• Anonym (Josefin)

Menskopp, hur ska den sitta?

Har precis börjat använda menskopp, har en sån här http://www.m-koppen.se/Produkter.html
    Det är en liten plopp på koppen som man drar ut den med, om ni förstår. 
    Jag tror att jag har placerat den rätt, för jag känner inte att den sitter där och den läcker
    peppar peppar inte. (har bara använt den ½ dag)
    Men.
    Den sitter väldigt "bakåtlutat" på mig.. ploppen hamnar väldigt långt fram,upp mot min mages håll.
    Förstår ni hur jag menar..?
    Ungefär som att slidan är väldigt horisontell på mig.,. :P
    Är alla skapta så? Sitter den rätt?   

• Svar på tråden Menskopp, hur ska den sitta?
  • misplacedname

Bara den är fullt utvecklad (vilket den borde vara om den inte läcker) så är det som det ska!

• Anonym (Josefin)

:)
    kom på en till fråga 
    hur ofta ska man tömma egentligen? 
    jag vill inte tömma den på jobbet, kan man ha den 9-10 h utan att tömma?

• misplacedname
    Anonym (Josefin) skrev 2012-06-17 11:18:54 följande:

kom på en till fråga 

När jag har haft som rikligast har jag behövt tömma den mitt på dagen (men då känns den kan jag lova!) annars gör jag det morgon och kväll. Det händer även att jag glömmer i slutet av mensen och den sitter i ett dygn... Inte bra men jag har överlevt 5 år hittills.
  • Anonym (Josefin)

oj! Hur känner man det?

Jag har ett jobb där man är ute på uppfrag ofta och då oftast kissar på bensinmack när kollegan sitter i bilen och väntar. 
    Har ingen rutin på att tömma koppen än så det känns ju stressigt att gör adet på macken tycker jag. 

• misplacedname
    Anonym (Josefin) skrev 2012-06-17 11:37:40 följande:
    oj! Hur känner man det?

Jag har ett jobb där man är ute på uppfrag ofta och då oftast kissar på bensinmack när kollegan sitter i bilen och väntar. 
    Har ingen rutin på att tömma koppen än så det känns ju stressigt att gör adet på macken tycker jag. 
    Brukar du blöda extremt-mega-jättemycket? Min rymmer 15 ml och det är mycket. Känns iaf allmänt obehagligt och tryckande känsla. Svårt att förklara. Nästan som svag mensvärk. Händer mig kanske var 5-6 mens.

Om du inte vill hålla på och tvätta den på offentlig toalett kan man ju ibland bara torka av den lite lätt med papper och sen göra om det ordentligt när man är hemma igen.
  • frwi

jag har min inne på natten utan läckage även när jag blöder som mest så visst kan man ha inne den länge men det kan vara bra att ha trosskydd i första tiden så du inte riskerar fläckar då man kan blöda mer än man tror, jag måste tömma några gånger på dan men har fått rutin p det och torkar bara av den om jag inte e hemma, eller bara tömmer och sätter in igen

• mikroE

Det är inget problem att tömma en menskopp på en bensinmack men jag förstår att det känns nervöst i början. Jag föreslår att du gör det på lunchen om ni stannar eller bara bestämmer dig att de extra fem minuterna det kan ta de första gångerna inte är något anmärkningsvärt längre än vanligt, jag menar jag antar att både du och din kollega måste bajsa i bland och det gör man inte alltid på en minut så självklart kan du ta tiden för att tömma koppen. Om du blöder normalt tror jag inte du behöver tömma mer än en gång per arbetsdag. Jag tömmer morgon, lunch och kväll de två första dagarna och morgon och kväll de två andra dagarna men då har jag ganska lite mens de sista dagarna. När du har vant dig att tömma koppen tar det bara några sekunder och då kommer det inte ta någon tid men första gångerna kan man behöva något extra försök att sätta in den.

Angående placering: Läcker den inte och känns inte är det helt OK att din placering inte är exakt som beskriven, vi har lite olika kroppar så alla kan inte ha den bekvämt på samma sätt. Jag har min högre än vad som sägs annars skaver min men sitter den där den sitter är den perfekt.

• Anonym (Josefin)

tack för svaren!

• Anonym
    frwi skrev 2012-06-17 11:46:02 följande:
    jag har min inne på natten utan läckage även när jag blöder som mest så visst kan man ha inne den länge men det kan vara bra att ha trosskydd i första tiden så du inte riskerar fläckar då man kan blöda mer än man tror, jag måste tömma några gånger på dan men har fått rutin p det och torkar bara av den om jag inte e hemma, eller bara tömmer och sätter in igen
    Jag har inga problem att ha min inne hela natten heller, men när jag går upp så blir den full direkt (det har ju att göra med att man ligger ner och blodet då inte är i själva koppen förrän man ställer sig upp.

När jag blöder som mest så brukar jag tömma 2-3 ggr dag för säkerhets skull. Ibland är de full, och ibland bara halvfull.

Mitt tips till dig ts är att ha en vattenflaska i fickan. Gå in på toa och töm som du gör hemma. Finns det handfat så sköljer du ur koppen där, annars sköljer du med vattnet ur vattenflaskan ner i toan.
  • Anonym (Josefin)
    Anonym skrev 2012-06-17 16:00:52 följande:
    Jag har inga problem att ha min inne hela natten heller, men när jag går upp så blir den full direkt (det har ju att göra med att man ligger ner och blodet då inte är i själva koppen förrän man ställer sig upp.

När jag blöder som mest så brukar jag tömma 2-3 ggr dag för säkerhets skull. Ibland är de full, och ibland bara halvfull.

Mitt tips till dig ts är att ha en vattenflaska i fickan. Gå in på toa och töm som du gör hemma. Finns det handfat så sköljer du ur koppen där, annars sköljer du med vattnet ur vattenflaskan ner i toan.

bra tips!
  • Anonym (Josefin)

Nej!
    Det vill bara inte fungera!
    Idag hade jag den på jobbet för sörsta gången.
    Skiten läckte hela dagen.. :/ som tur är har jag väldigt lite mens de första dagarna så det
    gick bra.
    Men jag fattar verkligen inte hur den ska sitta...
    I söndags gick det bra hemma men jag minns inte hur jag satte den..
    Idag när jag skulle tömma den höll jag aldrig på att få ut den, den ville bara åka in.

En grej jag undrar över är hur man ska göra med vakumet som blir när man sätter in den. jag viker den så den ser ut som ett dubbelt U.
    Sedan ska den ju vecklas ut där inne men det gör den ju inte om man inte släpper in luft?
    Så jag håller fingret lite åt sidan så att den vecklas ut.
    Är det så mans ka göra??          

• Mylla
    Anonym (Josefin) skrev 2012-06-18 19:40:00 följande:
    Nej!
    Det vill bara inte fungera!
    Idag hade jag den på jobbet för sörsta gången.
    Skiten läckte hela dagen.. :/ som tur är har jag väldigt lite mens de första dagarna så det
    gick bra.
    Men jag fattar verkligen inte hur den ska sitta...
    I söndags gick det bra hemma men jag minns inte hur jag satte den..
    Idag när jag skulle tömma den höll jag aldrig på att få ut den, den ville bara åka in.

En grej jag undrar över är hur man ska göra med vakumet som blir när man sätter in den. jag viker den så den ser ut som ett dubbelt U.
    Sedan ska den ju vecklas ut där inne men det gör den ju inte om man inte släpper in luft?
    Så jag håller fingret lite åt sidan så att den vecklas ut.
    Är det så mans ka göra??          
    Menskopp är jättebra när man får till det och när man inte får det är den rätt jobbig. Jag hade problem i början och även en period senare efter jag fött mitt andra barn.

Jag gör som du skriver och håller fingret åt sidan nuförtiden, annars går det inte. Förr om åren gick det ändå, vet inte varför.  Sen brukar jag dra fast den genom att knipa och dra i den. Då sitter den bra.

Vaginan är bakåtlutad i normala fall.  Mer än man kanske tror och mer hos vissa. Du kan prova att sätta den mer bakåtlutad än du tror det ska vara.
     Jag tycker inte det gör något att koppen åker inåt. För mig gör det inte att den läcker.         
  • Mylla
    Anonym (Josefin) skrev 2012-06-17 11:18:54 följande:

kom på en till fråga 

Man bör tömma den morgon och kväll om man inte blöder så mycket att den blir full innan. 
  • Anonym (Josefin)

Tack Mylla.
    Ja det är asbesvärligt så nu har jag skippat den idag...
    Vill egentligen fortsätta men i och med att jag inte kan gå på toaletten hur som hellst på jobbet
    gör det att jag drar mig för att sätta in den igen.. :/
    Ska vänta till en dag men mindre mens och prova igen.    

• Björnmossa

För mig tog det ett halvår innan jag blev så bra på att ta in och ut koppen att det kändes avslappnat att ha den ute bland folk.

• Anonym (Josefin)
    Björnmossa skrev 2012-06-19 21:42:04 följande:
    För mig tog det ett halvår innan jag blev så bra på att ta in och ut koppen att det kändes avslappnat att ha den ute bland folk.
    oj!
    så  länge vet jag inte om jag står ut,, :/
    Hur kom du fram till hur den skulle sitta? 
  • Björnmossa
    Anonym (Josefin) skrev 2012-06-20 20:29:08 följande:
    oj!
    så  länge vet jag inte om jag står ut,, :/
    Hur kom du fram till hur den skulle sitta? 
    Fick tips om att låta den vecklas ut halvvägs så glider den bara på plats sen. Insåg också att alla är olika inuti och att min ska sitta lite snett, annars läcker den.
Svar på tråden Menskopp, hur ska den sitta?