Utskriven från Arbetsförmedlingen, inget socialbidrag
Hej!
Jag är arbetslös sedan en tid tillbaka, får aktivitetsstöd från Försäkringskassan då jag går på "Jobb- och utvecklingsgarantin" via Arbetsförmedlingen.
Min kontaktperson på det program som jag går har nu bestämt sig för att kontakta min handläggare på Arbetsförmedlingen och påstår att jag har ogiltig frånvaro sedan två månader tillbaka. Detta är INTE sant. Jag har varit närvarande varenda dag men trots det så påstår min kontaktperson att jag inte har varit där och inte har hört av sig till mig.
Hon påstår att hon har försökt få tag på mig via mail och telefon men jag har inte fått ett enda samtal eller mail.
Min handläggare på Arbetsförmedlingen säger nu att han kommer skriva ut mig från programmet vilket innebär att jag inte kommer få aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Han säger att jag får ta kontakt med kommunen för socialbidrag.
När jag pratade med en handläggare för socialbidrag (eller ekonomiskt bistånd, som det så fint heter) så säger hon att jag inte kommer få något från dom heller eftersom det är "mitt fel" att jag inte får aktivitetsstöd längre. När jag förklarar att det inte är sant (och drar hela historien för henne) så säger hon att "om din handläggare säger att du har varit frånvarande och skriver ut dig pga. det så får du inget bidrag från oss".
Min handläggare tror mig inte och kontaktpersonen fortsätter påstå att jag har varit frånvarande.
Jag kommer självklart överklaga det beslut som min handläggare har tagit men hela den processen tar ju inte en dag eller två. Självklart söker jag arbete som en tok, även sådant som jag inte kan arbeta med en längre tid (pga. skada) men något är bättre än inget.
Är det någon som har koll på vad som händer och fötter med allt om det blir så här tokigt? Jag blir inte utskriven från Arbetsförmedlingen, endast programmet (men måste gå programmet för att få aktivitetsstöd). Blir inte hänvisad till något nytt via Arbetsförmedlingen.
Jag vet att kommunen "måste" bidra med hyra, el och mat men inget extra. Det är självklart bättre än inget (jag och min son får i alla fall tak över huvudet) men det räcker ju självklart inte till alla utgifter som aktivitetsstödet även annars räckte till.