• Benjy

Till dig som handlar lösgodis regelbundet. När "slutar" du handla pga priset?

Brukar inte handla lösgodis. Däremot jobbar jag i affär och märker att, när lösgodiset är billigt så blir det storm med kunder. Ord pris brukar vara 59 kr/kg. Vid kampanj: 29-39 kr/kg.

Denna veckan såg jag att priset hade höjts till 69 kr/kg(!)

På kvantum där jag handlade igår var priset 79 kr kg! Deras godis är ju inte ens kvalité. Har köpt där någon gång och det är så torrt och äckligt.

Har funderat på var smärtgränsen går för lösgodis pris? När slutar (alt skär ner rejält) du handla lösgodis pga priset?

Nu tänker jag på er som handlar lösgodis regelbundet, från någon gång i veckan, till någon gång i månaden.
    Om du aldrig handlar godis så passar du inte riktigt in i tråden .

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Till dig som handlar lösgodis regelbundet. När "slutar" du handla pga priset?
  • Vickan I

Helt ärligt kollar jag inte kg-priset alls nu när jag tänker på det. Är det gott godis så köper vi bara. Iaf en gång i veckan till helgen. Handlar ju annat samtidigt så priset liksom försvinner.

• Susanne 977

Alltså, det beror ju på vilket godis det handlar om.
    Jag avstår helt från köp om  det är skitgodis oavsett om de har 2.9kr/hg eller 8.9kr/hg

Där vi brukar handla tar de 7.90kr (eller 8.90) men de är kvalitetsgodis som tex
    Geisha, Snickers, Daim, Malaco osv.
    Tycker jag är ett helt ok pris med tanke på vad dessa kostar per kilo om man köper en Gott & blandat eller Geisha chokladkaka

• Gladskit

Jag köper lösviktsgodis ibland till min son.
    På vår ICA Kvantum kostar det 8:95/hg vilket jag är hutlöst dyrt. Särskilt som det är riktigt trist godis.
    Hemköp ligger en bit bort men där kostar det 7:90/hg och är mycket "roligare".
    Nu handlar vi inga mängder, han plockar några sorter och det blir kanske 200g, så de är inga jättepengar. Men jag skulle aldrig plocka en stor påse på ICA.

Vår ICA var lite skumma i påskas, de sänkte inte lösviktsgodiset en krona. Så Coop vägg i vägg sålde för 3:90 el 4:90 (minns inte exakt) medan ICA låg kvar på 8:95. Antar att de ville se hur många som köpte ändå, trots det höga priset. Och det tror jag de tjänade på, för de som normalt alltid handlar på ICA går knappast inte in på Coop enbart för att köpa godis, det tror jag att de skulle anse vara "snålt"

• krompa

När jag var liten bodde jag i en "håla"... Godiset kostade normalt 99:-/kg. I videobutiken betalade vi runt 120:-/kg, billigt var när en affär hade rea och godiset kostade 79:-/kg. Så min smärtgräns ligger nog runt 180-200:-/kg för vanligt godis och högre i vissa fall där godiset är specialtillverkat...

• Gimle

Här i Norge kostar det oftast 12,90 kr/hg och vi handlar faktiskt ibland ändå men i Sverige vill jag inte gärna betala över 7.90 kr/hg

v. 7+4 (16/6-12)
  • Benjy
    krompa skrev 2012-06-16 10:17:45 följande:
    När jag var liten bodde jag i en "håla"... Godiset kostade normalt 99:-/kg. I videobutiken betalade vi runt 120:-/kg, billigt var när en affär hade rea och godiset kostade 79:-/kg. Så min smärtgräns ligger nog runt 180-200:-/kg för vanligt godis och högre i vissa fall där godiset är specialtillverkat...
    Jösses vad dyrt, hihi ..

Det är ju nästan naturgodis priset. Det ligger på 125 kr/kg och 89 när det är kampanj. 
  • Benjy

Jag köper godis på Hemmakväll. Har ingen aning om vad det kostar, men har aldrig blivit besviken på deras godis.Alltid fräscht! 

• Benjy
    Gladskit skrev 2012-06-16 10:17:32 följande:
    Jag köper lösviktsgodis ibland till min son.
    På vår ICA Kvantum kostar det 8:95/hg vilket jag är hutlöst dyrt. Särskilt som det är riktigt trist godis.
    Hemköp ligger en bit bort men där kostar det 7:90/hg och är mycket "roligare".
    Nu handlar vi inga mängder, han plockar några sorter och det blir kanske 200g, så de är inga jättepengar. Men jag skulle aldrig plocka en stor påse på ICA.

Vår ICA var lite skumma i påskas, de sänkte inte lösviktsgodiset en krona. Så Coop vägg i vägg sålde för 3:90 el 4:90 (minns inte exakt) medan ICA låg kvar på 8:95. Antar att de ville se hur många som köpte ändå, trots det höga priset. Och det tror jag de tjänade på, för de som normalt alltid handlar på ICA går knappast inte in på Coop enbart för att köpa godis, det tror jag att de skulle anse vara "snålt"
    Tror du inte att det kan vara så att de köper allt de brukar köpa i vanliga fall i den vanliga butiken för att sedan smita inom Coop för att gå lös i deras godisdisk? Så brukar det vara hos oss. Kunder vi aldrig tidigare haft dyker upp så fort vi har billigt godis. Många köper bara det.

Godis och kaffe är rejäla dragplåster. Så fort det blir billigare får man dra på sig skyddsväst som arbetare  
  • MajaVira

Röstade på "högre", men det är bara för att jag inte ens brukar kolla hur mycket det kostar... Sonen plockar oftast åt sig godis för ca 12-15 kronor, så skulle det bli lite dyrare är det ingen fara.

• EvelinasSyster

Haha lät som att 69:- /kg var jättedyrt för dig Tungan ute Normalpriset här är antingen 69:- eller 79:- /kg på de flesta ställen. Nu handlar inte jag tillräckligt regelbundet för att rösta skulle jag tro men det skulle krävas dyrare än 100 :- /kg för att jag inte skulle handla om jag var riktigt sugen

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
Svar på tråden Till dig som handlar lösgodis regelbundet. När "slutar" du handla pga priset?