• MissGorgeous

Cysta på äggstocken, orolig..(långt)

Jag var nyligen på en undersökning vid kvinnokliniken då jag haft små mellanblödningar och ont i vänster ljumske i dagarna mellan ägglossning och mens. Det gjordes ett vaginalt ultraljud och efter att fem olika doktorer tittat på reslutatet, klämt, känt och undersökt konstaterades en 4,5 cm stor cysta (av okänt slag, som enligt första doktorn såg konstig ut) på vänster äggstock. 
    Då jag trodde att det rörde sig om en vanlig rutinkoll (vilket det ju säkert också är) blev jag minst sagt chockad när den först undersökande läkaren uppmanade mig att stanna kvar på lasarettet för akut operation då hon ansåg att cystan skulle tas bort genast. (Inte för att hon trodde att den var farlig i sig utan för risken att den vrider sig runt sitt eget fäste och på så sätt skadar äggstocken genom att syretillförseln stryps av har jag fått veta i efterhand) Jag blev ju minst sagt orolig och trodde att de hittat cancer :-/ Ringde min man som fick komma med kläder, ta hand om min bil på parkeringen. Efter detta följde ett dygn av väntan på operation. Jag var mycket bestämd med att min man skulle få stanna, vilket ytterligare en läkare ansåg att jag var väldigt fånig för då "en vuxen kvinna minsann borde kunde sova en natt ensam". Som om sovandet ensam var det jag var rädd för!!! Jag surnade till och mannen fick stanna. Väl inkvarterade på patienthotellet i närheten förljde en sömnlös, matlös och dryckelös natt.Operationen ändrades från akut på kvällen till planerad morgonen därpå. Skönt trots allt att få chansen att reflektera lite innan man hamnad under kniven. Under natten börjar någon form av blödning som jag tolkar som en något tidig mens (dag 26 mot normala 28-32)

Av en tillfällighet hade jag inte ätit det minsta lilla sedan 04:00 samma morgon som jag åkte till sjukhuset så ett dygn senare med en kost enbart bestående av dropp började jag krokna. Så, 06:45 skulle jag på nytt infinna mig på avdelningen för information inför operationen, förberedelser o s v. Operationen var bokad till 08:00 ca. Runt 10:00 sitter jag då på min sjukhussäng, duschad i desinfektionsmeddel, med dropp, klädd i landstingets vita "nattskjorta" väntande på min tur när den femte doktorn kommer in. Hon säger att hon vill göra ytterligare en undersökning innan operationen och jag traskade på skakiga ben efter in i undersökningsrummet. Ytterligare ett vaginalt ultraljud görs och doktorn (som verkar vara av det erfarna slaget) konstaterar att ingen operation är nödvändig. Hon sa att det såg helt normalt ut och rör sig om en vanlig gulkroppscysta som förmodligen försvinner av sig själv. Hon lägger armen om mig och säger att jag inte behöver oroa mig och att hon inte kommer att släppa taget om detta. jag är välkommen tillbaka om 6 veckor på återkoll och är cystan inte borta då tar vi gemensamt ställning till hur vi skall gå tillväga.

Så, nu sitter jag här men min cysta, ont i ljumsken och en avtagande och nu mycket sparsam blödning och känner mig helt färdig. Är fortfarande rädd på något konstigt sätt då jag aldrig varit med om detta. Känner mig förvirrad över om det är mens jag haft eller om blödningen har med cystan att göra? Någon som har erfarenhet? skall normalt ha mens senast i morgon men vet ju inte nu.. hur vet man vad som är vad och när kan man räkna med att hormonerna är i balans igen Har hört att de kan bli lite "uppochned" på grund av cystan?

Tacksam för alla svar! (Om det finns någon som orkat plåga sig igenom hela texten ;) )     

• Svar på tråden Cysta på äggstocken, orolig..(långt)
  • Ronjah

Har också haft en cysta fast den satt på äggledaren, där sa de samma sak "den kommer spricka av sig själv". Nu hade jag otur, för min cysta snurrade in sig runt äggledaren och ströp syretillförseln, så jag var tvungen att operera bort min ena äggledare. Detta gjordes när jag var 15. Jag hade dock inga blödningar pga cystan, men förjävligt ont, så ont så jag kräktes...

Trots en äggledare mindre har jag lyckats få tre fina barn utan problem.

Tycker du ska kontakta dem angående blödningarna och se hur det ligger till/stilla din oro. Lycka till! 

• Ollibolli

Hej!

Känner igen allt du skriver förutom mellanblödningarna, det har jag hittills aldrig haft.

För ca 6 år sedan började jag få ont på höger sida snett nedanför magen. Och låg jag ner på rygg och tittade på min mage så kunde jag se att jag var svullen på höger sida. Trodde att det var blindtarmen men sen gick smärtan över så jag tog inte tag i det. Däremot var svullnaden kvar. Hade ägglossning och mens som vanligt men fick vid ett tillfälle extremt ont i magen i samband med mens. Alltså inte bara ont i "mensmagen" utan även i uppe i buken. Var då på semester på Gotland, men fick åka in till sjukhuset där de undersökte mig med vaginalt ultraljud och det konstaterades att det var en cysta. Jag fick stanna kvar över natten med dropp och de sade att om jag fick akut ont så skulle de operera mig. Men det blir bättre till dagen efter och de menade på att det inte är någon farlig cysta utan de rekommenderade mig att åka hem till min hemstad och ta kontakt med en gynekolog. Det gjorde jag och han kunde också konstatera att det var en sk "enkel" cysta, eller gulkroppscysta. Den var ca 6*8 cm och gynekologen tyckte att vi skulle punktera den. Detta gjordes vaginalt, med en ultraljudsstav. Gjorde ganska ont, men besvären försvann efter det. 
    Men sen märkte jag efter ett par månader att cystan var tillbaka, så jag bokade en ny tid hos min gynekolog och mycket riktigt. Cystan hade vuxit till sig igen och var lika stor som innan. Men denna gång visades det även att jag var gravid :) Så då gjordes inget ingrepp. Hade en väldigt okomplicerat graviditet och stördes inte alls av cystan vare sig vig graviditet eller förlossning.
    Sen när lilleman var ca 2 år så kände jag att cystan kommit tillbaka igen så då punkterade gynekologen den igen. Detta var väl för ett halvår sedan... Och nu känner jag hur den vuxit till sig igen. Kul kul.... Känns som att det spelar ingen roll hur många gånger den blir punkterad, den jäveln kommer likförbannat tillbaka!! 
    Jag har inte upplevt någon obalans med hormonerna och mensen kommer relativt regelbundet, trots cystan. 

• stikkem

Gulkroppscystor, eller corpus luteum cystor, ar helt normala och en del av den normala cyclen. De kan ha varierande utseende och storlek och kan for en ovan oga se laskiga ut. Helt ofarliga dock och forsvinner ratt fort.

Det ar egentligen ingen riktig cysta utan bara rester fran aggblasan som slappt agget.

• Ollibolli
    stikkem skrev 2012-06-16 14:56:57 följande:
    Gulkroppscystor, eller corpus luteum cystor, ar helt normala och en del av den normala cyclen. De kan ha varierande utseende och storlek och kan for en ovan oga se laskiga ut. Helt ofarliga dock och forsvinner ratt fort.

Det ar egentligen ingen riktig cysta utan bara rester fran aggblasan som slappt agget.
    Fast tyvärr försvinner de inte av sig själva alltid. Som på mig, den bara fylls på och fylls på... Senaste gången jag fick den punkterad var den 9*8 cm... 
  • Anonym

Hej Hej,
    Jag är oxå en av dem som oftar får cystor tror jag.

För 7 veckor sedan opererades jag för X och då hittade dom även 2 stora cystor i min äggledare. Den ena kunde dom pungtera under operationen men den andra satt lite dumt till så den lät dom vara kvar i hopp om att kroppen ska ta hand om den själv.

Jag har i alla år känt lite värk i magen ett par gånger i mån (inte mensvärk) som jag tror är cystor som kommer och går av sig själv. Man kan nästa känna när dom spricker ibland.

Men jag hoppas att min kropp har tagit hand om även denna cystan, ska till läkaren nästa vecka på återkoll efter min operation så då får vi se hur det ser ut.

Men som sagt, gå inte och var orolig utan ligg på din gynokolg igen och be om en undersökning - det är trotts allt din kropp det handlar om.
    Lycka till

• MissGorgeous

Tack alla för era svar! :) Jag tänkte vänta och se om det kommer någon "normal" mens nu i dagarna då jag, trots att jag ju redan haft blödningar (om än ganska sparsamma), fortfarande har känningar i kroppen som om mensen kan tänkas vara på gång trots allt. Jag hoppas att det blir en vanlig mens och att det kan räta upp dig efter det. Hade väldigt ont i ena ljumsken vid tiden för förra ägglossningen och kanske hade det med cystan att göra då? jag har fortfarande en liknande känsla.Det gör inte på något sätt så ont att jag inte står ut utan är mer som en retning, som ett tryck eller som om jag sträckt mig eller något. Det som gör det svårt att avgöra om det faktiskt ÄR äggstocken jag har ont i är att jag har problem både med tarmarna (IBS) och ländryggen. Problemet med ryggen gör att nerver i bland hamnar i kläm och den smärtan strålar ut i just ljumsken. 

Jag har för mig att doktorn sa att en cysta i den storlek som det handlar om för min del 4,5x4,7 cm sällan ger någon smärta. Jag ska dock erkänna att jag var så otroligt rädd att jag inte riktigt minns. Jag ville bara höra att det inet var cancer så allt annat liksom bara gick in genom ena örat och ut genom det andra. De tog prov för att kontrollera om det fanns tumörmakörer i blodet och efter den informationen förmådde jag inte att ta in något mer!!

Jag har ju tur att detta verkar vara ofarligt och är oändligt tacksam för detta men kan tillägga att denna upplevese har räckt till för att jag skall få en annan inställning till livet. Nu är det slutstressat, slut med att säga ja till allt och alla och aldrig mer ska jag klaga över att brösten är för stora, magen för slapp och näsan för lång! Det som är viktigt är att var frisk. Resten får man, om man har tur, leva med! ;)  

• MissGorgeous

Är verkligen jätte tacksam för alla era svar då det känns så mycket bättre att få dela sin oro med andra (som också har äggstockar! Mannen gör sitt bästa för att lugna, go som han är, men han saknar ju de delar som ställer till bekymmer för mig:) )

Någon som haft blödningstrassel på grund av cysta?  

• stikkem
    Ollibolli skrev 2012-06-16 15:00:34 följande:
    Fast tyvärr försvinner de inte av sig själva alltid. Som på mig, den bara fylls på och fylls på... Senaste gången jag fick den punkterad var den 9*8 cm... 
    Sant, nu nar du sager det.
Svar på tråden Cysta på äggstocken, orolig..(långt)