• Anonym

Har hittat en liten ANDUNGE, vad göra?

På väg hem från stan höll jag och sambon på att köra på en liten andunge.
    Vi såg ingen mamma eller syskon i närheten, så vi tog med den då den låg mitt på vägen.

Den lever, men är nervös.

Nu undrar vi, vad gör man? Djurhem eller?     
    Vad äter den?

Hittar inget spec på google...

Help!    

• Svar på tråden Har hittat en liten ANDUNGE, vad göra?
  • Anonym

Ring till närmaste djursjukhus!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-16 16:42:43 följande:
    Ring till närmaste djursjukhus!

Ska bli!!
  • Kissekatt

Du ska lägga tillbaks ungen i närheten av där du hittade den egentligen. Det är troligt att mamman finns i närheten även om du inte såg henne. Mamman kommer att ta hand om den även om du har tagit i den.

Annars kan du kanske hitta någon som kan hjälpa dig här.
    www.kfv-riks.se/default.asp&itemTitle=Medlemmar

• viseversa

Jag hade letat rätt på en andmamma med ungar. Dom adopterar ofta andras ungar utan problem. Dom kan även adoptera ungar av andra arter=). Släpp ut den i närheten av en annan mamma med jämn stora ungar och se hur det går. Ja om den är oskadd det vill säga.

• viseversa
    Kissekatt skrev 2012-06-16 16:46:52 följande:
    Du ska lägga tillbaks ungen i närheten av där du hittade den egentligen. Det är troligt att mamman finns i närheten även om du inte såg henne. Mamman kommer att ta hand om den även om du har tagit i den.

Annars kan du kanske hitta någon som kan hjälpa dig här.
    www.kfv-riks.se/default.asp?itemID=169&itemTi...
    Tyvärr är det en del svinn på andungar så jag tror den kommer dö om ts följer ditt råd. Så länge väntar inte mamman. En and mamma kan inte räkna och märker inte om det fattas en unge. Hon är nog långt borta ovetandes om att en av hennes barn är på villovägar.
  • viseversa

Såg en and mamma en gång som hade 5 egna ungar och en unge som var helt svart som INTE var av samma art. men hon tog hand om dom alla 6 så bra så=). Så länge det är en art som liknar änderna i mat och sett så är det inga större problem. problemet är väl att den ungen kommer växa upp i tron om att den är en and och det är lite svårt att få till kärlekslivet då=)

• Anonym

tack för era tips.
    hittade en bra sida nu faktiskt.

den ska få lugna sig och få värme osv, så ska jag ring ett djursjukhus så får vi se vad dom säger.

åh, den är så liten... 

• Lacey

Och till nästa gång: ta bara ungen från vägen, ta inte med er den. Oftast finns mamman i närheten och de hittar varandra.
    Gör oftast mer skada att flytta/ta hand om ungen, om den inte skulle vara skadad och behöver vård.

• Anonym

har hittat en man här i närheten som föder upp ankor & änder.
    Har ringt, men får inget svar, ska pröva senare.

Känns bra! =) Hoppas på det bästa!   

Svar på tråden Har hittat en liten ANDUNGE, vad göra?