• Lindis77

Vad leker era 1½ åringar med?

Ja, som frågan lyder...min son kan leka ensam korta stunder men kommer sedan och vill sitta i mitt knä eller tar min hand och så ska jag följa med honom in i rummet o leka...hur är det med era 1½ åringar, kan dom sysselsätta sig själva längre stunder (och med ´´vad´´ leker dom i sådanafall?) eller sitter ni mycket med dom på golvet?

//Linda

• Svar på tråden Vad leker era 1½ åringar med?
  • Angelica8912

Nu är iofs min dotter bara 15 månader men svarar ändå. Hon leker massor själv. Sitter och bläddrar i böcker, kör runt med sin bil, leker med leksakerna och allt annat i lägenheten :)

• milli79

Med storebror =). Jag har turen att just nu va hemma med en snart 3åring och dottern på snart 1,5år och barnen underhåller varandra väldigt bra. 

Utan sin bror krävs det lite mer... men hon älskar att måla och köra runt på Bobbycar, mata dockorna, klättra på stolar, pussla osv.

Fast det allra roligaste är förstås att springa omkring utomhus och utforska saker som att kolla in sniglar, spindlar, myror osv. Sandlådan är oxå en favorit bara det finns många spadar. Sen går vi ofta och kollar på fåglar. Nu bor vi vid vattnet och svanarna med svanungar kan hon kolla på länge länge.

Dottern får oxå hjälpa mig att slänga skräp i papperskorgen, plocka ur/i tvätt ur tvättmaskinen/torktumlaren, plocka ur bestick ur diskmaskinen mm hon älskar att känna sig duktig och hjälpa till. Stor del går oxå åt att sitta på pottan just nu, det gillar hon och hon har börjat fatta grejen.

Sång och ramsor, leka med grytor/vispar är oxå populärt. 

• Natulcien

Sonen är 19 månader och det är lite olika från dag till dag hur han leker. Vissa dagar kan han sitta själv och leka ganska långa stunder. Och då är det mest olika burkar, klossar och askar han plockar med. Han är också tokig i bollar och kulor, och kör lite bobbycar mellan varven. Ibland sätter han sig också och bläddrar i sina böcker. Han älskar böcker.
    Men jag leker ganska mycket med honom eftersom jag är föräldraledig.

Andra dagar vill han vara mer med mig, och då vill han helst sitta och läsa i mitt knä, eller bygga torn eller rulla bollar. Eller leka ute, förstås. Det gör vi ju varje dag.

• brage

Min lilla kille är 15 månader.. Han leker med allt utom sina leksaker :) när inte de stora barnen är hemma ( 5 och 7) så vill han gärna att jag är i närheten inte för att han vill leka med mig men ifall han vill visa nått ... Han är mest överallt hela tiden, i soffan, drar runt stolar, i sängen.. Plockar med skorna i hallen, drar ut böckerna i bokhyllan, drar av korkarna på alla tuschpennor.. Tja han roar sig så att säga... Han älskar att vara ute och bara gå omkring och självklart vara med sina storasyskon ( på gott o ont ;))

• Bouganville

Min son är 17 nästan 18 månader, inte många minuter per dag han inte ska leka med mig. Får inte gjort något när man har honom. Springer och hämta böcker som vi ska läsa, bollen som vi ska kasta till varandra, andra leksaker han ska ha hjälp med typ öppna eller stänga. Detta är bara när vi är inomhus, så fort vi går ut, leker han själv.

• Bouganville

Glömde att säga att han inte tittar på tv eller någon film, han är inte intresserad! Kan inte sitta själv med underhållning, måste leka med någon!

• Izela

Min äldsta dotter lekte aldrig själv i den åldern, nu är hon dryga 3 och leker själv korta stunder med är helst med oss vuxna. Hennes lillasyster nu 21 mån har kunnat leka själv länge, hon hämtar filt och docka och bäddar och fixar väldigt länge, gillar att bygga med klossar och titta i böcker.

• Fru Karlsson
    Lindis77 skrev 2012-06-16 20:31:26 följande:
    Ja, som frågan lyder...min son kan leka ensam korta stunder men kommer sedan och vill sitta i mitt knä eller tar min hand och så ska jag följa med honom in i rummet o leka...hur är det med era 1½ åringar, kan dom sysselsätta sig själva längre stunder (och med ´´vad´´ leker dom i sådanafall?) eller sitter ni mycket med dom på golvet?

//Linda
    Sonen är 1 år snart och är jätteduktig på att leka mycket själv men kommer och vill man ska sitta med han ibland.Det är helt normalt.Jag sitter med han och tittar i böcker och läser, leker med han på golvet.Han vill att vi ska vara ibland.Han tittar ganska mycket på disney samtidigt som han leker,han älskar sina bilar så han kör runt med bilarna ofta och går runt med gåbilen.(ingen gåstol) Vi bygger kojor,jagar och busar.Sen är vi ute i trädgården ett par timmar om det är fint väder.Gungar,leker i sandlådan.Ute och går med vagnen.
  • fågelblå

Mina tvillingar är 17 månader och det varierar från dag till dag hur bra de leker själva. Tjejen har generellt sett alltid varit bättre på att leka själv men brorsan blir bättre på det hela tiden. Det som gäller nu är främst bollar, bilar och böcker men båda två har nu börjat mata dockor etc. Ibland vill de att man leker med dem men det brukar räcka med att man påbörjar leken och sen vill de leka själva, eller med varandra.

• våreld

Hemma hos 1,5-årige sonen är det bilar, bilar och bilar som gäller. Han kan parkera bilar i en timme. Riva i kökslådor, titta på Timmy lamm en liten stund, rita, bläddra i böcker men som sagt framförallt bilarna.

Svar på tråden Vad leker era 1½ åringar med?