• mhfors

Vad betyder symbolerna på tvättmaskinen?

Hej! Tänkte om det är någon som kan hjälpa mig med de fyra knapparna jag har på min tvättmaskin. Det är en gammal Siemens Siwamat 2105 vi har som fanns i huset vi köpt.
    De övriga knapparna och vreden har jag inte problem med!

- Den första knappen har någon balja (?) som är lite fylld och det är en pil upp ovanför (syns kanske inte så tydligt). Vad innebär det??
    - Den andra visar en fylld balja? Vad betyder det??
    - Den tredje med ett E tror jag betyder ekonomiskt program? Det är väl att den snålar med vattnet, eller??
    - Den tredje visar en balja med ett streck under. Jag tror det betyder syntettvätt? Eller betyder den något annat??

Tack för alla svar! :)
  • Svar på tråden Vad betyder symbolerna på tvättmaskinen?
  • Kjellgren

Den första betyder att maskinen tar in extra vatten, troligen är den inte utrustad med automatik som känner av hur mycket tvätt du stoppar i utan du trycker in den om du har mycket tvätt eller tvätt som är känsligt för skrynklor.

Baljan med streck under betyder att det är för ömtåligare tvätt dvs skontvätt. E är ekonomiprogram.

Baljan som är full kankse betyder extra sköljning?? Jag minns inte, vi hade också en liknande maskin för några år sedan. 

• Barbabok

Jag vill minnas att baljan betyder att man inte tömmer maskinen utan låter den gå fram till dit, sen sköljer och tömmer vid nåt senare tillfälle.

• Sale

Finns det ingen instruktion på tillverkarens hemsida eller liknande? Jag är alldeles för otekniks för att använda en sån maskin som man ska gissa sig till vad allt är :(

• Amie77

Företag brukar kunna skicka pdf:er el dyl med instruktioner till lite äldre maskiner. Jag har i alla fall fått det via mail nån gång...

Svar på tråden Vad betyder symbolerna på tvättmaskinen?