• Catox9

LCHF, fattar inte, hjälp snälla! Snabba svar tack!

Jag försöker köra med LCHF, har dock inte tid att sitta och läsa på olika sidor om själva kosthållningen utan har fått info (kanske felaktig) från vänner och bekanta som säger sig köra på detta...

Hur ska man göra, jag väger i dagsläget någonstans runt 95kg (gissar jag) och jag vill droppa ca 20kg.
    Enl den info som jag fått så kan jag äta i princip vad jag vill av grönsaker som växer ovan jord, under jord är no no..
    Kött är tillåtet hur mkt som helst (!) och jag kan äta dessertostar hela dagen...???
    Jag kan äta allt som inte innehåller mer än 5g(?)KH/100g, alltså 5%, eller fattar jag fel? 

Kan någon ge mig en fingervisning om hur en normal portion ska se ut?
    När jag äter ägg t ex så äter jag 3st med majo till..
    Hur mkt protein kan jag äta/dag, går det att äta t ex kött både till lunch och middag? Ägg, är väl oxå protein? Går det att kombinera?

Känner att jag skulle behöva ngn som säger åt mig vad jag ska äta och vad jag ska göra, är inget vidare på sånt här och känner inte att jag hinner googla alla sidor som finns, jag vill ha rak info.. om det går, snälla!

Hur mkt får jag äta varje dag, är mejeriprodukter OK, vad är FAKIR osv...

Någon som kan ge en snabb och BRA genomgång.. Gärna fort då jag måste åka och handla och vill inte gärna handla fel saker... :/

Tack till er som tar er tid!        

• Svar på tråden LCHF, fattar inte, hjälp snälla! Snabba svar tack!
  • banansmoothie

Jag skulle vilja råda dig ifrån LCHF. JA det kan leda till viktminskning men du får också höga kolesterolvärlden, dåliga blodfetter osv som kan leda till hjärtinfakt eller stroke.

www.cbc.ca/news/health/story/2012/06/11/low-carb-high-fat-cholesterol.html

Om du vill gå ner i vikt vill jag istället råda dig en växt baserad kost som är låg i fett.

www.drmcdougall.com/free.html

- gå igenom tabbarna så förklarar han hur dieten fungerar. Den är även mycket billig i jämnförelse med LCHF!

I korthet:

Ät:
    - Fullkorn eg. råris, fullkornspasta, quinoa, bovete, hel råg, vete, havregryn (ej snabbhavregryn) osv. Unvik dock mjölprodukter. Bröd osv max en gång i veckan.

- Potatis, sötpotatis, pumpa

- Grönsaker, ALLA, så mycket du kan!

- Frukt 2-4 per dag

- gröna grönsaker, grönkål, bok choi osv.

- bönor, linser, ärtor

- 1 matsked malda linfrön per dag, plus max 30 gram nötter/frön per dag.

Unvik:
    Kött, mjölkprodukter, fisk och alla animaliska produkter
    OLJA! inklusiver olivolja!
    Socker och sockerprodukter
    Mjöl och mjölprodukter
    Alla raffinerade produkter
    Salt
    Torkad frukt (okej när du är nere på din målvikt)

• Catox9

Princessan skrev 2012-06-17 13:08:53 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-24-64/m57425030.html

Tack, har nosat lite på den här tråden men den känns lite övermäktig, så mkt info och det är svårt att sålla ut det som är mest viktigt om du förstår hur jag menar..
    banansmoothie skrev 2012-06-17 13:10:01 följande:
    Jag skulle vilja råda dig ifrån LCHF. JA det kan leda till viktminskning men du får också höga kolesterolvärlden, dåliga blodfetter osv som kan leda till hjärtinfakt eller stroke.

www.cbc.ca/news/health/story/2012/06/11/low-c...

Om du vill gå ner i vikt vill jag istället råda dig en växt baserad kost som är låg i fett.

www.drmcdougall.com/free.html

- gå igenom tabbarna så förklarar han hur dieten fungerar. Den är även mycket billig i jämnförelse med LCHF!

I korthet:

Ät:
    - Fullkorn eg. råris, fullkornspasta, quinoa, bovete, hel råg, vete, havregryn (ej snabbhavregryn) osv. Unvik dock mjölprodukter. Bröd osv max en gång i veckan.

- Potatis, sötpotatis, pumpa

- Grönsaker, ALLA, så mycket du kan!

- Frukt 2-4 per dag

- gröna grönsaker, grönkål, bok choi osv.

- bönor, linser, ärtor

- 1 matsked malda linfrön per dag, plus max 30 gram nötter/frön per dag.

Unvik:
    Kött, mjölkprodukter, fisk och alla animaliska produkter
    OLJA! inklusiver olivolja!
    Socker och sockerprodukter
    Mjöl och mjölprodukter
    Alla raffinerade produkter
    Salt
    Torkad frukt (okej när du är nere på din målvikt)
    Vet du vad, jag har som jag skriver i ts försökt köra på det här ett tag nu och jag har aldrig mått så bra i en sk diet förut, tack för din vänlighet men jag kommer nog fortsätta på det här.
    Jag börjar faktiskt fundera på om jag kanske är glutenintolerant, för min mage mår toppen nu när jag skippar allt bröd och såna saker :) 
  • Catox9
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-17 13:01:28 följande:
    O, oj, vilka krav, snabb info innan du åker och handlar....

Eh, ja var det fel av mig?
    Har du några tips så tar jag gärna emot dem..

• banansmoothie
    Catox9 skrev 2012-06-17 13:24:46 följande:
    Tack, har nosat lite på den här tråden men den känns lite övermäktig, så mkt info och det är svårt att sålla ut det som är mest viktigt om du förstår hur jag menar..

Vet du vad, jag har som jag skriver i ts försökt köra på det här ett tag nu och jag har aldrig mått så bra i en sk diet förut, tack för din vänlighet men jag kommer nog fortsätta på det här.
    Jag börjar faktiskt fundera på om jag kanske är glutenintolerant, för min mage mår toppen nu när jag skippar allt bröd och såna saker :) 
    Du gör precis som du vill, jag vill bara visa att det finns alternativ! Personligen så trodde jag också att jag var glutenintolerant förut, kunde inte äta det minsta bröd eller pasta utan massor av gaser och jätteont i magen. Men sen jag har lagt om min kost till denna så kan jag äta bröd osv igen! Dock gör jag det inte till en vara, men när jag går ut på resturant osv är det roligt att kunna äta bröd, pizza (utan ost) osv. =)
  • Catox9
    banansmoothie skrev 2012-06-17 13:27:37 följande:
    Du gör precis som du vill, jag vill bara visa att det finns alternativ! Personligen så trodde jag också att jag var glutenintolerant förut, kunde inte äta det minsta bröd eller pasta utan massor av gaser och jätteont i magen. Men sen jag har lagt om min kost till denna så kan jag äta bröd osv igen! Dock gör jag det inte till en vara, men när jag går ut på resturant osv är det roligt att kunna äta bröd, pizza (utan ost) osv. =)
    Ifall det skiter sig med LCHF'en så kan jag ju spara sidan du rekommenderade ;)
    Tack :) 
  • banansmoothie
    Catox9 skrev 2012-06-17 13:33:31 följande:
    Ifall det skiter sig med LCHF'en så kan jag ju spara sidan du rekommenderade ;)
    Tack :) 
  • Hedebris

Beror ju på hur snabbt du vill gå ner... Jag körde Max 15g kolhydrater om dagen.. När jag nått mitt mål levde jag efter 5g/100 som du skrev. Ang kolosterol så minskade mitt kolestorol när jag gick på lchf

Svar på tråden LCHF, fattar inte, hjälp snälla! Snabba svar tack!