• Anonym (Hejsan)

aktivitetsersättning

Hej!!

Min handläggare på försäkringskassan har sagt att jag kommer få behålla min aktivitesersättning och få föräldra penning samtidigt, lägstanivå. Min aktivitetsersättning går ut November 2013. Ville bara kolla om det stämmer.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden aktivitetsersättning
  • Anonym (Hejsan)

För att förtydliga det! Jag har AKTIVITETSersättning inte aktivitetsbidrag. Har varigt sjukskriven i 3 år.

Tack.

• Försäkringskassan

Hej!
    Man kan ha både aktivitetsersättning och föräldrapenning samtidigt i de allra flesta fall. Att man har en förmåga att vårda barn är inte samma sak som att ha en arbetsförmåga. Däremot om ens möjlighet att kunna ta hand om barn kan användas i arbete så skulle det kunna ses att man har en arbetsförmåga. Att man kan bedöma att man har en arbetsförmåga kan påverka rätten till aktivitetsersättning (samma sak gäller för sjukersättning).

Om man har hel sjuk- eller aktivitetsersättning så har man ingen sjukpenninggrundande inkomst, SGI.
    Det innebär att föräldrapenningen (för barn födda eller adopterade efter den 30 juni 2006) blir lika mycket på sjukpenningnivå och lägstanivå; 180 kronor per dag före skatt. Men det är inte samma sak som att du bara har rätt till föräldrapenning på lägstanivå även om beloppet är lika.

Hälsningar
    Anders, handläggare

• Anonym (Hejsan)
    Försäkringskassan skrev 2012-06-18 08:50:21 följande:
    Hej!
    Man kan ha både aktivitetsersättning och föräldrapenning samtidigt i de allra flesta fall. Att man har en förmåga att vårda barn är inte samma sak som att ha en arbetsförmåga. Däremot om ens möjlighet att kunna ta hand om barn kan användas i arbete så skulle det kunna ses att man har en arbetsförmåga. Att man kan bedöma att man har en arbetsförmåga kan påverka rätten till aktivitetsersättning (samma sak gäller för sjukersättning).

Om man har hel sjuk- eller aktivitetsersättning så har man ingen sjukpenninggrundande inkomst, SGI.
    Det innebär att föräldrapenningen (för barn födda eller adopterade efter den 30 juni 2006) blir lika mycket på sjukpenningnivå och lägstanivå; 180 kronor per dag före skatt. Men det är inte samma sak som att du bara har rätt till föräldrapenning på lägstanivå även om beloppet är lika.

Hälsningar
    Anders, handläggare
    Tack då kan jag jag "lita" på min handläggare då. Eller jag gjorde det, ville bara dubbel kolla.
     Tack Skrattande
Svar på tråden aktivitetsersättning