• leias

Ur och skur

Min dotter är 3 år och kommer till hösten byta från vanligt dagis till ur och skur.

Vad är era erfarenheter av ur och skur?
    Vad är största skillnaden mellan vanligt till ur och skur?

Tips på bra klädinköp till hösten?

• Svar på tråden Ur och skur
  • FridaKarin

Jag har vänner med en son på ur och skur. De är väldigt nöjda. Deras son är mycket friskare och mår bättre.

Föräldrarnas ansvar är att barnen har bra kläder. Både regnkläder, vindkläder och vinterkläder. Mina vänner kör stenhårt på polarn och pyret samt didrikson.  

• HejAlice

Min erfarenhet är att det inte är nån skillnad alls..

• leias

Det ska bli spännande, mer erfarenheter? Dela gärna med er.

• missnea

Ingen erfarenhet, men funderade mycket på det.. Men det dagiset min flicka ska börja på är ute mycket ändå, men har ändå alternativet att vara inne om dem vill.. Tycker det måste vara jobbigt att vara ute jämt o hela tiden.. T.o.m äta ute. Dem har ju inget alternativ. Men för många barn är det säkert jätte bra

• Sweet life
    missnea skrev 2012-06-17 15:53:30 följande:
    Ingen erfarenhet, men funderade mycket på det.. Men det dagiset min flicka ska börja på är ute mycket ändå, men har ändå alternativet att vara inne om dem vill.. Tycker det måste vara jobbigt att vara ute jämt o hela tiden.. T.o.m äta ute. Dem har ju inget alternativ. Men för många barn är det säkert jätte bra
    Vart har du fått ifrån att man på ett "I ur och skur" inte har möjlighet att vara inne? Jag har jobbat på friluftsfrämjandet som är dom som äger varumärket och alla "i ur och skur" jag vart i kontakt med har lokaler att vara i vid dåligt väder... MEN, meningen är att man håller den mesta av tiden utomhus.

Jag har inget barn på "i ur och skur" ännu, men ska absolut ställa mitt barn i kö så fort det går.

Ordentliga och bra funktions och skalplagg är att rekommendera. Ullunderställ och att klä i lager på lager med 3 lagers. PoP, Isbjörn, Gneis, Didriksson...
  • HejAlice

Det är det jag menar med att det inte är nån skillnad. "vanliga" förskolor också ute mycket!

• leias

Det jag vet om ditt hon ska är att de har en lokal att vara i också. Minsta tid ute i snitt är ca 4,5 timme varje dag. Det är det minsta.

• gryning2
    HejAlice skrev 2012-06-17 16:37:02 följande:
    Det är det jag menar med att det inte är nån skillnad. "vanliga" förskolor också ute mycket!
    Varför ska det då heta "I ur och skur" ? Vi har en sån verksamhet där vi bor men jag har inte valt det till mina barn. Min yngsta som ska börja vid ett års ålder tror jag inte skulle ha så kul på "I ur och skur" eftersom han nog kommer att ha svårt att gå ute nu till vintern med overall och tjocka skor. Är rädd att han mest skulle bli sittande ute i en vagn hela dagarna och det känns inte så stimulerande. Sen har de en pytteliten lokal eftersom de som sagt mest ska vara ute. Och hur kul är det om vädret verkligen är uselt under en period så att de tvingas vara inne ändå? Känns som en ursäkt för att få ha en dålig lokal men ändå bedriva verksamhet där. På min sons vanliga dagis är det bra att vara både inne och ute.
    Mamma till H född 071017 och E född 110708
Svar på tråden Ur och skur