• Anonym (Anna)

Könsherpes

Hej!

Hoppas någon kan ge mig lite information om det här.. Jag har haft könsherpes i ungefär 4 år och får skov ganska ofta.. har ingen medicin mot det, men ska nu på måndag till läkare så jag får något utskrivet som jag kan ta. Jag fick det av min föredetta sambo men vi har nu gjort slut och jag har börjat träffa en ny kille.

Iallafall så berättade jag för honom igår att jag har herpes och jag precis just nu också har några blåsor (sitter på skinkan), fick dom igår. Han blev ju inte jätteförtjust kan jag ju säga.. och jag vet inte riktigt vad han tycker om den här situationen.. känns som att han inte riktigt gillar det (det förstår jag) Iallafall så sov han hos mig i natt och det blev lite smek.. han smekte mig ganska så mycket i underlivet, men han tog aldrig på blåsorna på rumpan.

Det jag undrar över är om det finns någon risk att jag smittat honom med herpes genom att han smekte mig? Vad jag vet så tog han inte på sig själv sen och han tog som sagt aldrig på blåsorna.. och jag har (vad jag vet) inga blåsor i underlivet nu. Kan man smitta bara av "glidet" även om man inte är i närheten av penis? Altså, kan han bli smittad på händerna?

Hatar den här sjukdomen.. mår så dåligt över att kanske smitta någon annan, någon som jag absolut inte vill ska behöva lida som jag har gjort. Samtidigt tycker jag så mycket om honom och jag kan ju inte gå och vara singel resten av livet, eller hoppas på att hitta någon som har herpes redan som jag kan vara med. Känns så jävla jobbigt :( Vet inte ens om han kommer att vilja satsa med mig nu när han vet.. och jag förstår honom ju..

Hur ska jag bete mig för att undvika att smitta min nya kille? Att inte ha samlag vid skov är ju självklart, men kan jag smitta honom ändå? Så jäkla ledsen över den här jävla skiten.. :( 

• Svar på tråden Könsherpes
  • Anonym (En med herpes)

Jag fick herpes av ett ex för drygt tio år sen. Sjukt störigt eftersom jag aldrig hade oskyddat sex medans tjejkompisar som låg runt hur som helst aldrig fick minsta lilla sjuka. Men men. Hade återkommande skov de första 3-4 åren och de senaste 6 åren har jag haft det Max två gånger. Så för min del verkar det bli mildare med åren.

Även för mig har det varit ett extremt känsligt och ångestfyllt ämne. Vågade inte träffa någon ny efter den killen som smittade mig på flera år. Men är nu gift med en man som inte tog det som nån stor grej. Jag berättade nån månad in i relationen. Vi har inte oskyddat sex om jag skulle ha någon blåsa. Men visst finns risken alltid att man kan smitta ändå. Har man otur kan det smitta även med kondom. Jag önskar självklart att jag aldrig blivit smittad men nu efter så många år känns det inte så dramatiskt längre. :)

• Anonym (Anna)

Skönt att höra att det blir bättre. Jag hoppas verkligen att det blir det för mig också.. Jag tyckte det var jobbigast ibörjan. Sen har jag "vant" mig och mitt ex (som jag fick det av) var väldigt förstående när jag hade blåsor. med honom behövde jag ju inte oroa mig för att smittas heller..

Det är nu det blivit jobbigt igen. Dels för att jag får täta skov (ca varje eller varannan månad) förra hösten fick jag blåsor vid 5 olika tillfällen på 2 månader.. det var inte kul och just det här med en ny partner (som vad han vet inte har det) är skitjobbigt.. Som sagt så är jag livrädd att smitta honom. Vi har haft sex en gång, då hade jag inga blåsor och vi andvände kondom, så det kändes ju ändå okej. Men det är svårt att njuta när oron på nåt sätt ändå alltid finns där :(

Skulle gärna vilja veta om han kan ha blivit smittad av smekandet.. är jättenojig över det men det går ju inte att göra ogjort.. kanske inte är någon fara alls.. men jag mår ändå dåligt över det. Vill ju ha ett fungerande förhållande där jag slipper oroa mig.. Nu är jag rädd att han ska välja att skippa mig pga det här, vi har inte träffats så jättelänge så jag vet ju inte hhur han tänker..

När jag berättade så sa han bara jaha, och att det ju inte var så bra. Han sa också att han var tvungen att fundera över vad han tycker om det hela. Sen har han inte sagt något mer och jag vågar inte fråga :( Förstår inte varför jag (som ändå haft ett starkt begränsat antal sexpartners) ska behöva vara drabbad :(

• Anonym

Även om du inte har några blåsor så kan det ändå smitta. Smekte han dig i underlivet så kan han få herpes på fingrarna, så det är väldigt viktigt att han tvättar sina händer med tvål efteråt för att inte bära smittan vidare. Jag själv har herpes sen två år tillbaka och har bara haft tre utbrott sen dess. Jag har haft skyddat sex med de jag har legat med och ingen av dem har blivit smittad. Eller, ingen har fått blåsor iallafall. Om killen som du träffar, dissar dig p g a detta, är han inget att satsa på överhuvudtaget! Jag tror inte du har smittat honom. Om det skulle vara så att du har gjort det, får han skylla sig själv. Han valde att vara där nere och smeka dig när han visste om att du hade herpes. Lycka till! :)

• Anonym (Anna)

Tack anonym!

Jag vet ju att det kan smitta även om man inte har blåsor, men jag tänkte aldrig (förrän efteråt när hjärnspökena börjar komma) på att han kanske skulle kunna få det på händerna utan att ta på blåsorna... Han tvättade händerna efteråt, men det gick ju en stund från att vi "pillade" tills han tvättade sig. Jag hoppas att det är som du säger, att han inte blivit smittad.

Jo jag har ju också tänkt tanken att han inte är nåt att ha om han inte kan acceptera att jag har herpes. Men jag förstår om han skulle lämna mig nu.. vi har inte träffats så länge och herpes är ingen rolig sjukdom :( Jag kände ändå att jag var tvungen att berätta för honom, trots risken att han skulle försvinna (vilket jag innerligt hoppas att han inte gör).

Mitt ex berättade inte för mig (han har förövrigt i princip aldrig några blåsor) och jag fick alltså veta det efter att jag hade blivit smittad (efter att vi varit tillsammans ungefär ett år). Jag tyckte det var extremt jobbigt att inte fått välja, utan att bara bli smittad, för han visste ju om det... sen vet jag inte om jag hade avstått från exet OM han hade berättat, men då hade det åtminstonde varit mitt val. Så därför berättade jag för honom jag träffar nu. Mår så jävla dåligt av att inte veta vad han tycker och om han kommer vilja fortsätta träffas :(

• Anonym

Om han tvättade händerna har jag väldigt svårt för att tro att han är smittad. Herpes är verkligen inte en rolig sjukdom, men det är så sjukt många som har det, så vi är verkligen inte ensamma, vilket är skönt att veta. Killen du träffar kanske också har det, bara att han aldrig har fått några symptom? Jag brukar också vara lika nojig som du om jag skulle smitta någon. Jag är ändå glad att jag fick reda på att jag hade herpes än att inte veta. Jag skulle aldrig kunna leva med att ha smittat någon omedvetet. Träffar jag en kille som jag verkligen tycker om och berättar för honom är det hans val om han vill stanna med mig eller gå. Har man känslor och är kär i en person så tycker jag inte att herpesen ska hindra. Om jag hade varit frisk och träffat en kille som jag tycker om, som berättade att han hade herpes hade jag inte tvekat en sekund på honom. Det är personen man faller för, inte vad den har och inte har, om du förstår hur jag menar? Ditt ex som visste att han hade det och inte berättade för dig förrens du själv fick blåsor, tycker jag är ett jävla svin! Det var starkt av dig att berätta att du har herpes för killen du träffar nu!

• Anonym (Anna)

Jo, han kan ju faktiskt redan ha det.. men eftersom han aldrig haft blåsor är det kanske osannorlikt? Det här är första gången jag varit "tvungen" att berätta för en kille om det här.. fick det ju som sagt av mitt ex och har inte haft något förhållande efter honom..

Hoppas verkligen att det blir bättre med tiden (även om det inte blivit så värst mycket bättre sedan jag först fick det) har ju som sagt haft det i ca 4 år, fast första utbrottet var fördjävligt! Har aldrig haft så ont i hela mitt liv! Så bättre än det är det ju iof, men det kommer ju inte direkt mer sällan... ska få medicin på måndag och hon jag pratade med sa att det kunde bli bättre efter man ätit en sån kur (eftersom jag aldrig ätit medicin mot det förut som jag förstod det på henne) Jag hoppas hon har rätt!

Jo, jag förstår precis vad du menar med att man faller för personen och inte ev. sjukdomar.. skulle inte heller avstå från en person som jag verkligen trodde var min framtid bara för att denne har herpes. Ja, jag har varit väldigt arg (i tysthet) på mitt ex.. visst, jag hade kanske inte skippat honom om han hade berättat att han hade herpes, men jag hade iallafall vetat om det och det hade varit "mitt fel" (eller hur man ska säga) om jag hade fått det.. hade på nåt sätt kännts schysstare. Då var ju planen iof att vi skulle leva med varandra resten av livet, så visst.. även om det är jävligt jobbigt att ha herpes så hade jag iallafall inte behövt tala om det för någon mer, eller oroa mig för att smitta någon. Men nu är det som det är.. :( Den som uppfinner ett botemedel mot det här, den borde få 10 nobelpris!

• Anonym (Lilla jag)

Jag har haft det nu i ca 3 år, och skoven blir färre och inte alls lika jobbiga. Numer får jag en "plutt" på samma ställe och ta Valaciklovir så fort jag känner symtom så då brukar utbrotten stävjas.

Jag har hittils inte berättat för en enda partner att jag har det. Det är fel och jag vet om det (inget jag rekommenderar någon annan att göra) men jag är så jävla feg så jag vågar inte.

Jag gör så att jag undviker sex vid skoven, hittils har jag bara smittat en, och det är mitt ex men han ville ha sex trots att jag sa att jag hade utslag just då, så han får faktiskt skylla sig själv. Men annars har jag inte smittat någon än.

Jag har hört massa olika om det där med huruvida man kan smitta om man inte har blåsor eller ej. Min erfarenhet är åtminstone att det är svårt att smitta någon om man inte har blåsor, för jag har aldrig gjort det hittils.

En jobbig jävla sjukdom är det hur som helst.

• Anonym (En med herpes)

Nej en kul sjukdom är det verkligen inte. Men för min del var det helt klart värst i början. Jag hade ett sånt extremt utbrott första gången. Blev inlagd på sjukhus med kateter i över en vecka. Jag hade blåsor överallt. Sån sjuk smärta. Dom senaste gångerna jag fått tillbaka det har det varit en enda blåsa. Och den kom på samma ställe bägge gångerna. Avstod helt från sex då eftersom jag inte känner mig varken fräsch eller sugen då.

• Anonym

Jag hade mitt senaste utbrott i september 2010 och har liksom glömt hur man känner av att det är blåsor på gång. Hur känns det för er? Hoppas att dem hittar ett botemedel för detta. Fast vi får tänka positivt också, för det är ju inte hiv vi har. Har läst att de forskas botemedel för herpes :)

• Anonym (Anna)

Åh fy då.. sjukhus.. stackare :( Jag får också mina på samma ställe varje gång. Eller, två olika ställen är det som det varierar emellan. Antingen ganska nära "öppningen" så att säga, eller (det vanligaste) på rumpan. Blir en ungefär 5 cm stor rodnad som är lite svälld (ca 2-8 blåsor uppskattningsvis). Inte ett dugg kul :( nej, jag kommer aldrig att ha sex när jag har blåsor.. vågar inte riskera att smitta någon, skulle kännas så hemskt :(

Svar på tråden Könsherpes