• Lufsan

Hur länge kan man vara hemma utan sjukintyg?

Hej!
    På mitt jobb sjukanmäler vi oss via ett externt företag med sjuksköterskor som tar emot sjukanmälan. De ska även informera om sjukintyg. Jag sjukanmälde mig för graviditetsillamående och anmälde mig då för hela veckan. Jag frågade då om jag skulle behöva lämna sjukintyg. Hon svarade då nej.
    Nu tidigare i veckan fick jag ett sms av min chef där hon kräver detta av mig. Vad gäller? Kan ju inte skaffa detta retroaktivt.

Jag var alltså borta 8 kalenderdagar/ 5 arbetsdagar.

Tack för hjälp! =) 

En dag i sänder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-15 18:34
    Tack så mycket för informationen. Har förstått att jag borde fixat läkarintyg. Från är vad gör jag nu?
  • Svar på tråden Hur länge kan man vara hemma utan sjukintyg?
  • Lufsan

Är det arbetsdagar eller kalenderdagar?

En dag i sänder.
  • Lufsan
    Angdev skrev 2012-06-15 18:21:23 följande:
    Kalenderdagar. Dvs måndag till måndag tex...
    Fast det är inte sju dagar. Jag var hemma från fredag till fredag och det är 8 kalenderdagar.  =P

Ja, men det verkar ju uppenbarligen så att jag borde ha ett intyg. Det har jag inte. Hur gör man nu? 
    En dag i sänder.
  • Bobbo3

Första veckan behöver man inte sjuk intyg därimot andra veckan. Din chef måste säga till dej innnan om hon vill ha intyg av dej när du e sjuk. Om du är med i facket så borde du ringa till dom så hjälper dom dej:)

• Sweet life

I vissa kollektivavtal finns det även en klausul som gör att arbetsgivaren kan kräva sjukintyg från första dagen....

• Angdev
    Lufsan skrev 2012-06-15 18:23:44 följande:
    Fast det är inte sju dagar. Jag var hemma från fredag till fredag och det är 8 kalenderdagar.  =P

Ja, men det verkar ju uppenbarligen så att jag borde ha ett intyg. Det har jag inte. Hur gör man nu? 
    Jo men det är på fredagen som du måste ha intyg. Så om du var sjuk förra fredagen så ska du haft sjukintyg från idag. Blev det klarare nu? Glad
  • Gladskit

Är du sjuk fredag-fredag så har du passerat en vecka. Alltså behöver du läkarintyg!
    From dag 8 i sjukperioden behövs intyg och det är kalenderdagar man räknar.

Enligt vissa kollektivavtal har arbetsgivaren rätt att kräva intyg från dag ett men så verkar det inte vara på din arbetsplats.

Svar på tråden Hur länge kan man vara hemma utan sjukintyg?