• Tittins

När började ni handla grejer till er bebis?

Har en undran, när ska man börja handla alla grejer till sin bebis?
    Är det för tidigt i vecka 20-25?
    När började ni handla grejer till er bebis?
    Detta är vårt första barn så har inga grejer sen innan.
    I vilken vecka hade ni allt klart?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden När började ni handla grejer till er bebis?
  • zeppelinmamma

Jag har startat en liknande tråd. Har bfd 9 augusti och började för några veckor sedan bara. Har nu vagn och en del tygblöjor hemma. Har letat upp syskonens gamla bebiskläder, tvättat och vikt. Jag har ju mycket saker sen tidigare, andra ska vi få av släktingar. Tycker du ska börja när du har lust.

• SuzR

Vi började några månader innan dottern föddes. Det mesta var klart när hon föddes men tänk på att du kan köpa saker efter hand du kommer på vad bebisen har behov av. Köp alltså inte en massa grejer som du kanske inte ens behöver. Sele tex köpte vi flera månader efter.

• Eliasmamma

Vi handla vagn i vecka 12. I vecka 34 var allt klart och tur var det för sonen kom i 35+3

• LitenR

Vi köpte första grejen efter att vi varit på rutinultra i vecka 17 och fick höra att allt såg ut som det skulle. Blev några klädesplagg. Sen har vi köpt lite i taget efter de. E nu i vecka 36 och har alla inköp till bebisen klara sen en vecka tillbaka.

• Tittins

Tack så mycket för alla bra svar. Får väl se när jag börjar helt enkelt. Går in i vecka 8 imorgon. 

• Cila86

Jag är gravid med vårt första barn. Är i vecka 20.
    Hade en del kläder o smått hemma sen innan. Då jag längtat så länge efter att bli mamma och inte kunnat hålla mig från att köpa i vissa perioder :)
    Men större grejer har vi då börjat på o fixa nu då..
    Efter ultraljudet så beställde vi vagnen. Men kommer att hämta den kanske 1-2 månader före bf.
    Köpte babyskyddet även då för att det var ett bra pris. Ville passa på liksom.
    Har även köpt en begagnad bärsele och en ny resesäng. Mest för att mitt syskonbarn skulle kunna låna den när hon var här förra veckan. Men det var bra pris och vi ville passa på. Ska ju ändå ha en sen så..
    Har nu även ett babygym/lekmatta. Men den har jag inte köpt utan tydligen vunnit på en tävling :) hehe.. Så det var ju lämpligt och roligt :)

Tycker man kan köpa saker när man själv känner att det känns okej..
    En del saker tycker jag personligen att man ska vänta med till efter ul dock. Men det är ändå upp till var och en!

Lycka till!

• Chrome

Det finns inget rätt eller fel eller för sent eller för tidigt. Gör som det känns bäst för dig!

Gör en budget om du vill om du är orolig för att spendera för mycket. Det är också ett bra sätt att börja skriva upp vad som behövs.

Två saker jag är väldigt glad att vi hade från början: babynest/sleepyhead och bärsjal. Annars behövde vi bara blöjor, kläder, filtar och babyskydd första tiden.

Mitt bästa råd: gör som det känns bra för dig!

• anelia

Jag är i vecka 23. Väntar dock inte mitt första barn. Men har inget kvar sedan tidigare.
    Jag har köpt vagnen. Satt och sökte på olika sidor och letade efter en sådan vagn som jag vill ha.
    Hittade rätt som det var en jätte fräch begagnad, till superbra pris bara en mil härifrån. Då slog jag till direkt. 
    Var då i vecka 21. Annars har jag köpt om jag hittat något litet till bra pris. Tex några mössor & haklappar i tyg.
    Har vänner som jag ska få saker av. Ska börja hämta hem sakerna, bara för att det är trångt hos dem som förvarar dem åt mig.

Lycka till!   

• Ninniisen

Jag väntar fjärde barnet och det enda vi sparat sen tidigare var spjälsängen. Jag är nu i vecka 26 och har börjat bocka av saker.
    Vagn, babyskydd, lite kläder, filtar, napp, sängmobil är exempelvis avklarat. Jag behöver dock mer kläder, är en fördel att ha lite byxor också :)

Men allt det stora är färdigt! Det andra som behövs tar vi lite efter hand. Bebis kommer inte förrän i september.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★ Lillasyster BF 28/9 ° ★
  • Tittins

Tack för alla svar. Kanske lite klokare förhoppningsvis (tror jag?) ;) 
    Skriv gärna mer om ni vill... 

• Flägg

Vi köpte första kläderna i v 10. Kunde bara inte hålla oss.. Nu är jag i v 21+5 och har ännu mer kläder ;) köper lite vartefter det är rea i butikerna. Spjälsäng är klar, samma som jag låg i. Vagnen är också klar, en begagnad Emmaljunga från brorsans kompis. Annars bockar jag av lite i taget från listan jag skrivit. Nästa projekt är tapetsera lillans rum..

Svar på tråden När började ni handla grejer till er bebis?