• feelings

Ris eller Ros Britax B-Dual Syskonvagn

Ni som har kännedom om vagnen kan väl berätta om för och nackdelar ?

Jag tror att vi väntar en flicka till ... Rätt bestämd på den punkten!
  • Svar på tråden Ris eller Ros Britax B-Dual Syskonvagn
  • Pim

Massvis, massvis av rosor härifrån! Vi flyttade till London för några månader sedan och skulle byta ut vår dubbelvagn, eftersom vi kände att den skulle vara för otymplig för tunnelbana och buss. Jag gjorde research i flera månader och trodde jag skulle bli galen. Hittade alltid något som inte passade på de andra vagnarna vi kollade; bland annat Phil&Teds, Mountainbuggy +One, iCandy Peach Blossom, Hauck Duet och massa andra.

Sen hittade vi Britax. Eller, vi hittade den ganska snabbt, men testade den bara i förbifarten utan att fastna direkt.

Men nu älskar jag denna vagn!!! 

Fördelarna är många. Några av dem är:

1. Övre sätet går att vända mot den som kör. Kanonbra om äldre syskonet vill gå istället för att sitta i vagnen!

2. Den har bra balans. Man kan ta bort översätet eller lyfta ut barnet i överdelen utan att vagnen tippar över, som till exempel Phil&Teds gör.

3. Man kan fälla ner underdelen till fullt liggläge, vilket inte går att göra på majoriteten andra tandemvagnar.

4. Man kan fälla ner underdelen till liggläge och låta äldre barnet stå på den, som en ståbräda, medan yngre barnet sitter i överdelen, vänd mot den som kör. Vi har också låtit äldre barnet stå på hjulskydden när han inte orkar gå eller vill vila en stund (han är dock väldigt smal, större barn kanske inte kan stå på skydden eftersom de då skrapar mot hjulet).

5. Man kan ändra vinkel på handtaget.

6. Sufletterna har "dolda" delar som, utvecklade, gör att barnet får extremt bra solskydd - både nere och uppe.

7. Det får plats hur mycket som helst under vagnen

8. Eftersom min äldsta är liten kan han och lillebrorsan turas om att sitta under/över.

9. Den går att integrera med babyskydd (har dock inte testat själv)

Jag kan fortsätta hur länge som helst... Har jag sagt att jag älskar denna vagnen? :D

Nackdelarna:

1. Den är ganska tung - men å andra sidan; vilken dubbel- eller tandemvagn är inte det? Jag har inga problem att själv gå på och av bussar, tåg, tunnelbanor etc. med barnen i. När mannen är med bär vi lätt i trappor och åker rulltrappa också (har dock inte provat helt själv).

2. Efter någon vecka användning upptäckte vi att ryggstödet i undersistsen hade blivit mindre styvt (pga användning, inget fel med sistsen). Detta gjorde att äldre sonen hade mycket konstig vinkel på nacken när han sov. Detta åtgärdade vi genom att trä ett skärp undertill och spänna åt, så att ryggdelen blev helt rak igen.

3. Den är inte helt tyst. Har inte varit med om någon helt tyst vagn hittills och denna är inget undantag. Den "gnisslar" lite.

• Robben

Tack Pim för denna fina recension

Nu blir det en britax  

Svar på tråden Ris eller Ros Britax B-Dual Syskonvagn