• mikipiki

Asus eller Apple?

Så..

Jag hoppas att någon datakunnig människa kan hjälpa mig att komma fram till någonting vettigt. 

Jag ska köpa en ny dator då min nuvarande sjunger på sista versen. Jag har spanat på två stycken, en Apple Macbook Pro och en Asus N76. Jag har alltid gillat Apples design och tycker att deras datorer är skitsnygga. Asus datorn jag har tittat på har ett liknande utseende, men ett billigare pris.

Asus datorn kostar runt 11.000kr (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744832), medan en Macbook med ungefär samma prestanda ligger på 21.000kr (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651966). 

Jag fotar mycket och arbetar en del i Photoshop. Vad är det för skillnad på datorerna egentligen (kan typ bara förstå vad RAM minne och hårddisk storleken innebär)? Betalar jag för märket om jag köper en Macbook eller är det ett bättre val? Varför i såna fall? 

Hoppas någon kan hjälpa mig! Tack på förhand Glad 

• Svar på tråden Asus eller Apple?
  • DaddyCool

Apple är mycket driftsäkrare! Den nya MacBook PRO:n är dessutom extremt hög prestanda på. En Apple håller i regel mycket längre också och andra hands värdet sjunker inte alls lika snabbt som på en pc. Själv tycker jag musplattan är otroligt lätt att jobba med när man ska redigera bilder på en Mac. Gå in på någon Apple store och prova så får du se hur dom fungerar. Dom i butik kan säkert visa lite och förklara mer varför det är bättre med en Mac. (jag jobbar inte för Apple.) :)

• Babybel

Jag resonerade så här när jag stod inför samma dilemma att köpte jag den billigare skulle jag i slutändan inte känna mig helt tillfredsställd utan fortsätta sukta macbooken. Så jag köpte den trots priset och jag ÄLSKAR den, har aldrig ångrat mig och kommer aldrig välja nåt annat heller!

SEN, håller du på med foto är liksom Mac det enda vettiga alternativet, de är som gjorda för bildbehandling.

• arianne03

Men du kan ju även köpa förra MacBook pro modellen (den nya kom för bara några veckor sen), den kostar väl runt 13000:- för en 13 tums. Jag har en och jag älskar den!

• mikipiki

Eftersom jag är van vid en 17 tums skärm nu, så inbillar jag mig att jag kommer att tycka en 13 tum är pytteliten.. Därför kollar jag på dom lite större Flört

• arianne03

Ok. Jag tycker den är lätt och bra och ta med sig-sen när jag jobbar kopplar jag en extern stor skärm till den (kostar kanske 1500), så får jag det bästa av bägge världar

• LakLak

Du ska nog i första hand fundera över om du vill ha windows eller ett macoperativsystem. Visst kan man lägga in windows på en mac nu för tiden men dom är inte byggda för det. Men du verkar tycka om mac och hur dom är uppbyggda och gör man det är mac antagligen det bästa alternativet.

• miracle20

Ja jag vill lätt påstå du betalar 10 000 kr mer för märket, vissa hävdar mac är bättre än pc det är helt smaksak. Hade inte gett 20 000 kr för en dator som jag hade kunnat få för 11 000 men det är min åsikt.

Men de är ungefär lika bra i prestanda det beror helt på vad du vill lägga på en dator.

båda har intel och är fyrdubbelkäringa, Asus har större skärm, asus har två stycken 4 gb ram alltså 8 gb, mac säger du kan köpa till så du får 8 gb. Asus ramminne är snabbare. 

Ja så där har du lite jämförelse.

• mikipiki

LakLak - Jag har aldrig ens provat använda en mac så jag vet inte riktigt hur de funkar. Det jag gillar är designen och att de verkar ha bra batteritid :) sen är det väll så att det inte finns lika mycket virus till mac?

Miracle20 - Det är ju lite så jag känner. Jag är student så 20.000 är en hutlös summa att lägga ut för något jag kan få billigare. Jag är ju nöjd med min asus som jag har idag, så jag tvivlar inte på att jag hade varit nöjd med en ny asus heller. Den funkar bra när man redigerar och liknande, men den börjar bli lite seg och det är därför jag vill byta.. :)

• miracle20
    mikipiki skrev 2012-06-18 11:48:27 följande:
    LakLak - Jag har aldrig ens provat använda en mac så jag vet inte riktigt hur de funkar. Det jag gillar är designen och att de verkar ha bra batteritid :) sen är det väll så att det inte finns lika mycket virus till mac?

Miracle20 - Det är ju lite så jag känner. Jag är student så 20.000 är en hutlös summa att lägga ut för något jag kan få billigare. Jag är ju nöjd med min asus som jag har idag, så jag tvivlar inte på att jag hade varit nöjd med en ny asus heller. Den funkar bra när man redigerar och liknande, men den börjar bli lite seg och det är därför jag vill byta.. :)
    Ja precis men vet du vad du har för ramminne och processor på din nuvarande dator? Så kan du jämföra med vad du har haft och vad du kanske bör söka efter.
  • mikipiki
    miracle20 skrev 2012-06-18 12:32:14 följande:
    Ja precis men vet du vad du har för ramminne och processor på din nuvarande dator? Så kan du jämföra med vad du har haft och vad du kanske bör söka efter.
    Pentium (R) Dual-Core CPU T4400 @ 2.20GHz står det bredvid processorn när man är inne och kollar på system och 4GB ram minne. Sen har jag 500GB hårddisk och så står det att jag har 5,6 i prestandaklassificering om det nu säger dig något Drömmer
  • LakLak
    mikipiki skrev 2012-06-18 11:48:27 följande:
    Då ska du testa en mac först! Hur dom funkar för dig som användare är en ruggigt stor skillnad. Vissa gillar det andra inte och det är för mycket pengar för att råka välja fel. Är du student förstår jag inte hur du har råd att köpa en mac överhuvud taget.
    Fast jag förstår inte varför du behöver en ny dator över huvud taget. Din är bättre än vad min är och jag som är datanörd klarar mig ändå någolunda på min.
  • Racer x
    LakLak skrev 2012-06-18 17:48:08 följande:
    Då ska du testa en mac först! Hur dom funkar för dig som användare är en ruggigt stor skillnad. Vissa gillar det andra inte och det är för mycket pengar för att råka välja fel. Är du student förstår jag inte hur du har råd att köpa en mac överhuvud taget.
    Fast jag förstår inte varför du behöver en ny dator över huvud taget. Din är bättre än vad min är och jag som är datanörd klarar mig ändå någolunda på min.
    Testade en mbp, men totalt hopplös att använda. Det var inte helt lätt att hitta det man ville. Jepp, designen är det som kostar. innehållet är det samma som i en vanlig pc, det som skiljer är skärmen och operativsystemet.
  • mikipiki

Detta är en jämförelse mellan de jag tänkt köpa och den jag har nu Glad

http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=744832&sku=574432&sku=651966

LakLak skrev 2012-06-18 17:48:08 följande:
    Jag har en iPhone och gillar det systemet massor. Jag förstår inte hur jag någonsin har kunnat leva utan den Flört Som jag har förstått det på andra så är mac ett betydligt lättare system? Jag är väldigt förtjust i Windows 7 och kan hantera det rätt bra även om jag inte fattar alla datorord. Men som du säger så ska jag nog prova en först, det skadar ju inte direkt Glad

Och jag behöver köpa en ny för att min nuvarande börjar bli lite sliten. Den är seg och hänger sig emellanåt och lever ett eget liv ibland. Det är ofta som jag måste starta aktivitetshanteraren och stänga program för att de slutar svara, vilket är skitjobbigt om man sitter och redigerar och detta inträffar precis när man ska spara bilderna Flört
    Racer x skrev 2012-06-18 17:57:53 följande:
    Testade en mbp, men totalt hopplös att använda. Det var inte helt lätt att hitta det man ville. Jepp, designen är det som kostar. innehållet är det samma som i en vanlig pc, det som skiljer är skärmen och operativsystemet.
    Nej, det blir ju ett helt nytt system att lära sig och för min del blir det betydligt svårare att rätta till eventuella problem som kan uppstå. Nu har jag en närstående som jobbar med att laga PC's så han brukar fixa allt jag har sönder och kluddar till på min nuvarande dator. 
  • LakLak
    mikipiki skrev 2012-06-18 18:09:26 följande:
    Och jag behöver köpa en ny för att min nuvarande börjar bli lite sliten. Den är seg och hänger sig emellanåt och lever ett eget liv ibland. Det är ofta som jag måste starta aktivitetshanteraren och stänga program för att de slutar svara, vilket är skitjobbigt om man sitter och redigerar och detta inträffar precis när man ska spara bilderna Flört
    Du gör ju självklart som du vill men det låter som du snarare behöver lämna in din dator på städning än att du behöver köpa en ny för så beter sig lite äldre datorer som behöver fixas till - inte slängas. Det kostar en bråkdel av pengarna det kostar att köpa en ny.
    Jag kan ju bara utgå ifrån mig själv som också är student - jag hade gärna köpt nya datorer hela tiden men man har inte råd. Det är inget fel med att som normalanvändare köra ner en dator i botten innan man köper en ny så länge den kan klarra av dom uppgifter man faktiskt utför.

Köper du en ny dator tar jag gärna över din gammlaFlört
  • IsDimma
    LakLak skrev 2012-06-19 10:18:06 följande:
    Du gör ju självklart som du vill men det låter som du snarare behöver lämna in din dator på städning än att du behöver köpa en ny för så beter sig lite äldre datorer som behöver fixas till - inte slängas. Det kostar en bråkdel av pengarna det kostar att köpa en ny.
    Jag kan ju bara utgå ifrån mig själv som också är student - jag hade gärna köpt nya datorer hela tiden men man har inte råd. Det är inget fel med att som normalanvändare köra ner en dator i botten innan man köper en ny så länge den kan klarra av dom uppgifter man faktiskt utför.

Köper du en ny dator tar jag gärna över din gammlaFlört
    Det är inte helsäkert att det hjälper. Själv har jag alldeles precis i dagarna återställt hela datorn till som den är när man köper den. Hann lägga in alla uppdateringar innan den började jävlas igen. Ibland är det helt enkelt så att man faktiskt behöver skrota den gamla. Jag har börjat inse det iaf. Och själv suktar jag också efter en mac Men jag har inte bestämt mig för om det är värt pengarna ännu
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anghammarad

Inget av dina nuvarande program eller spel kommer att fungera på en Mac så du kommer att bli tvungen att  köpa nya. 

• miracle20
    mikipiki skrev 2012-06-18 17:42:27 följande:
    Pentium (R) Dual-Core CPU T4400 @ 2.20GHz står det bredvid processorn när man är inne och kollar på system och 4GB ram minne. Sen har jag 500GB hårddisk och så står det att jag har 5,6 i prestandaklassificering om det nu säger dig något Drömmer
    Tackar! Det är alltid bra och jämföra med vad du har haft, den nya asus är bättre än din gamla. Jag tycker Asus är ett bra val så jag hade valt den.
  • LakLak
    IsDimma skrev 2012-06-19 16:22:13 följande:
    Det är inte helsäkert att det hjälper. Själv har jag alldeles precis i dagarna återställt hela datorn till som den är när man köper den. Hann lägga in alla uppdateringar innan den började jävlas igen. Ibland är det helt enkelt så att man faktiskt behöver skrota den gamla. Jag har börjat inse det iaf. Och själv suktar jag också efter en mac Men jag har inte bestämt mig för om det är värt pengarna ännu
    Jag säger inte att man i 100% av fallen kan få en krånglande dator att funka men är det sådanna defusa problem är det sällan hårdvaran som gett upp helt. En dator blir trött och slö av programvara som tynger ner men också av att fläktarna är igenproppade så datorn blir överhettad.
    Lämnar man in sin dator till ett proffs kan man få en vettig bedömning om det är värt att göra något åt eller inte.
    Jag har full förståelse för att man vill köpa ny dator för det är roligt att ha ny och kraftfull teknik men det är sällan nödvändigt om man inte behöver kraftfullare prestanda.
Svar på tråden Asus eller Apple?