• Sofistikerad

Kompis har kört sönder dyra fälgar på min sambos bil

Hej, jag har ett litet dilemma jag tänkte nån kanske kan hjälpa mig med...

de e så att jag och min väninna har lånat min sambos bil ganska mkt på senaste tiden, och min vännina har kört för jag själv har inget körkort. 2 ggr har hon skrapat i fälgarna mot trottoarkanter, så fälgarna är förstörda utmed kanterna. Det är sånna där special fälgar som kostade 18.000 att köpa. Det svarta är nu krom, skrapat, en mindre buckla på en fälg osv.. Min sambo har sett detta och blivit rätt arg såklart, och han vill nu be henne betala för reparationen eftersom det är hon som kört bilen.

Jag är jätte nervös att hon ska bli sur och tjafsa emot, för hon är EXTREMT snål med pengar osv, och har inte ens sagt till min sambo när hon har råkat gjort detta.

Vad borde hon göra när min sambo säger till henne om betalning? Har hon någon rätt att vägra betala, eller hur är det.. Vad är rätt och fel här?  

• Svar på tråden Kompis har kört sönder dyra fälgar på min sambos bil
  • EmmaW84

Kan det gå på försäkringen? I så fall kan hon betala självrisken.

Att hon är snål med pengar kan du strunta ett stort stycke i, man får vara rädd om andras saker. Men om jag förstår det rätt så har ni lånat bilen tillsammans och om du erbjuder dig att betala en del så kanske hon blir mera medgörlig.

• Sofistikerad
    EmmaW84 skrev 2012-06-17 14:09:02 följande:

Att hon är snål med pengar kan du strunta ett stort stycke i, man får vara rädd om andras saker. Men om jag förstår det rätt så har ni lånat bilen tillsammans och om du erbjuder dig att betala en del så kanske hon blir mera medgörlig.
    Det kanske hon skulle bli, men jag tycker nog inte att jag ska betala för något som hon har förstört.. Om det hade vart jag som kört och hon suttit breve hade hon aldrig gått med på att hjälpa till att betala, det vet jag. Men som sagt jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel i den här situationen, är jag skyldig att betala reparation för att jag har vistats i bilen när hon har styrt dåligt?
  • viseversa
    EmmaW84 skrev 2012-06-17 14:09:02 följande:

Håller med. Om man inte är rädd om andras saker har man sig själv att skylla. 
  • Pallas
    Sofistikerad skrev 2012-06-17 14:13:35 följande:
    är jag skyldig att betala reparation för att jag har vistats i bilen när hon har styrt dåligt?
    Nej, för fan! Om du inte härjat och donat när hon kört så att hon tappat koncentrationen helt, förstås.
  • Sofistikerad
    Pallas skrev 2012-06-17 14:17:12 följande:
    Nej, för fan! Om du inte härjat och donat när hon kört så att hon tappat koncentrationen helt, förstås.
    Nej precis.. Inte för att jag tror att hon skulle be mig ens hjälpa till med betalningen, det skulle vara lite sjuk, tycker jag.. 
  • Tutilure

Jag ser det som att du var den som lånade din sambos bil och det borde vara en sak mellan dig och din sambo. Vad har ni gjort när ni har lånat bilen?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Sofistikerad
    Tutilure skrev 2012-06-17 14:22:55 följande:
    Jag ser det som att du var den som lånade din sambos bil och det borde vara en sak mellan dig och din sambo. Vad har ni gjort när ni har lånat bilen?
    Vi har åkt på ärenden osv. Vad menar du med att det är en sak mellan mig och min sambo? Att det är vårt problem och kompisen som körde ska lämnas utanför?

• Tutilure
    Sofistikerad skrev 2012-06-17 14:29:32 följande:
    Vi har åkt på ärenden osv. Vad menar du med att det är en sak mellan mig och min sambo? Att det är vårt problem och kompisen som körde ska lämnas utanför?  

Var det ärenden för din skull eller för hennes skull? Det jag menar är att jag ser det som att du är den som lånade bilen och då har ansvaret.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Ely
    Tutilure skrev 2012-06-17 14:31:04 följande:
    Var det ärenden för din skull eller för hennes skull? Det jag menar är att jag ser det som att du är den som lånade bilen och då har ansvaret.
    samma här
  • Sofistikerad
    Tutilure skrev 2012-06-17 14:31:04 följande:
    För bådas skull då vi åkt iväg och gjort saker tillsammans. Så hon har rätt att köra hur som helst, krocka bilen och förstöra den utan att ha något ansvar..?
Svar på tråden Kompis har kört sönder dyra fälgar på min sambos bil