• Anonym (Anna)

Ansöka om föräldrapenning

Hej!
    Har skickat in moderskapsintyg för länge sedan och ser på mina sidor att jag kan ansöka om föräldrapenning. Fick också svar här att jag kan söka redan nu trots att bf är 2012-07-28. Men jag undrar då för hur lång period jag ska söka. Jag ska vara hemma ett år och ta ut till en början tre dagar i veckan. Ska jag söka för hela året nu? Och vad spelar det för roll vilka dagar jag kryssar i? Månd-sönd? Om barnet föds antingen tidigare eller senare än bf, hur gör jag dessa ändringar då? Och om bf är 28:e söker jag för de 28:e eller med start den 29:e? Många frågor från första gångs föräldrar=)

Tack på förhand.

Anna 

• Svar på tråden Ansöka om föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej,

Det går bra att söka för hela året. Det spelar ingen roll vilka dagar du kryssar i, bara du vårdar barnet de dagar du ansöker om. 

Om du vill ändra startdatumet för din föräldrapenning till ett senare datum går det bra att ringa vårt kundcenter på 0771-524 524. Vill du ändra startdatumet till ett tidigare datum behöver du i så fall skicka in en ny ansökan eftersom vi inte kan ta de uppgifterna muntligt. 

Det går bra att söka från det datum du har beräknad förlossning, det vill säga den 28:e. Det går också bra att söka från den 29:e. Det är du själv som väljer. 

Hälsningar
    Olle, handläggare

Svar på tråden Ansöka om föräldrapenning