• Hallon4

Mina nytvättade jeans luktar illa!

Varje gång jag hänger upp jeansen efter 40 graders tvätt luktar de konstigt. Jäst eller illa på nåt vis. Mest är det strechjeans. Övriga plagg i samma tvätt luktar inte så. Vad kan det bero på. Jag har inte låtit tvätten ligga kvar i tvättmaskinen så det är inte pga det. Mest gäller det strechjeans från Kappahl(har nog flest därifrån.) både mima och dotterns ( stl154). Någon mer som känt detta eller är det min näsa som det är fel på?

• Svar på tråden Mina nytvättade jeans luktar illa!
  • BuoBä

Det är rätt vanligt att särskilt mörka kläder med syntet i luktar skunk efter tvätt. Det brukar gå bort om man häller i 0,5-1 dl ättika i maskinen när man tvättar, eller lägger plagget i blöt i vatten med ättika innan tvätt. Man måste inte göra det vid varje tvätt utan upprepa vid behov.

• Hallon4

Ska testa ättika då! Har tänkt på det här med lukten ett tag och tyckt att det är märkligt att inte hela tvätten luktar så. Men det är nog syntetmaterialet då. Tänkte om det var någon konstigt eller giftigt i tyget.... Men ska prova ättika! Tack!

• BuoBä

Jag brukar ha tvättmedel i en tvättboll, så jag häller ättikan i tvättmedelsfacket, men man kan göra tvärtom. Blandar man kan tvättmedlet klumpa sig så det är inte så bra. Vissa tar ättika istället för sköljmedel, men personligen tycker jag inte effekten blir lika bra då. Och nej, tvätten luktar inte ättika efterråt.

• lushis

jag tycker främst att jeans från Cubus stinker. Jag har också ett par från Flash som luktar.

Det stinker liksom som kattpiss och det går inte direkt bort efter tvätt heller. Jag gissar att det är färgningen som luktar. Blåa jeans tycker jag inte luktar, men de svarta... Fy fasen!!

Även jeans för barn luktar illa.

Jag ska lämna tillbaka dem för det är ju inte så trevligt att gå omkring och sprida kattpissdoft omkring sig ????

Svar på tråden Mina nytvättade jeans luktar illa!