• Anonym

Förlossningsrädsla

Hej. Jag och min partner väntar nu vårt tredje barn... tro det eller ej men jag är fruktansvärt rädd. Vår första son föddes och andades inte, han vårdades på Iva en vecka efter förlossningen sen avd 45. Förlossningen var fruktansvärd, det kändes som övergrepp även fast jag förstår att de gjorde vad de måste för att rädda honom.. Blev ganska snabbt igen gravid , pga av förlossningsrädsla så började vi åka så fort som möjligt till sjukhuset. 13 mil. Pojken föddes i bilen.. det gick ju bra, men vilken chock.. Nu är vi jätte oroliga att det ska upprepa sig på ett eller annat sätt... Min sambo är så orolig att han inte ens vill närvara. Fast han sviker mig ju inte. Finns det något vi kan göra? Kan man få en igångsättningen så det blir under kontrollerade förhållanden? Kan man prata med någon? Hur stor risk är det att den snabba förlossningen upprepar sig? 50 min från första känning? och hur vanligt är det att barn föds med premathorax? som vår först födde? Hoppas på svar. //Orolig

• Svar på tråden Förlossningsrädsla
  • lena2012

Hej !
    Det låter som en planerad igångsättning vore ett alternativ för dig.
    På omföderskor  oftast lättare med igångsättningar  och  har du  fött så  snabbt förr så  är det stor chans att det  går bra.
    Dock viktigt att du sätts  igång när din livmodertapp  mognat ( mjuk , minskat  i  längd, öppen någon cm.)
    Men du måste känna till att   en igångsättning  i sig innebär en ökad risk för sugklocka  och kejsarsnitt  och kan ta lite längre tid än du tänkt dig.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Förlossningsrädsla