• Anonym

Hur länge efter anmäla tandskada till IF?

Jag har en olycksfallsförsäkring hos IF..
    Och råkade få en skada när barnet mitt råkade vifta med en leksak, 2tänder fick sprickor i sig..
    Dock så har jag väntat ett tag på att kontakta en tandläkare då jag har STOR tandläkarskräck och att jag inte haft några bekymmer. MEN nu har det börjat "ila/värka" vid ena tanden som sprack typ i mitten, den andra sprack en liten bit längs med tanden..

Så hur länge efter detta kan man anmäla en skada?
    Och VAD får man ersättning för? 

Någon som varit med om liknande med IF lr annat försäkringsbolag och har en likadan försäkring olycksfall där??

Åh jag mår såååå dåligt för detta då jag verkligen hyser STOR skräck för tandläkare :( 

• Svar på tråden Hur länge efter anmäla tandskada till IF?
  • Strumpans

Inom skälig tid. Vilket är olika mellan olika bolag så bäst är att läsa villkoren. Inom 3 mån är alltid ok.

• Strumpans

Ja men ersättningen kan bli mindre pga att du väntat med att åtgärda det.

• izzibizz

Jag väntade med att gå till tandläkaren efter att hunden hade skallat mig så två tänder gick sönder. Hade jag gått dit med en gång hade endast lagningen behövts gjort. Nu väntade jag mer än ett år och det slutade med rotfyllning på en och en special lagning på den andra. Eftersom jag väntat så länge gick dessa mycket dyrare lagningar inte på försäkringen. Jag kunde dessutom inte bevisa det heller att det var en olycka från början.

• Anonym

Nån månad sedan det hände. Har inte varit hos tandläkaren på 10 år(!!!) pga fobi

• Strumpans

Finns idag massa tandläkare spec. på just rädsla. Man kan få extra bedövning, lugnande etc. Så gå dit innan det blir värre!

• Anonym
    Strumpans skrev 2012-06-18 07:39:29 följande:
    Finns idag massa tandläkare spec. på just rädsla. Man kan få extra bedövning, lugnande etc. Så gå dit innan det blir värre!
    Men det lär kosta massor, lr? Hur fungerar sådant om det är via försäkringsbolaget? Måste jag betala det själv då lr? :/ Jag mår såååå dåligt!
  • Strumpans

Vet inte var du bor men att oftast är det inte dyrare att gå till en tandläkare som är van vid rädsla.
    Sök ex på praktikertjänsts hemsida.

Jag och sambon är extremt rädda båda två men äntligen hittat två bra. Får de sprutor och annat jag behöver och hon vet hur rädd jag är. Så våga dig iväg.

:)

• Anonym

Sprutor i munnen kommer jag aldrig ta igen. Annars går det bra att ta sprutor... vad för sorts menar du?

Svar på tråden Hur länge efter anmäla tandskada till IF?