för 4.5 år sedan. Otroligt nöjd med hur förlossningen var, både bemötande och den hjälp man fick. Men på bb blev jag inte överdrivet imponerad måste jag säga. Min bm sa att de allra flesta är supernöjda med förlossningen på K-na men att bb är si och så med. Amningsfascister tycker jag att de var *ler*. Men det är inget att oroa sig över, för mig är det dags snart igen om sisådär en månad Glad

• Lyckligajag78

Det var iof inte detta året jag födde, men jag kan ju återkomma när jag klämp ut min lilla skrutt i magen Hjärta

• MammaHanna 070911

Har fött alla mina tre barn i karlskrona, 2007, 2009 och 2011.
    Jag har tyckt att både förlossning och bb har varit underbart alla gånger!  Men alla har vi olika erfarenheter och uppfattningar. Jag har valt att amma alla mina barn och de har hjälpt mig jättebra med att få igång amningen alla gånger. 

Jag minns inte var vi betalade för att ligga inlagda, har för mig jag betalade 80kr och maken 180kr men är som sagt inte helt säker.

♥ Maximiliam 070209, Michelle 091027, Isabella 110721, Tvillingar bf 121218 ♥
  • Bitzy

Vad kul:) Ska också få om ca en månad. Bf 12juli.

Hade för mig att det var 80:-/person o dygn, men hörde lite löst om att det kan ha dubblats. 

Har dem våtservetter eller liknande? Har förstått att blöjor och bindor ingår, men är det någon typ av gräns på hur många bindor/blöjor som får användas under inskrivningen?

2012 ska bli det bästa året <3
  • Bitzy
    MammaHanna 070911 skrev 2012-06-15 15:43:47 följande:
    Har fött alla mina tre barn i karlskrona, 2007, 2009 och 2011.
    Jag har tyckt att både förlossning och bb har varit underbart alla gånger!  Men alla har vi olika erfarenheter och uppfattningar. Jag har valt att amma alla mina barn och de har hjälpt mig jättebra med att få igång amningen alla gånger. 

Jag minns inte var vi betalade för att ligga inlagda, har för mig jag betalade 80kr och maken 180kr men är som sagt inte helt säker.

Vad skönt att dem hjälp till med amningen. Då det är första barnet så har jag ingen aning om hur det kommer att kännas eller om jag kommer göra rätt
  • MammaHanna 070911
    Bitzy skrev 2012-06-15 15:50:12 följande:

Hade för mig att det var 80:-/person o dygn, men hörde lite löst om att det kan ha dubblats. 

Har dem våtservetter eller liknande? Har förstått att blöjor och bindor ingår, men är det någon typ av gräns på hur många bindor/blöjor som får användas under inskrivningen?
    Jag är som sagt inte säker på avgiften. Men mannen betalade mer än mig, det minns jag.
    Nej de har inte våtservetter, men vi använde pappret vid handfatet + vatten. Det smulades inte sönder som toapapper utan funkar likadant som våtservetter gör. Det finns ingen gräns på hur många bindor och blöjor man får använda. Amningsinlägg finns inte så det rekommenderar jag dig att ta med.
  • MammaHanna 070911
    Bitzy skrev 2012-06-15 15:52:13 följande:
    Vad skönt att dem hjälp till med amningen. Då det är första barnet så har jag ingen aning om hur det kommer att kännas eller om jag kommer göra rätt
    Förstår det.. men jag har tyckt de varit väldigt hjälpsamma! 
    Första gången, när jag inte heller visste riktigt hur det funkade, hjälpte de till så mycket jag behövde.
    Mitt tredje barn kom tre veckor tidigt och sov väldigt mycket, orkade inte amma, då hjälpte de mig också med hur jag skulle mata henne med tesked osv. :) 
  • Idaped

Intressant tråd. Har BF om 11 dagar och ska föda på Karlskrona :)

• Bitzy

Amningsinlägg har jag köpt för att ta med, men har inte läckt så värst mycket dagtid ännu. Skönt att det fungerar att blöta pappret vid handfatet, varit orolig om det bara skulle smula sönder.

Skönt att dem verkar kunnig och bra för amningen, vill verkligen kämpa för att den ska fungera.

Fanns bb-väskan/reklamväskan inne och vad fanns i den?  

• Bitzy
    MammaHanna 070911 skrev 2012-06-15 16:01:29 följande:
    Förstår det.. men jag har tyckt de varit väldigt hjälpsamma! 
    Första gången, när jag inte heller visste riktigt hur det funkade, hjälpte de till så mycket jag behövde.
    Mitt tredje barn kom tre veckor tidigt och sov väldigt mycket, orkade inte amma, då hjälpte de mig också med hur jag skulle mata henne med tesked osv. :) 

Skönt att kunna slappna av lite mer på den punkten då:) Man är ju lite orolig över hur det kommer att gå nu när det är semestertider.
  • MammaHanna 070911
    Bitzy skrev 2012-06-15 16:32:07 följande:
    Amningsinlägg har jag köpt för att ta med, men har inte läckt så värst mycket dagtid ännu. Skönt att det fungerar att blöta pappret vid handfatet, varit orolig om det bara skulle smula sönder.

Skönt att dem verkar kunnig och bra för amningen, vill verkligen kämpa för att den ska fungera.

Fanns bb-väskan/reklamväskan inne och vad fanns i den?  
    Hehe nä, men du kan räkna med att läcka desto mer sen när mjölken rinner till på riktigt (någon dag efter förlossningen). Då lär du behöva amningskupor. :)

Japp, det fanns två väskor där, minns inte riktigt vad som är i dem.. men det är någon body, strumpor, rabattkuponger, blöjprover, tvättlappar och en massa andra prover. :)
    Bitzy skrev 2012-06-15 16:34:48 följande:
    Skönt att kunna slappna av lite mer på den punkten då:) Man är ju lite orolig över hur det kommer att gå nu när det är semestertider.
     Absolut! Du kan ju till att börja med räkna med att det kan vara fullt på bb. Jag födde en 21 juli förra året och då var där fullt.. för det första tog det ca 6 timmar innan vi fick en plats på bb och för det andra så fick vi dela rum med en annan mamma o hennes bebis + att pappan inte fick plats att stanna kvar. 
    Förhoppningsvis är det annorlunda för dig, men jag har hört att detta hör till vanligheterna runt sommartider. :/ 
  • Bitzy

Ja jag hoppas verkligen att vi får komma in när det inte är allt för många som föder/har fött. Fast har hör att det är många som föder på våren och på sommaren samt att det verkar vara många som föder just i år.

• FruEnarsson

Födde förra året men vet att det alltid kostat 80 kr per dygn för båda förlossning och bb. Men denna gången behövde inte min man betala, det kom bara en faktura till mig. Men när vi skulle ha vår son år 09 fick han betala för dom  dygn vi låg på förlossningen och sen bb avgift. Men vi låg knappt ett dygn, kom in söndag kl 7.30 på förlossningen låg där till 16 tiden sen var vi på bb till kl 9 dagen efter sen åkte vi hem. Jag tycker jag blev väl bemött där och har trivts väldigt bra där både på förlossningen och bb. Däremot var det en sköterska som talade om för mig på morgonen att jag inte skulle använda napp till vår dotter. Då hade hon legat vid bröstet från hon föddes vid 14.21 på söndagen hela dagen/kvällen/natten med bara avbrott på kanske 10 minuter. Jag var så slut och bröstvårterna blödde och då ansåg jag att hon kunde ta nappen en stund så mina bröt kunde få vila! Och när vi låg på neonatla med vår son gav dom honom napp för att få igång sugreflexerna så napp kan inte vara så skadligt. Men efter att jag sa det sa hon bara att dom inte tyckte man skulle ge barnen napp sen gick hon.

• FruEnarsson
    Bitzy skrev 2012-06-15 15:50:12 följande:

Man brukar få väskor med saker i från pambers, natusan och libero däri finns vårtservetter
  • Bitzy

Fick den 18/7 en son med akut kejsarsnitt.

Kostnaden för mig var 80:-/dygn och 150:-/dygn för min dåvarande sambo.

FruEnarsson skrev 2012-09-30 21:23:13 följande:
    Födde förra året men vet att det alltid kostat 80 kr per dygn för båda förlossning och bb. Men denna gången behövde inte min man betala, det kom bara en faktura till mig. Men när vi skulle ha vår son år 09 fick han betala för dom  dygn vi låg på förlossningen och sen bb avgift. Men vi låg knappt ett dygn, kom in söndag kl 7.30 på förlossningen låg där till 16 tiden sen var vi på bb till kl 9 dagen efter sen åkte vi hem. Jag tycker jag blev väl bemött där och har trivts väldigt bra där både på förlossningen och bb. Däremot var det en sköterska som talade om för mig på morgonen att jag inte skulle använda napp till vår dotter. Då hade hon legat vid bröstet från hon föddes vid 14.21 på söndagen hela dagen/kvällen/natten med bara avbrott på kanske 10 minuter. Jag var så slut och bröstvårterna blödde och då ansåg jag att hon kunde ta nappen en stund så mina bröt kunde få vila! Och när vi låg på neonatla med vår son gav dom honom napp för att få igång sugreflexerna så napp kan inte vara så skadligt. Men efter att jag sa det sa hon bara att dom inte tyckte man skulle ge barnen napp sen gick hon.

Tror jag råkade ut för samma sjuksköterska:( Har kopierat från en annan tråd där jag skrev:

Då jag har lite övervikt så vågade jag inte sova med min son i samma säng. Var rädd att jag skulle rulla över honom eller något liknanade. (Trodde jag skulle få ett större barn så chocken var stor när han i mina ögon var pytteliten.) Nattsjuksjöterskan började hota om att det minsann var större risk att sonen dog i sin vagn/säng än om han sov med oss, sen skulle vi heller inte få lov att sova förrän han sov med oss.       Hon förespråkade amning, men kunde inte hjälpa till något vidare utan sa mest "men det där fixar du ju så bra själv". Då hada jag problem med att sonen satte upp tungan i gommen varje gång vi skulle försöka:(
    Fast visst hon var bra när det kom till att visa hur man liggammar, men det var det enda hon var bra på. Tyvärr:(

• FruEnarsson
    Bitzy skrev 2012-10-06 11:38:43 följande:
    Fick den 18/7 en son med akut kejsarsnitt. Kostnaden för mig var 80:-/dygn och 150:-/dygn för min dåvarande sambo.Tror jag råkade ut för samma sjuksköterska:( Har kopierat från en annan tråd där jag skrev: Då jag har lite övervikt så vågade jag inte sova med min son i samma säng. Var rädd att jag skulle rulla över honom eller något liknanade. (Trodde jag skulle få ett större barn så chocken var stor när han i mina ögon var pytteliten.) Nattsjuksjöterskan började hota om att det minsann var större risk att sonen dog i sin vagn/säng än om han sov med oss, sen skulle vi heller inte få lov att sova förrän han sov med oss.       Hon förespråkade amning, men kunde inte hjälpa till något vidare utan sa mest "men det där fixar du ju så bra själv". Då hada jag problem med att sonen satte upp tungan i gommen varje gång vi skulle försöka:( Fast visst hon var bra när det kom till att visa hur man liggammar, men det var det enda hon var bra på. Tyvärr:(     

Oj det var en skillnad på pris! Undea varför dom höjt så för pappor, känns lite diskriminering. Hade jag varit du, hade jag annält detta. Det är absolut inte ok att hon står och säger såna saker till dig/er. Dessutom har jag läst i flera olika tidningar och böker att dom rekomenderar att barnen sover själva och det finns många orsaker till det. Kvävningsrisken är enormt stor, man kan råka skada barnet eller nått annat. Jag själv anser att barnen sover bäst i sina egna sängar. Min son sov sällan hos hos vår dotter sov varje natt till 10 månader hos oss då hon skrek till hon inte fick luft om hon inte fick min närhet. Men det har hänt olyckor med våra barn som inte hade hänt on dom legat i egna sängar. Båda har trillat ner då vi sover väldigt tungt båda två. Min man la armen över dotterns ansikte när hon va spädbarn, min man sover oroligt och slåss i sönnen viljet orsakade en armbåge i vår dotters huvud vid 6 månader. Så hennes argument kan hag absolut inte förstå. Bvc sköterskan vi har anser att deras egna sängar är bäst och som detta med att min man slåss i sömnen kan ju alla råka få för sig att göra och hur kul är det när det är ens egna barn dessutom. Jag förstå om du som är lite överviktig inte vill ha ditt barn i sängen för jag var rädd att kväva våra barn och jag är pinn smal man kan ju aldrig veta vad man göra.
  • FraYo

Födde 2010. Förlossningen kanon o BB hemskt. Veliga idioter.
    150 för pappano 80 för mamman tror ja de var :)

• Bitzy
    FruEnarsson skrev 2012-10-06 13:12:48 följande:

Oj det var en skillnad på pris! Undea varför dom höjt så för pappor, känns lite diskriminering. Hade jag varit du, hade jag annält detta. Det är absolut inte ok att hon står och säger såna saker till dig/er. Dessutom har jag läst i flera olika tidningar och böker att dom rekomenderar att barnen sover själva och det finns många orsaker till det. Kvävningsrisken är enormt stor, man kan råka skada barnet eller nått annat. Jag själv anser att barnen sover bäst i sina egna sängar. Min son sov sällan hos hos vår dotter sov varje natt till 10 månader hos oss då hon skrek till hon inte fick luft om hon inte fick min närhet. Men det har hänt olyckor med våra barn som inte hade hänt on dom legat i egna sängar. Båda har trillat ner då vi sover väldigt tungt båda två. Min man la armen över dotterns ansikte när hon va spädbarn, min man sover oroligt och slåss i sönnen viljet orsakade en armbåge i vår dotters huvud vid 6 månader. Så hennes argument kan hag absolut inte förstå. Bvc sköterskan vi har anser att deras egna sängar är bäst och som detta med att min man slåss i sömnen kan ju alla råka få för sig att göra och hur kul är det när det är ens egna barn dessutom. Jag förstå om du som är lite överviktig inte vill ha ditt barn i sängen för jag var rädd att kväva våra barn och jag är pinn smal man kan ju aldrig veta vad man göra.

Jag hade dessutom varit med om ett akut kejsarsnitt med tyngre smärtstillande än vad jag är van vid. Kändes som om hon skulle minst anmäla till soc bara för att sonen inte fick sova hos oss i sängarna. 

Ja man kan aldrig veta om man helt plötsligt får en mardröm och börjar bli väldigt rörlig i sängen, eller som är hellt vanligt -man är som  nybliven förälder väldigt trött.  Tycker du har en förståndig bvcsköterska :)

Skulle ha anmält henne nu så här i efterhand, men nu har det varit för mycket med separationen mellan mig och sonens pappa. Där även med umgänge varannan dag.  
  • FruEnarsson
    Bitzy skrev 2012-10-07 10:31:08 följande:
    Jag hade dessutom varit med om ett akut kejsarsnitt med tyngre smärtstillande än vad jag är van vid. Kändes som om hon skulle minst anmäla till soc bara för att sonen inte fick sova hos oss i sängarna.  Ja man kan aldrig veta om man helt plötsligt får en mardröm och börjar bli väldigt rörlig i sängen, eller som är hellt vanligt -man är som  nybliven förälder väldigt trött.  Tycker du har en förståndig bvcsköterska :) Skulle ha anmält henne nu så här i efterhand, men nu har det varit för mycket med separationen mellan mig och sonens pappa. Där även med umgänge varannan dag.  

Jag har alsrig varit med om kejsarsnitt men vad jag förstått ska det vara en fruktansvärd smärta efteråt och även jobbigt efteråt med snittet. Så att man kanske inte orkar med sitt barn efteråt på det sättet andra föräldrar gör. Okej vad tråkigt :/ hoppas det reder sig till det bästa! Du kan alltid göra en anmälan senare när ditt liv känns bättre och du orkar.
Svar på tråden Någon som fött inne Karlskrona detta året?!