Greta1982 skrev 2012-06-17 17:18:46 följande:
Så var man momsregistrerad :) Känns riktigt kul!
Har börjat kolla lite i bokföringsprogrammet (bl e-ekonomi) och funderar lite på detta med likvida medel. Ska jag bokföra där att jag ex har 60 000 (min starta eget budget) eller kan det stå noll? Varför göra på ena eller andra sättet?
En annan fråga: Har köpt lite inventarier på Blocket av privatpersoner, dvs inget momskvitto (inget kvitto alls). Ska jag bokföra detta? Tänkte i syfte för mig själv så att jag kan se vad jag haft för utgifter. Eller ska detta inte vara med alls?
Är dom 60 000 pengar som skall användas i företaget så bör du bokföra dem. Konteringen kan se lite olika ut beroende på om det är egna pengar eller banklån eller annat. Huvudprincipen är att du bokar upp dem i debet på något likvidkonto och i kredit på något skuldkonto. Resultatet påverkas inte då det endast involverar balanskonton.
Begagnade prylar kan såklart bokföras fast utan moms. Kvitton är ju viktiga verifikat men i undantagsfall kan man själv skapa ett kvitto som överensstämmer med hur ett verkligt kvitto skulle sett ut.
Är det dyrbara inventarier så får man inte dra av hela kostnaden direkt utan man skiver av dem på 1-10 år.