• alexs mamma

Hur ta betalt för att hålla i en kurs?

Hej!

Jag har blivit tilfrågad vad jag skulle ta betalt för att hålla i en pysselkurs under ca 3-4 timmar. Vi ska göra vackra julkort med olika typer av tekniker.

Vi har inte bestämt något än men jag gissar att jag ska köpa in matrial till alla deltagare. Jag räknar på att det är rimligt att materialet jag köper kostar ca 70 kr/ person. Dessutom har jag endel verktyg och annat material så som tex stämplar och stämpeldynor som jag kan tänka mig att dela med mig av.

Jag kommer att behöva åka ca 18 mil tur och retur med bil för att ta mig till lokalen.  

Vad ska jag ta betalt som kurshållare?
    Jag undrar oxå hur man gör för att ta betalt på ett korrekt sätt? Jag har inget företag eller verksamhet. Bör jag starta upp en hobbyverksamhet? Kan jag skriva kvitto till arragören utan att ha verksamhet? 

(Gissar att man som deltagare är villig att betala ca 200-300 kr för att delta.    

Snälla du som har erfarenhet hur har du gjort?  

• Svar på tråden Hur ta betalt för att hålla i en kurs?
  • ruthen
    alexs mamma skrev 2012-06-15 19:41:08 följande:
    Vad ska jag ta betalt som kurshållare?
    Jag undrar oxå hur man gör för att ta betalt på ett korrekt sätt? Jag har inget företag eller verksamhet. Bör jag starta upp en hobbyverksamhet? Kan jag skriva kvitto till arragören utan att ha verksamhet? 
    Utan företag kan du inte skicka fakturor och ta betalt. Vitt alltså, du kan ju fortfarande ta betalt svart men du kan inte skriva kvitto som de (arrangören) tar upp i sin deklaration. Du måste väl ha f-skatt för att skriva fakturor och kvitton.

Men om det är en arrangör så kan de anställa dig precis som studieförbund anställer personal och ger dem lite betalt för att hålla kurs på 2timmar lite då och då. De betalar då in sociala avgifterna. Man brukar väl få ca 140kr i timmen brutto som studiecirkelledare på ett studieförbund. Ligger lokalen så långt bort måste du också förhandla fram milersättning för att det ska bära sig. I vanliga fall så får man ta sig till jobbet bäst man vill. 
  • Stormorsan
    ruthen skrev 2012-06-16 00:52:46 följande:
    Utan företag kan du inte skicka fakturor och ta betalt. Vitt alltså, du kan ju fortfarande ta betalt svart men du kan inte skriva kvitto som de (arrangören) tar upp i sin deklaration. Du måste väl ha f-skatt för att skriva fakturor och kvitton.

Men om det är en arrangör så kan de anställa dig precis som studieförbund anställer personal och ger dem lite betalt för att hålla kurs på 2timmar lite då och då. De betalar då in sociala avgifterna. Man brukar väl få ca 140kr i timmen brutto som studiecirkelledare på ett studieförbund. Ligger lokalen så långt bort måste du också förhandla fram milersättning för att det ska bära sig. I vanliga fall så får man ta sig till jobbet bäst man vill. 
    Det där stämmer inte alls. Privatpersoner kan visst skicka faktura bara det klart framgår att det inte finns F-skattsedel och privatpersoner kan givetvis inte heller lägga på moms.(utbildning är momsbefriat)

Om mottagaren är ett företag betraktas det som ett anställningsförhållande och skatt skall betalas av företaget (som också lämnar kontrolluppgift), skatten beräknas till 30 % och dras av från den delen av fakturabeloppet som avser arbete och även arbetsgivaravgifter i de fall där (arbets)ersättningen inkl skatt överstiger 1 000 kr. 

• Joual

Det enklaste är, precis som andra skrivit, att låta kursen gå via ett studieförbund. Då tar de hand om allt det praktiska med din lön, och ser till att alla sociala avgifter betalas mm. Jag jobbar på ett studieförbund och gör sådana saker varje vecka, det är inget konstigt med det. 

• alexs mamma

Verkar inte kunna citera just nu, men tack för era kommentarer då blir jag lite klokare. Har redan läst vad som gäller för hobbyverksamhet och det kanske är klokt att registrera något i denna form då det verkar vara något som kan återkomma och dessutom är företaget även intresserad av att köpa det jag tillverkar. Jag har tidigare hållt kurser för studieförbund. Då har jag inte brytt mig nämnvärt om lönen gjort det för att dt är kul at sprida hobbyn vidare till andra intresserade. Allt med lönen har då de tagit hand om. Nu är fallet helt annorlunda då det är en nyöppnad liten gårdsbutik det är frågan om jag tror att vi båda är lika förvirrade vad gäller den ekonomiska biten i det här fallet. Vi vill att det ska gå rätt till men ingen av oss har möjlighet att betala massa pengar i avgifter och skatter. Då är det ju lätt att det det blir så dyrt för de deltagande att det inte går att hålla kursen, inspirationskvällen.... Min lön är a bsolut itnte det viktigaste mer viktigat att det blir av, men jag vill samtidigt inte göra de gratis heller, jag kommer ju lägga ner en hel del tid på beställningar och förberedelser trotts allt...

Svar på tråden Hur ta betalt för att hålla i en kurs?