• annhan

Börja plugga på universitet efter föräldraledighet - klarar man det?

Ja som rubriken lyder. Får man det att funka? Ekonomiskt och även praktiskt? Funkar det att plugga helitd på universitet samtidigt som man har en liten på dagis? Orkar man?
    Jag vill gärna nämligen, och denna tanke känns allt närmare nu ju mer tiden går. Jag känner att jag kommit till en punkt i livet då jag vill satsa på studier, istället för att återvända till min arbetsplats efter föräldraledigheten.

Har nån mer börjat plugga i samma veva som föräldraledigheten upphört? Hur har det funkat för er?
    Tacksam för svar från någon som själv gjort så här.

• Svar på tråden Börja plugga på universitet efter föräldraledighet - klarar man det?
  • timberhochmandie

Jag hoppar verkligen att det går att plugga med en liten på dagis! Har själv gjort ett uppehåll i mina juridikstudier och ska återuppta dem i höst när Johan börjar på dagis. jag tror absolut att det fungerar! Det finns t.o.m. de som säger att det är lättare att plugga med barn... Helt enkelt för att man blir TVUNGEN att utnyttja tiden väl och plugga effektivt. Eftersom jag själv tillhör dem som skjuter upp allt till sista stund hoppas jag att jag ska få lite disciplinhjälp av att behöva ta hand om Johan och läsa samtidigt.

*kram*

• Snubbelfot

Japp! Här funkar det KANON! Ekomomiskt sett så är det ingen stor skillnad att gå från f-penning till Csn, till skillnad från att få ut en hel lön och sedan endast få ca 7000-8000 att leva på...

Jag pluggar heltid, men är endast i skolan 3 dagar/5, resten är studietid, vilket gör att man kan planera sin tid själv. Sonen har tack vare detta endast behövt gå på dagis mellan 9-15 de flesta dagar (visst, ibland blir det längre dagar, men absolut inte jämförbart med om man skulle jobba.)

Jag hann läsa en termin och har nu 5 veckor kvar tills nästa lilla klimp kommer, när han är ca 10-11 mån skall pappan vara hemma och jag ska fortsätta med studierna...
    Personligen så passar det mig super att plugga med barn, både ekonomiskt och tidsmässigt.

• annhan

Tack för era svar!
    timberochmandie: hur funkar det att ta en paus mitt upp i studerandet för att få barn/vara barnledig? Jobbade du innan du började plugga, dvs är din SGI baserad på jobb, eller på studiemedel? Jag är nämligen sugen på en magisterexamen, och vill också gärna ha barn inom 4 år igen..

Snubbelfot: Vad läser du till? Det låter jättebra att det funkar för dig. Ja, det känns ju som ett bra läge att börja plugga, med tanke på att f-penningen och studiemedlet inte skiljer sig märkbart från varandra.

Nu blir jag ännu mer "laddad" på att plugga.

• Honey1982

jag ska plugga en dag i veckan och vara föräldraledig 6 dagar i veckan. hoppas det funkar

• Snubbelfot

Jag pluggar till Distriksköterska.
    Min SGI baseras på jobbet jag hade innan jag blev f-ledig med sonen och innan studierna.
    Studier MED Csn (Viktigt) är överhoppningsbar tid och därmed så sparar du din SGI om du pluggar oavbrutet.

• Fraise

Jag har två små och har klarat det, men var beredd på att det är hemskt jobbigt ibland om du studerar heltid. Att hitta tid för sina studier har jag upplevt som svårast, men om man kan få två/tre tim per dag till studier så funkar det. Men som sagt, jag skulle inte göra om det igen, så känner jag iaf. Det var hemskt tufft vissa perioder.

• timberhochmandie

Jag jobbade inte innan jag började på universitetet, så jag får bara ut 180 kr/dag. Dvs. jag får ungefär hälften så mycket pengar/mån när jag är föräldraledig som när jag pluggar! Trots det planerar jag(vi!) att skaffa (minst) ett barn till under min studietid. Om man gör uppehåll pga barnafödsel har man företräde när man sedan ska återuppta studierna, så man ska aldrig behöva risker att inte kunna komma tillbaka.

*kram*

• annhan

Tack för alla svar!
    Att man behåller sin SGI låter bra.
    Visst är jag beredd på att det är tufft, men som någon sa - man får lära sig att planera in sin tid helt enkelt.

• Snubbelfot

Fraise: Vad pluggade du till? Hade ni inte studietid i er utbildning på dagtid menar jag då, eller var ni schemalagda all tid, för då förstår jag verkligen om det är svårt att hitta tid att plugga på.

Kanske ska lägga tilli mitt svar att om barnet/barnen blir sjukt så kan det strula till saker, men överalg så har det funkat bra för mig.

• annhan

Fast, om barnet är sjukt borde väl min man kunna ta ut vab? Då löser det ju sig ändå.

Svar på tråden Börja plugga på universitet efter föräldraledighet - klarar man det?