• Copyjulia

Supertrött

Jag är i v 18 och är så otroligt trött. Måste vila mitt på dan för att orka. Jag har läst att det mest är i första och tredje trimestern man brukar vara trött. Någon mer i ungefär samma vecka som jag som är trött? Illamåendet har iaf slutat tack och lov.

• Svar på tråden Supertrött
  • Tedax

Gick in i vecka 19 idag och är också trött. Det går ok på veckorna när jag jobbar, men på helgerna har jag knappt energi över till något alls. Och gör vi något så måste jag vila efteråt. Längtar till semestern, sova i tre veckor... Flört

• cozmoz

Du kanske har lågt järnvärde??
    be din BM att kolla värdet. Åter du järntabletter? Annars hade jag nog börjat med det.
    Lycka till

• dorothy83

Känner igen mig. Är i v19 och hade hoppas på att tröttheten skulle ge med sig snart. Går bra under veckorna men dödstrött på helgen. Sover 22-09, sover middag med sonen 12-13 och lurar en stund före middan vid 16 och när klockan börjar närma sig 22 på lördagkvällen vill jag gå och sova igen. Väldigt socialt! I förra graviditeten mådde jag toppen runt v20... känner mig lite lurad denna gång. Har ett bra Hb och bra blodtryck.

• Copyjulia
    cozmoz skrev 2012-06-17 17:38:50 följande:
    Du kanske har lågt järnvärde??
    be din BM att kolla värdet. Åter du järntabletter? Annars hade jag nog börjat med det.
    Lycka till
    Tack för tipset! Har dock nyligen kollat det och värdet var bra, inga andra brister heller. Tar multivitamintabl som innehåller järn. 
  • Copyjulia
    dorothy83 skrev 2012-06-18 14:36:13 följande:
    Känner igen mig. Är i v19 och hade hoppas på att tröttheten skulle ge med sig snart. Går bra under veckorna men dödstrött på helgen. Sover 22-09, sover middag med sonen 12-13 och lurar en stund före middan vid 16 och när klockan börjar närma sig 22 på lördagkvällen vill jag gå och sova igen. Väldigt socialt! I förra graviditeten mådde jag toppen runt v20... känner mig lite lurad denna gång. Har ett bra Hb och bra blodtryck.
    Jag är frilansare och kan styra över min egen tid. Sover ca 23.00-11.00 sedan ca 17.00-18.30. Helt bisarrt. Är dock väldigt glad att jag inte mår illa eller har så ont i huvet som jag hade ett tag längre. 
  • Miosmamma

Jag är också i vecka 19 och super trött järnvärdet var bra men visade sej att jag har fel på sköldkörteln - kanske ska du be bm kolla det?

• Copyjulia

Jag hade trots allt järnvärde som var lite i underkant. (Min BM och min husläkare verkar inte riktigt ha samma syn på vad som är ett bra värde..)  Inom referensramarna men det kan vara lite högre så nu har jag börjat äta Niferex järntabletter.

Jag tar Levaxin sedan flera år tillbaka och kollar TSH + T4 regelbundet. Har fått höja dosen sedan jag blev gravid. 

• Rovalova

Jag går in i vecka 18 idag, Och har mått helt annorlunda de sista tre veckorna. Är supertrött, yr och benen känns som spagetit, hjärtklappning och mycket sammandragningar. Det känns inte hela tiden utan kommer och går. Kan inte se nåt direkt mönster i att jag alltid mår så där på förmiddagen eller kvällen utan det varierar.

Jag har varit på MVC och kolllat järnet som var bra. Sköldkörteln kollade de vid inskrivningen och ville därför inte kolla igen för de sa att det skulle ha synts vid inskrivningen om nåt var fel.

Kan inte låta bli att vara orolig, mådde hur bra som helst förra graviditetet. MVC säger att detta är helt normala graviditetssymtom. Men är ändå orolig.

• Copyjulia
    Rovalova skrev 2012-07-05 09:23:37 följande:
    Jag går in i vecka 18 idag, Och har mått helt annorlunda de sista tre veckorna. Är supertrött, yr och benen känns som spagetit, hjärtklappning och mycket sammandragningar. Det känns inte hela tiden utan kommer och går. Kan inte se nåt direkt mönster i att jag alltid mår så där på förmiddagen eller kvällen utan det varierar.

Jag har varit på MVC och kolllat järnet som var bra. Sköldkörteln kollade de vid inskrivningen och ville därför inte kolla igen för de sa att det skulle ha synts vid inskrivningen om nåt var fel.

Kan inte låta bli att vara orolig, mådde hur bra som helst förra graviditetet. MVC säger att detta är helt normala graviditetssymtom. Men är ändå orolig.
    De kollade mitt sköldkörtelvärde vid inskrivningen också men bara några veckor senare hade det ändrat sig radikalt. Visserligen hade jag ju haft problem med sköldsk. tidigare så det kanske är skillnad. Om du är yr låter det ju som lågt blodtryck kanske. 
  • Kittyflickan

Jag är i vecka 19 och oxå jättetrött. Sover allt som oftast en stund på em om jag inte lyckas med en kort lur på jobbet efter lunch. Mitt järnvärde är dock jättebra enl bm men har lågt blodtryck. "alla" säger ju att nu ska man ju vara så pigg men det har verkligen inte stämt. :( hur kollar de sköldkörteln? Är det rutin vid första provtagningen?

• Copyjulia

På mig kollade de sköldkörtelvärdet (TSH-värdet) eftersom jag redan åt Levaxin (det man tar om man har dåligt värde) men jag vet inte hur det är annars. Jag har förresten blivit lite piggare nu sedan jag började med mina starka järntabletter. 

• Rovalova

På mig kollade de sköldkörteln för det är rutin på alla med nån kronisk sjukdom. Jag har reumatism. Ja, det känns lite märkligt. Mådde superbra första trimestern, men skit nu! Orkar knappt gå med hunden. Blir helt flåsig o får sammandragningar av minsta lilla. Yrseln har lagt sig de sista dagarna, vet att jag har lågt blodtryck...

Svar på tråden Supertrött