• minafinastebarn

    Hur mkt grönsaker till kaninerna?

    Nu har kaninerna verkligen boat in sig i nya uteburen. Vi stänger fortfarande in dom under natten pga lätt kyla.

    MEN!!! När de fortfarande bodde inne så fick de grönsaker morgon + kväll, vilket de glufsa i sig direkt! Nu får de bara EN gång om dagen o de äter ofta inte upp det ens.

    De har fri tillgång till hö på inomhus och utomhus. Pellets morgon + kväll (ca 1dl per kanin / giva.)

    Blir de mätta av detta o frisk luft?? Kan ju inte påstå att de får äta sig mätta på gräs för det har de ju gnagat av för länge sen. Vi plockar maskrosor o lägger in hos dom.. 

    Finns inte behovet av grönsaker lika mkt nu som kanske i vinter sedan när de inte har tillgång till gräs?

    När d ebodde inne så köpte vi säckar med morötter, som gick åt snabbt. Men det är ju inte att tänka på om de knappt äter upp nu.         

  • Svar på tråden Hur mkt grönsaker till kaninerna?
  • Mithra

    Du behöver inte vara orolig angående grönsakerna så länge dom äter hö och dricker vatten samt äter sin pellets. Dom äter grönsakerna när dom har lust helt enkelt.

    Mina kaniner ha fri tillgång till hela balkongen hela dygnet, dom har fri tillgång till hö+vatten och får kanske 3-4dl/dygn pellets dom får dela på (Två honor som bor tillsammans varav den ena har svårt att behålla hullet). Grönsaker ger jag lite ibland bara då dom annars har lätt för att bli lösa i magen.

  • minafinastebarn
    Mithra skrev 2012-06-17 19:30:22 följande:
    Du behöver inte vara orolig angående grönsakerna så länge dom äter hö och dricker vatten samt äter sin pellets. Dom äter grönsakerna när dom har lust helt enkelt.

    Mina kaniner ha fri tillgång till hela balkongen hela dygnet, dom har fri tillgång till hö+vatten och får kanske 3-4dl/dygn pellets dom får dela på (Två honor som bor tillsammans varav den ena har svårt att behålla hullet). Grönsaker ger jag lite ibland bara då dom annars har lätt för att bli lösa i magen.
    Ok, våra 5 kaniner är vana vid grönsaker o är inte lösa i magen.. men har dragit ner till en giva grönt ist för 2 per dygn. Undrar mest över varför de sluta äta grönt när de flyttade ut...
  • Mithra
    minafinastebarn skrev 2012-06-17 20:59:26 följande:
    Ok, våra 5 kaniner är vana vid grönsaker o är inte lösa i magen.. men har dragit ner till en giva grönt ist för 2 per dygn. Undrar mest över varför de sluta äta grönt när de flyttade ut...
    Ok, det är ju skönt. Kan vara omställningen kanske? Eller så räcker gräset gott och väl för dom. Tycker inte du ska vara orolig i alla fall. Glad
  • minafinastebarn
    Mithra skrev 2012-06-17 21:11:18 följande:
    Ok, det är ju skönt. Kan vara omställningen kanske? Eller så räcker gräset gott och väl för dom. Tycker inte du ska vara orolig i alla fall. Glad
    Ok skönt att höra. De ser inte ut att ha gått ner i vikt heller...

    De ser verkligen ut att trivas, de ligger gärna tillsammans i en hög mitt i gräset :) 
  • minafinastebarn

    Dessa kaniner har fri tillgång till hö... och pellets morgon o kväll. Samt grönsaker 1ggn/dag.


     


    Undrar lite över fodret.. De har alltid fått pellets. Bör man ge nåt annat eller nåt att blanda pellets med med tanke på minusgrader osv. de ska ju klara vintern. Tänkte på korn o vete?


    De är i gott skick, men tänkte om de behöver nåt "fetare" eller vad man ska säga så de klarar vintern.


     


    De har ju bo i förrådet som inte är isolerat, fri tillgång till att gå ut i den inhägnade "trädgården".

Svar på tråden Hur mkt grönsaker till kaninerna?