• Cherry Cupcake

Hur är det att starta företag utomlands, tex i Spanien?

Funderar på att fly kallsverige och öppna någon form av pensionat eller liknande i ett varmare land.
    Någon som vet om det är komplicerat att starta företag i exempelvis Spanien?
    Jag kan kass skolspanska, som iof vid flytt ska arbetas på.
    Men det känns som att man behöver kunna ett språk riktigt bra om man ska kunna starta eget.

• Svar på tråden Hur är det att starta företag utomlands, tex i Spanien?
  • färgglad regnbåge

Jag kommer göra samma sak troligtvis under nästa år.  Har inte satt mig in vad det är exakt som gäller ännu, men tydlingen så kan man skatta via Gibraltar om man bor och har företag i Spanien något som är väldigt förmånligt.  Ska se om jag kan hitta sidanjag har det uppskrivet nånstans.

Var i Spanien har du tänkt att flytta till? Själv har vi planer på Murcia.

• Cherry Cupcake

Vad roligt men en till med planer :)
    Vi ska ut och se världen lite innan vi ev flyttar så om kanske 5 år kan det vara dags för oss.
    Men antagligen blir det spanien.
    Tack för hemsidan.

Är det B&B eller liknande du tänkt dig? Stort? 
    Du får gärna berätta hur det går för dig! :) Lycka till!    

• färgglad regnbåge

Inga problem bara kul att kunna hjälpa till.

Vi har väl tänkt att köpa en liten bondgård och försöka vara så självförsörjande som möjligt, men även försöka driva något företag så antagligen blir det nåt litet B&B eller liknande.

Har ni också planer på B&B eller har ni tänkt ut något annat ni vill göra?

• Cherry Cupcake
    färgglad regnbåge skrev 2012-06-18 18:04:03 följande:
    Inga problem bara kul att kunna hjälpa till.

Vi har väl tänkt att köpa en liten bondgård och försöka vara så självförsörjande som möjligt, men även försöka driva något företag så antagligen blir det nåt litet B&B eller liknande.

Har ni också planer på B&B eller har ni tänkt ut något annat ni vill göra?

ah! vad roligt! vi har precis samma tanke!! kanske att man kan ha olivträd eller liknande och få in lite pengar på sådant också.

varför har ni valt just spanien?
    vi väljer lite mellan spanien, grekland, italien. lite svårt nu när ländernas ekonomi är som de är.
    får se hur det är med det när det är flyttdags för oss.
    dock lutar det åt spanien.

vet du kanske någon bra hemsida motsvarande hemnet så man kan kolla vad det finns för hus till salu?
    jag hittade en spansk sida men det var lite svårt med språket.  
  • färgglad regnbåge

Kul för vi har tittat på alla dom länderna men Spanien vann. Glad

Tänkte först också på Italien men vi har en god vän som är Italienare som avrådde oss från att starta företag i Italien.  Maffiafilmer är kul att se på tv men det är inte lika kul när dom ser att ditt företag går med vinst och vill ha pengar av dig och det händer fortfarande i Italien trots att man inte tror det.

Och när valet kom mellan Grekland och Spanien så vann Murcia i Spanien med antal soltimmar och temperatur. Solig

Det finns en jättebra sida att söka hus i Spanien  www.kyero.com/
    Här kan du söka efter var i Spanien du vill bo, typ av hus, och det bästa av allt du kan skriva in ditt maxpris så du inte får upp hus du inte har råd med.

Just nu är det ju köpläge i spanien då priserna rasat med 24% på hus och fortsätter att gå ner så har du möjlighet bör du nog slå till ganska snart.

• Cherry Cupcake
    färgglad regnbåge skrev 2012-06-19 09:03:08 följande:
    Kul för vi har tittat på alla dom länderna men Spanien vann. Glad

Tänkte först också på Italien men vi har en god vän som är Italienare som avrådde oss från att starta företag i Italien.  Maffiafilmer är kul att se på tv men det är inte lika kul när dom ser att ditt företag går med vinst och vill ha pengar av dig och det händer fortfarande i Italien trots att man inte tror det.

Och när valet kom mellan Grekland och Spanien så vann Murcia i Spanien med antal soltimmar och temperatur. Solig

Det finns en jättebra sida att söka hus i Spanien  www.kyero.com/
    Här kan du söka efter var i Spanien du vill bo, typ av hus, och det bästa av allt du kan skriva in ditt maxpris så du inte får upp hus du inte har råd med.

Just nu är det ju köpläge i spanien då priserna rasat med 24% på hus och fortsätter att gå ner så har du möjlighet bör du nog slå till ganska snart.
    Shetans! Vad bra tips :)
    Ja tyvär kan vi nog inte köpa hus än på några år om vi inte prioriterar om livet förstås..

Läskigt det där med maffian! Som du säger tror man ju inte att sånt händer nu för tiden.

Nu ska jag kolla hus :D     
  • färgglad regnbåge

Inga problem, bara kul att kunna dela med sig. Jag och min man började ju planera för ca 4-5 år sedan att vi ville flytta så det är klart att jag har hittat en del bra länkar och tips när jag snoka runt och drömt mig bort. Flört

Bästa tipset jag kan ge dig är att öppna ett sparkonto nu så ni börjar spara till ett startkapital.
    Vi har lyckats spara ihop tillräckligt för att kunna köpa nåt billigt ställe kontant och slippa ta lån på det.

• Cherry Cupcake
    färgglad regnbåge skrev 2012-06-19 22:42:53 följande:
    Inga problem, bara kul att kunna dela med sig. Jag och min man började ju planera för ca 4-5 år sedan att vi ville flytta så det är klart att jag har hittat en del bra länkar och tips när jag snoka runt och drömt mig bort. Flört

Bästa tipset jag kan ge dig är att öppna ett sparkonto nu så ni börjar spara till ett startkapital.
    Vi har lyckats spara ihop tillräckligt för att kunna köpa nåt billigt ställe kontant och slippa ta lån på det.
    hade gärna sparat men vi har en jorden runt resa att spara till först :/

jag tyckte det var lite svårt att hitta små gårdar på sidan du föreslog. Kanske är jag kräsen, men jag tyckte de flesta husen såg ut som små bunkrar/källare.
    Nu har jag iof kollat på maxpris 150 000 € tror jag. möjligtvis 200 000.
    Vill ta så litet lån som möjligt.
    Har du någon koll hur mycket man får ge för att få något som endå är ok?    
  • färgglad regnbåge

Va spännande med er resa, blir lite avis måste jag erkänna..... Vi har inte rest nå alls dom senaste 4 åren eftersom alla pengar gått till sparande för att kunna flytta...Rynkar på näsan Men jag ska inte klaga vi reste ju en hel del innan dess så vi har ju redan sett en del.

Själv tittar vi på renoveringsobjekt för max 50 tusen euro och vi räknar med att göra det mesta jobbet själva men kommer ha en budget på 100 000-150 000 svenska kronor att renovera för  och 100 000 att leva på den första tiden tills saker och ting kommer igång.  Vi ska försöka betala allt själva och undvika att ta lån.

Svårt att säga hur mycket du får ge för en gård i bra skick, priserna varierar var i landet du vill köpa, t ex är ju Murcia billigare än Alicante eftersom det inte är lika exploaterat av utländska turister.  (Murcia är ju dit spanjorerna själva åker på semester.)

Svar på tråden Hur är det att starta företag utomlands, tex i Spanien?