• Anonym (Hormon Spiral)

Någon som har/haft Hormonspiral?

Jag fick idag hos barnmorskan höra att 99% av alla med hormonspiral inte får blödningar alls..det lät för bra för att vara sant. Hela 99% av alla slipper mensen helt?

Är det någon här som har/har haft det och vilka var era för och nackdelar med den? Slutade ni blöda? Just nu går jag på besvärliga minipiller som ger mig blödningar till och från vilket jag snart blir falen av...testat olika minipiller i 7 månader nu...  

• Svar på tråden Någon som har/haft Hormonspiral?
  • Twiist3d

Jag satte in en hormonspiral efter att min dotter föddes.

Fast då hade hon satt den in den fel, så den gled ner och jag blödde konstant i tre månader och hade världens humörsvängningar. Var förbannad för ingenting.
    När min bm tog ut den, slutade mina blödningar och humörsvängningarna försvann. Började med p-piller igen.

If someone's trying to bring you down, it only means that you're above them.
  • studentbruttan29

Jag hade min hormonspiral i hela 7 år (man kan ha upp till 7 år, trots att de säger 5 år) och jag hade en liten liten blödning en gång per ÅR.

Ingen psm, inga blödningar i övrigt, ingen värk. 

• Anonym

Har haft min insatt i 1,5 vecka nu. Blödde lite och hade lite småont (som mensvärk) om man kröp ihop i nåågot dygn annars så ingenting förrutom att jag fick extra mycket finnar dagarna efteråt men de är påväg bort nu:)

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m65225829.html

• Anna Paulita

Då tillhör jag den 1% som blödde varje dag i 3 månader. Och jag känner fler som gjort det, så nej, jag tror inte det stämmer.

• tussilago00

Jag har haft min i lite över ett år och har ingen mens alls nu! Vilket är helt underbart! Tror jag blödde lite till och från dom första 3 månaderna. De följande 3 månaderna hade jag normal mens varje månad och efter det försvann den helt och mensvärken med! Märker dock av ägglossning fortfarande och får tre dagars huvudvärk när jag egentligen skulle blöda!
    För övrigt tycker jag den funkar finfint! Hade fruktansvärda humörsvängningar dom första veckorna bara, men tänkte att det får jag stå ut med ett tag! Kan inte äta p-piller pga alla möjliga biverkningar, så detta är perfekt för mig!

• Anonym (Mkt nöjd....)

Har haft 2 hormonspiraler = 13 år och blödde inte en dag - eller något lite mellan byten.

Har varit så nöjd! Men det var inte roligt att ta ut den sista - gick till barnmorskan men hon kunde inte få ut den och det gjorde för benat ont, fick tid till gyn på sjukhuset  där man drog ut den men inte utan smärta.

Har alltid upplevt att det gör mer ont att ta ut än sätta in spiral. 

• Anonym

Hade min i knappt 5 år - inga blödningar, funkade kanon. Kände alltid av mina ägglossningar dock, så de fanns kvar men inga ägg fastnade väl. Däremot var jag helt oförberedd på smärtan vid insättningen. Det gjorde så överjävligt ont att jag höll på att svimma på britsen. Lyckades ta mig hem på nåt vis men fick ringa in svärmor att ta hand om mina barn ett par dagar eftersom jag bara kunde ligga i fosterställning i sängen och vänta på att smärtorna skulle gå över. Och nej, de hade inte satt den fel eller nåt sånt - utan sådana smärtor drabbar en liten del av alla kvinnor. Bara att jag inte hade fått den infon - hade jag vetat det så hade jag premedicinerat mig med ett gäng Alvedon och Ipren.
    Är nu rätt tveksam till att skaffa ny sprial pga smärtan. Men å andra sidan - 5 jättebra år där man har ett bra skydd mot graviditet utan att fundera....kan vara värt det igen kanske. 

• Anonym (hua va hemskt!)

En erfarenhet jag kunde klara mig utan!

Hade min inne i två mpnader, blölde i stort sett hela tiden, humöret var långt ifrån på topp. Mådde bättre så fort den plockades ut!

• Anonym (glad mamma)

Har haft flera spiraler nu o de e kanon....vid min första spiral hade jag dock lite blödningar o humörsvängningar som heter duga......men man glömmer fort...aldrig mens el värk ,känns underbart och jag rekomenderar verkligen till er som är osäkra...Kram

• varmland

Jag har haft hormonspiral sammanlagt i 15 år. Inte en enda blödning, ingen pms,  inte känt av hormonsvängningar ingenting, helt super bra och jätte nöjd. Tog ut spiralen för 7 månader sedan för att vi  vill bli gravida, men svårt att få mens och extremt oregelbundet, vet ju inte om det är för att jag har haft hormonspiral så länge eller om mitt mens mönster helt enkelt har ändrat sej i alla fall. Men rekomenderar hormonspiral :)

• loves to

Fick veta från min gynekolog att de som tillverkar hormonspiral har sagt tydligen att det  kan  finnas ca 1-5% av kvinnor som kan få olika besvär upp till ett år. Det kan vara mensliknade värk, små blödningar i mellan åt och mensen kan ta upp till sex månader innan den  försvinner helt. Men sedan har man 5 års frihet utan besvär ... förhoppningsvis....

• Puma86

Jag hade hormonspriral i ca 3 år. Under den tiden fick jag konstant cystor på äggstockarna ( som som tur var sprack av sig själva men gjorde fruktansvärt ont ) hade mens, inte lika riklig mens men en blödning i mÅnaden ialf! Värsta skit ja vart med om. Men det är ju olika för alla.

Försök Inte Förstå Mig, Älska Mig Bara För Den Jag Är
  • Puffpinglan

Det är det bästa preventivmedlet jag har provat i alla fall. Jag har även provat kopparspiral och p-piller. Blödde lite och hade inga biverkningar. Tog ut den efter ett år så jag vet inte om jag skulle ha slutat blöda eller ej. Min man gjorde en vasektomi istället så nu slipper jag alla hormoner!

Rasmus och Ebba är det bästa jag gjort!
  • empelii

har haft hormonspiral i 2 år. Det gjorde in att sätta in och hade kraftig värk i två dagar. Hade mens i börjar men tunnades ut allt eftersom, nu mer har jag rosa flytningar ibland, ibland ingenting vid menstider. Får dock lite mensvärk. Jag är supernöjd!

• Anonym (Operation)

Har haft min spiral snart ett år! Tokblödde rejält i 6mån, var frukansvärt jobbig tid och ledsen, fundersam och ångrade att jag lät dem sätta in den. Men sen efter 6mån  la det sig och inte blött sen dess! Nån stackars liten rosa droppe, thats it! Dock haft ont och lite småblödningar vid samlag, men inte nån riktig menstruation.

Men hade jag vetat då det jag vet idag hade jag aldrig stoppat in den.
    Måste av medicinska skäl ta ut den, dock efter två misslyckade försök på två olika ställen så kommer det bli operation under narkos för min del. Den sitter fast helt enkelt trots att den ligger rätt enligt ultraljud.
     Känns förjävligt rent ut sagt.. Så den risken finns ju tydligen också!

Svar på tråden Någon som har/haft Hormonspiral?