• Morsa2012

Behöver råd! Pepticate (mjölkfri ers.), ont i magen?!

Har en liten på snart 5 veckor som har haft magproblem och framförallt vägrat äta till och från. Så efter en del turer till BVC så har vi bestämt oss för att prova en mjölkfri ersättning som heter Pepticate, har gett den sen igår ikväll och idag har hon skrikit sig hes och vikt sig dubbelt direkt efter att hon ätit och pruttar men bajsar inte.Börjar få panik, har inte sett henne lida så här tidigare! Så snälla finns det någon därute med erfarenhet av den här ersättningen, har ni upplevt något liknande? Blev det bättre? Vore supertacksam för svar

• Svar på tråden Behöver råd! Pepticate (mjölkfri ers.), ont i magen?!
  • syntetica
    Morsa2012 skrev 2012-06-16 19:17:50 följande:
    Har en liten på snart 5 veckor som har haft magproblem och framförallt vägrat äta till och från. Så efter en del turer till BVC så har vi bestämt oss för att prova en mjölkfri ersättning som heter Pepticate, har gett den sen igår ikväll och idag har hon skrikit sig hes och vikt sig dubbelt direkt efter att hon ätit och pruttar men bajsar inte.Börjar få panik, har inte sett henne lida så här tidigare! Så snälla finns det någon därute med erfarenhet av den här ersättningen, har ni upplevt något liknande? Blev det bättre? Vore supertacksam för svar
    vi har inte pepticate utan nutramigen,
    men när vi böt så blev han inte som du beskriver
    utan bättre...

Du kanske ska kontakta bvc igen?
  • t0va

neocate finns också, den är helt mjölkfri. Pepticate och de andraa sorterna som finns är baseade på mjölk men man har slagit sönder proteinerna så de flesta barn inte reagerar, men det finns de som reagerar.

Vad har hon ätit innan?

• Morsa2012
    t0va skrev 2012-06-16 19:51:00 följande:
    neocate finns också, den är helt mjölkfri. Pepticate och de andraa sorterna som finns är baseade på mjölk men man har slagit sönder proteinerna så de flesta barn inte reagerar, men det finns de som reagerar.

Vad har hon ätit innan?
    hon har ätit NAN1, men jag undrar om det inte är dom probiotiska bakterierna hon reagerar på, svårt att veta liksom =(
  • t0va
    Morsa2012 skrev 2012-06-16 22:04:27 följande:
    hon har ätit NAN1, men jag undrar om det inte är dom probiotiska bakterierna hon reagerar på, svårt att veta liksom =(
    ja det är inte lätt, det finns ju andra alternativ också, althera innehåller laktos men det gör nan också så det bör hon inte reagera på, profylac är också mjölkfritt men den och nutramigen är laktosfria.

Althera är lik pepticate, men jag tycker du ska be att få testa profylac eller nutramigen eller ännu hellre neocate men den brukar man få bråka massor för att få.

Vi har testat alla mjölkfria alternativ förutom neocate, vi började med profyac och köpte på apoteket men vården skrev ut nutra som sonen blev förstoppad av och av althera och pepticate fick han jätteont i magen och blev gasig av. I hans fall är det troligen laktosen, har man varit utan laktos en tid så kan man reagera på det om man får i sig mycket.

Det är inte lätt med allergier, men det finns en tråd här för oss med mjölkallergiska barn/bebisar.
  • Morsa2012

Ja det är verkligen inte lätt, vet ju inte om hon ens har någon allergi så det var meningen att vi skulle testa Pepticate, men hon har skrikit som aldrig förr idag, blev ju fan panikslagen tillslut. Så jag gav upp och gav henne NAN och den slurpade hon glatt i sig, visst vred hon sig lite men inte ett knyst efter det. Man blir ju inte klok

• konichiwa

Hej!

Hur gick det sen? Min son beter sig exakt likadant när jag testar pepticate :(

Svar på tråden Behöver råd! Pepticate (mjölkfri ers.), ont i magen?!