• Greta1982

Tillgångar - enskild firma?

Så var man momsregistrerad :) Känns riktigt kul!

Har börjat kolla lite i bokföringsprogrammet (bl e-ekonomi) och funderar lite på detta med likvida medel. Ska jag bokföra där att jag ex har 60 000 (min starta eget budget) eller kan det stå noll? Varför göra på ena eller andra sättet? 

En annan fråga: Har köpt lite inventarier på Blocket av privatpersoner, dvs inget momskvitto (inget kvitto alls). Ska jag bokföra detta? Tänkte i syfte för mig själv så att jag kan se vad jag haft för utgifter. Eller ska detta inte vara med alls? 

• Svar på tråden Tillgångar - enskild firma?
  • sportpappa

I bokföringen behöver du ha något typ av bevis på varje transaktion: Verifikat. Det består av kvitton, fakturor, kontoutdrag o.dyl.
    Det är bra att direkt dela upp firmans pengar och de privata pengarna så att de inte blandas, dvs. gör alla företagets transaktioner via ett separat företagskonto.
    Om du har 60000 kr privata medel som ska användas i firman så bokför du lämpligtvis det som en egen insättning och debiterar det på kassan samtidigt som du sätter in det på företagskontot. Sen kan du enkelt använda de pengarna i firman utan att hela tiden bokföra varje inköp som egen insättning.
    Huruvida pengarna sitter på företagskontot eller inte påverkar inte ditt resultat.
    Om du vill ta ut pengarna så är det bara att bokföra det som ett eget uttag. Företaget har en skuld till dig på 60000 kr så det kan du ta ut när du vill så länge det finns likvida medel att använda och företaget kan betala sina skulder.

Om du köpt av privatpersoner så kan du inte dra av någon moms. För att få dra av moms så måste momsen stå på kvittot. Om inventarierna är till firman så kan firman ta kostnaden.
    Du saknar kvitto, men det går att lösa genom att du som privatperson "säljer" dem till firman genom en egen insättning fast utan att du sätter in några pengar, dvs. företagets skuld till dig som privatperson ökar. Dokumentera det dock noga och ta inte något oskäligt pris utan högst marknadspris. Det går fortfarande inte att dra av någon moms.
    Tänk på att om du bokför det som inventarier så ska det göras årliga avskrivningar av värdet på dem.
    Tänk också på försäkringar för inventarierna. Om det är du som privatperson som står som ägare till dem så är det din hemförsäkring som gäller, men om det är företaget som är ägare så blir det företagets försäkring. 

• Stormorsan
    Greta1982 skrev 2012-06-17 17:18:46 följande:
    Så var man momsregistrerad :) Känns riktigt kul!

Har börjat kolla lite i bokföringsprogrammet (bl e-ekonomi) och funderar lite på detta med likvida medel. Ska jag bokföra där att jag ex har 60 000 (min starta eget budget) eller kan det stå noll? Varför göra på ena eller andra sättet? 

En annan fråga: Har köpt lite inventarier på Blocket av privatpersoner, dvs inget momskvitto (inget kvitto alls). Ska jag bokföra detta? Tänkte i syfte för mig själv så att jag kan se vad jag haft för utgifter. Eller ska detta inte vara med alls? 
    Är dom 60 000 pengar som skall användas i företaget så bör du bokföra dem. Konteringen kan se lite olika ut beroende på om det är egna pengar eller banklån eller annat. Huvudprincipen är att du bokar upp dem i debet på något likvidkonto och i kredit på något skuldkonto. Resultatet påverkas inte då det endast involverar balanskonton.

Begagnade prylar kan såklart bokföras fast utan moms. Kvitton är ju viktiga verifikat men i undantagsfall kan man själv skapa ett kvitto som överensstämmer med hur ett verkligt kvitto skulle sett ut.

Är det dyrbara inventarier så får man inte dra av hela kostnaden direkt utan man skiver av dem på 1-10 år.  
  • Greta1982

Tusen tack till er båda!! 

Självklart kommer det såklart följdfrågor ;)

Inventarierna är vitvaror (som nästintill är nya) och då bör de kunna skrivas av på 10 år? Vad har jag för nytta av att skriva av dem?

Om jag gör en egen insättning, kan jag göra det på Eget kapital och likvida medel (det är inte lånade pengar utan sådant som jag sparat ihop) 

• Stormorsan

Avskrivning gör man för att lagen säger att man inte får ta hela kostnaden på ett bräde utan den skall periodiseras under den livstid de förväntas ha.  

Hur mycket kostar dom?

Ja eget kapital i kredit (t ex konto 2018)
    likvida medel debet (t ex konto 1930 om du sätter in dom på banken) 

• gubbenhilfe

Om man måste göra avskrivningar eller ej beror ju på hur mycket man har betalat. Jag minns inte den exakta gränsen för förbrukningsinventarier men om jag inte är helt ute och cyklar så är det ca 20.000. Har de kostat under detta så kan de kostnadsföras direkt.

När det gäller att i undantagsfall skapa ett eget kvitto så är det inget jag skulle rekommendera. Det är till och med olagligt. Kan du inte kontakta säljarna och be dem skriva ett kvitto? Blocket har till och med egna mallar.

• jassikan
    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafragor/balansposterochvardeminskningsavdrag/foretagbalansposterfaq/jagharkoptmaskinerochkontorsinventariersomskaanvandasiminnaringsverksamhethurskajagberaknaavdragetfordessainventarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html

Omedelbart avdrag:

Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av redan samma år de skaffas till näringsverksamheten (så kallade korttids- eller treårsinventarier). Det är bolaget som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år.

Inventarier av mindre värde får också dras av i sin helhet året de skaffas till näringsverksamheten. Med "mindre värde" menar man taxeringsåret 2012 ett värde som understiger 21 400 kronor exklusive moms (dvs. ett halvt prisbasbelopp). När man ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium. Samma sak gäller om inköp av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.

Svar på tråden Tillgångar - enskild firma?