Anonym skrev 2012-06-16 22:26:37 följande:
#3: Tack så mycket för för informationen. Jag har också förstått att detta är mycket invecklat och något som kan ta en bra tid för läkarna att lista ut vad det är för något.
Intressant! Jag ska träffa en fibromyaligiläkare nu på måndag. Hur är det att leva med denna sjukdom? Har du blivit bättre/sämre med åren? Hur ont gör det om du värderar smärtan på en skala från 1-10? Hur länge har du haft denna sjukdom?
Äter du någon speciell medicin för att klara vardagen? Hur lång tid tog det tills du fick diagnosen? Hur gick du tillväga för att få diagnosen?
Förlåt att jag ställer så många frågor men det lutar lite åt att jag kan tänka mig att jag har fibromyaligi. Jag har läst att det i snitt tar 8(!!!!!) år för en person med fibromyaligi att få sin diagnos ställd.
Kram!
Jag har haft problem sedan ca år 2003 då jag blev gravid och då klassades det som graviditetskrämpor ! Fick sedan svar på sköldkörtelprov som visade Hypothyreos och så trodde läkaren att jag skulle bli kvitt ledvärken när medicineringen påbörjades - men icke. Fick diagnosen Fibromyalgi första gången runt år 2010 tror jag så det tog mig 7 år.
Jag tror min smärta ligger på ständigt en 3:a som "minst", dvs en trötthet i kroppen med stela leder och molande värk runt om i kroppen. Sen får jag som skov, där vissa av gångerna är smärtan en solklar 10:a (då blir jag sängliggande eller måste åka in på akuten) och vissa skov är 7-8:a på smärtskalan, men jag är aldrig helt smärtfri.
jag har tyvärr fått söka läkarhjälp i flera år utan att någon tog mig på allvar, har tjatat mig till remisser till röntgen och bla reumatolog. Jag äter värktabletter tagligen, och även annan medicin pga högt blodtryck och sköldkörteln. Har precis slutat med Tramadol (rävgift

) efter flera flera år med dubbla doser varje dag för att klara vardagen. Nu är jag lättare i kroppen, har gått ner 27 kg och jag hoppas att jag ska klara mig utan denna medicin så länge det bara går. När jag började med Tramadol hade jag ca 1-1,5 dygn då jag kände mig HELT smärtfri men sen börjar kroppen "vänja sig" och då är man tillbaka i samma sits igen.
Nu äter jag specialAlvedon som heter 665 och jag tar en på morgonen och en på kvällen. Äter även Tryptizol till natten för att i bästa fall förhindra värk och sömnlösa nätter.
Det är en knepig sjukdom och jobbig att leva men. Viktigt tror jag att man läser igen faktatexter och utgår ifrån hur man mår och försöker få omgivningen att förstå. Ta din värk på allvar, lyssna på kroppen och vila när du behöver. Men det är minst lika viktigt att vara aktiv när du kan.
Jag är osäker på om mina problem kan vara Fibro, enbart, eftersom jag har så mycket annat som inte helt stämmer med det. Men min utredning är ständigt pågående och humöret går upp och ner naturligtvis. Det är skitjobbigt att behöva gå till läkare som inte tar en på allvar och att man måste tjata sig till hjälp - men jag ger aldrig upp hoppet. Jag SKA få en bättre tillvaro, även om jag inser att jag kanske aldrig blir helt smärtfri.
Kram på dig!