• Anonym (orolig)

Utskriven från Arbetsförmedlingen, inget socialbidrag

Hej!

Jag är arbetslös sedan en tid tillbaka, får aktivitetsstöd från Försäkringskassan då jag går på "Jobb- och utvecklingsgarantin" via Arbetsförmedlingen.

Min kontaktperson på det program som jag går har nu bestämt sig för att kontakta min handläggare på Arbetsförmedlingen och påstår att jag har ogiltig frånvaro sedan två månader tillbaka. Detta är INTE sant. Jag har varit närvarande varenda dag men trots det så påstår min kontaktperson att jag inte har varit där och inte har hört av sig till mig.

Hon påstår att hon har försökt få tag på mig via mail och telefon men jag har inte fått ett enda samtal eller mail.

Min handläggare på Arbetsförmedlingen säger nu att han kommer skriva ut mig från programmet vilket innebär att jag inte kommer få aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Han säger att jag får ta kontakt med kommunen för socialbidrag.

När jag pratade med en handläggare för socialbidrag (eller ekonomiskt bistånd, som det så fint heter) så säger hon att jag inte kommer få något från dom heller eftersom det är "mitt fel" att jag inte får aktivitetsstöd längre. När jag förklarar att det inte är sant (och drar hela historien för henne) så säger hon att "om din handläggare säger att du har varit frånvarande och skriver ut dig pga. det så får du inget bidrag från oss".

Min handläggare tror mig inte och kontaktpersonen fortsätter påstå att jag har varit frånvarande.

Jag kommer självklart överklaga det beslut som min handläggare har tagit men hela den processen tar ju inte en dag eller två. Självklart söker jag arbete som en tok, även sådant som jag inte kan arbeta med en längre tid (pga. skada) men något är bättre än inget.

Är det någon som har koll på vad som händer och fötter med allt om det blir så här tokigt? Jag blir inte utskriven från Arbetsförmedlingen, endast programmet (men måste gå programmet för att få aktivitetsstöd). Blir inte hänvisad till något nytt via Arbetsförmedlingen. 

Jag vet att kommunen "måste" bidra med hyra, el och mat men inget extra. Det är självklart bättre än inget (jag och min son får i alla fall tak över huvudet) men det räcker ju självklart inte till alla utgifter som aktivitetsstödet även annars räckte till. 

• Svar på tråden Utskriven från Arbetsförmedlingen, inget socialbidrag
  • Anonym (?)

Men om du har varit där varje dag har du ju dom andra som jobbar där. Dom ska väl kunna intyga att du varit där?

• Anonym

MEN bullshit.... om du hade varit där så hade du det! Inte så att personen tjänar något på att hitta på att du ej varit där... så rätt åt dig

• mianyckelpiga

För att få ekonomiskt bistånd ska man göra allt man kan för att klara sin egen försörjning. Socialtjänsten bedömer nog att du inte gjort allt du kunnat då du varit ogiltigt frånvarande och därmed förlorar egen inkomst (enligt af).

• Anonym (orolig)
    Anonym (?) skrev 2012-06-17 21:01:26 följande:

Men om du har varit där varje dag har du ju dom andra som jobbar där. Dom ska väl kunna intyga att du varit där?

Absolut, visst kan dom göra det. Problemet är att det endast var första veckan av den "ogiltiga frånvaron" som jag skulle vara där. Därefter kom jag överens med kontaktpersonen att det var bättre för mig att söka arbete på egen hand istället för att sitta där och göra det.

Jag koncentrerar mig mycket bättre när jag inte har 15 andra personer runt omkring mig, i ett hus där det förs en massa liv, när jag söker jobb, oavsett om det är att skriva ett personligt brev eller ringa en arbetsgivare.

Kontaktpersonen påstår nu att vi inte alls har kommit överens om detta, vilket är ren lögn. Jag har skickat ett mail till henne där jag förklarar min situation och hoppas att hon ska "försäga" sig och nämna något om vår överenskommelse så att jag kan visa upp det för Arbetsförmedlingen. 

Anonym skrev 2012-06-17 21:03:49 följande:
    MEN bullshit.... om du hade varit där så hade du det! Inte så att personen tjänar något på att hitta på att du ej varit där... så rätt åt dig
    Jag vet inte varför hon gör som hon gör, men en anledning kan vara att Arbetsförmedlingen betalar anordnaren för att jag ska vara där (enligt min handläggare när jag pratade med honom i fredags). Min kontaktperson kan mycket väl ha blivit tillsagd av sin chef att hon har gjort fel och att dom inte får betalt för mig om hon inte "löser" det på något sätt. Det här kan mycket väl vara lösningen.

Det finns många företag som gör fula saker. Jag har självklart ingen aning om ifall det är så, men det är en anledning som inte alls är speciellt omöjlig.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-17 21:17:49 följande:
    Absolut, visst kan dom göra det. Problemet är att det endast var första veckan av den "ogiltiga frånvaron" som jag skulle vara där. Därefter kom jag överens med kontaktpersonen att det var bättre för mig att söka arbete på egen hand istället för att sitta där och göra det.

Jag koncentrerar mig mycket bättre när jag inte har 15 andra personer runt omkring mig, i ett hus där det förs en massa liv, när jag söker jobb, oavsett om det är att skriva ett personligt brev eller ringa en arbetsgivare.

Kontaktpersonen påstår nu att vi inte alls har kommit överens om detta, vilket är ren lögn. Jag har skickat ett mail till henne där jag förklarar min situation och hoppas att hon ska "försäga" sig och nämna något om vår överenskommelse så att jag kan visa upp det för Arbetsförmedlingen. 

Jag vet inte varför hon gör som hon gör, men en anledning kan vara att Arbetsförmedlingen betalar anordnaren för att jag ska vara där (enligt min handläggare när jag pratade med honom i fredags). Min kontaktperson kan mycket väl ha blivit tillsagd av sin chef att hon har gjort fel och att dom inte får betalt för mig om hon inte "löser" det på något sätt. Det här kan mycket väl vara lösningen.

Det finns många företag som gör fula saker. Jag har självklart ingen aning om ifall det är så, men det är en anledning som inte alls är speciellt omöjlig.
    Där har du svaret på din fråga.. man får inte lov att söka jobb hemifrån istället. Går man under jobbg. så ska man befinna sig där på plats ALLA gånger.. annars skrivs man ur. Spelar ingen roll vad ni kom överens om för man får inte göra så.. och förmodligen har den personen kommit på det i efterhand eller så har du misstolkat den.
  • Anonym

Du ska överklaga socialens beslut också. De får inte neka dig socialbidrag om du inte kan försörja dig själv.

• Anonym

Jag säger inte att du bluffar men det där är den i särklass vanligaste bortförklaringen varför folk inte orkar masa sig iväg på de aktiviteter som kan innebära en självförsörjning. Du anar inte hur många det är som påstår just det att de inte får ett enda mail, ett enda telefonsamtal och inte ett enda brev hem i brevlådan.

Så anledningen till varför du inte blir trodd är för att det är så oändligt många som drar den valsen, sen är det tråkigt att du hamnar ikläm för att du är ett undantag. Jag tror att du kommer ha mycket svårt att få rätt och lärdomen måste bli att du måste vara mycket noga att få alla överenskommelser på papper och att du läser igenom och godkänner det innan du går från mötet.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-06-17 21:32:57 följande:
    Jag säger inte att du bluffar men det där är den i särklass vanligaste bortförklaringen varför folk inte orkar masa sig iväg på de aktiviteter som kan innebära en självförsörjning. Du anar inte hur många det är som påstår just det att de inte får ett enda mail, ett enda telefonsamtal och inte ett enda brev hem i brevlådan.Så anledningen till varför du inte blir trodd är för att det är så oändligt många som drar den valsen, sen är det tråkigt att du hamnar ikläm för att du är ett undantag. Jag tror att du kommer ha mycket svårt att få rätt och lärdomen måste bli att du måste vara mycket noga att få alla överenskommelser på papper och att du läser igenom och godkänner det innan du går från mötet.
    Jag kan förstå att det är fler som påstår att dom inte har fått mail, men kontaktpersonen påstår att hon har skickat mail men hon kommer självklart inte kunna bevisa det eftersom hon faktiskt inte HAR skickat några.
    Anonym skrev 2012-06-17 21:27:52 följande:
    Där har du svaret på din fråga.. man får inte lov att söka jobb hemifrån istället. Går man under jobbg. så ska man befinna sig där på plats ALLA gånger.. annars skrivs man ur. Spelar ingen roll vad ni kom överens om för man får inte göra så.. och förmodligen har den personen kommit på det i efterhand eller så har du misstolkat den.
    Så kan det vara men det är ingen som har sagt något om det till mig. Det är inget som står på det papper som jag har skrivit på hos Arbetsförmedlingen eller anordnaren.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-17 21:39:12 följande:
    Jag kan förstå att det är fler som påstår att dom inte har fått mail, men kontaktpersonen påstår att hon har skickat mail men hon kommer självklart inte kunna bevisa det eftersom hon faktiskt inte HAR skickat några.

Så kan det vara men det är ingen som har sagt något om det till mig. Det är inget som står på det papper som jag har skrivit på hos Arbetsförmedlingen eller anordnaren.
    Det borde vara enkelt för henne att bevisa, hennes mail är troligen offentliga och då är det bara att begära ut loggarna för aktuell tidsperiod. Man ser inte själva mailet men man ser tidpunkt, ämne och till- och frånadresser.
    Det betyder att det är lika enkelt för dig att motbevisa, begär ut loggarna men förbered dig på att du måste motivera för det är sällsynt att folk begär ut mailloggar och administratörerna brukar inte veta vad de ska göra med en sån begäran.
Svar på tråden Utskriven från Arbetsförmedlingen, inget socialbidrag