• sessan46

hur va det nu med hund o alvedon?

har hört att det va farligt på nåt vis men minns inte hur
    nån som vet?

• Svar på tråden hur va det nu med hund o alvedon?
  • Annalfie

Varför ska du ge hunden alvedon?

• sessan46

det har jag aldrig sagt att jag ska....jag hörde en som gav det till sin hund och jag sa att det kunde vara farligt men kom inte ihåg varför, vill ju ha riktiga belägg att komma med

• sessan46

fick bättre svar via google....de kan inte bryta ned paracetamol så bra.

• Annalfie

OK, då fattar jag Sorry, trodde du skulle ge alvedon till hunden och det är ju inte så bra...

• Mary Cherry

Är det inte magnecyl som är ok att ge till hundar? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

• Bonaparte

En hund kan inte bryta ner paracetamol så det är bara onödigt att ge den det. En katt kan dö utav endast en alvedontablett, vet dock ej hur känsliga hundar är för det, men det är ju verkligen inte att rekommendera

• toveca

Vet att man kan ge en hund små doser med barnalbyl... men det är nog bäst att fråga en vetrinär först så att man ger lagom mycket

• Felicias mam

Min svägerska gav sin lilla hund barnalbyl de sista dagarna hemma.Hon avlivades i veckan 15 år gammal....

• Snuttarna

Be en veterinär skriva ut recept på Rimadyl. Det är en värktablett för hund.

• giz

jupp dom kan inte bryta ner det, bra att veta om man skulle råka tappa en alvedon å valpen/glupska voven hinner norpa den......... sånt som inte får händ händer så snabbt.

• Dito

Fick rådet av veterinären att ge min hund barnalbyl när hon hade feber, kommer tyvärr inte håg doseringen.

• Supermummy

Japp, alvedon är dödligt gift för hundar. Livsfarligt!

• Supermummy

"Tillfälligt kan Du ge acetylsalicylsyra 1/2-1 tabl 2 gånger per dag till en så stor hund..(schäfer) Däremot bör DU INTE ge ibuprofen (Ipren) eller paracetamol (Alvedon), som hundar tål tåligt och det är lätt att feldosera med olika mer eller mindre allvarliga problem som följd!!!"

citerat från www.agria.se (deras fråga vererinären)

• albolini

Även med de smärtstillande och febernedsättande preparat som är utvecklade för djur finns biverkningar, och de är ändå väldigt testade vad gäller dosering mm. Dessutom kan det vara svårt att veta varför ens hund har feber/ont, kan vara farligt att bara behandla symtomet om det finns ett underliggande allvarligt problem. Ring veterinären! Kram.

Svar på tråden hur va det nu med hund o alvedon?