• Ida881

Specialpedagog.

Vet inte om jag la tråden rätt, men men :). Jobbar idag som uska på boende inom LSS. Funderar på att fördjupa mig inom området. Funderar då på specialpedGog. Ngn som läser , som vet vad som krävs för man ska komma in, utbtid osv :). Eller vad kan man annars läsa till om man Vill fördjupa sej inom området.

• Svar på tråden Specialpedagog.
  • JECJ

En specialpedagpog jobbar med att handleda lärare och assistenter. En speciallärare undervisar elever.

För båda yrkena så ska du:

1. Utbilda dig till pedagog (3,5-5,5 år)

2. Jobba som pedagog inom det området du ska bli specialpedagog i minst 3 år

3.plugga 50% och arbeta minst 50% under 3 år

Jag håller på att bli speciallärare :)

• ruthen

Vad menar du med punkt 3? Har aldrig sett det kravet tidigare?

Plugga 50% vad? Själva spec.ped utbildningen är väl på hetlid, likaså spec.lärare även om många kombinerar det med att jobba samtidigt.

Dessutom ska väl sped.ped bort och ersättas med spec.lärare.

Ett annat krav är att det finns ju 5 inriktningar och ska man gå svenska inriktning måste man ha visst många poäng i sv i sin lärarutbildning, likaså ifall man vill blir spec.ped med inriktning matte.

Något annat nytt är att en fritidspedagog inte ska kunna vidareutbilda sig till spec.lärare längre läste jag.

• JECJ

För speciallärare så ska man arbeta under tiden man pluggar, dvs man får inte plugga heltid. Detta för att man ska tillämpa allt man lär sig direkt.  Men kraven kan vara olika på olika ställen. Dessutom så vet man aldrig när/om/hur skolverket ändra sig och hittar på nya regler ;)

Utbildningen är på 3 år i halvfart.
    Om man inte går den genom lärarlyftet :)

Jag ska gå inriktningen mot utvecklingsstörning

• ruthen
    JECJ skrev 2012-06-18 17:41:12 följande:
    För speciallärare så ska man arbeta under tiden man pluggar, dvs man får inte plugga heltid. 
    Utbildningen är på 3 år i halvfart.
    Om man inte går den genom lärarlyftet :)
    Ok, då förstår jag vad du menar, men i exempelvis Umeå går både speciallärarprogrammet och specialpedagogprogrammet på heltid och alternativet halvtid finns inte där. Jag kan nog tänka mig att de flesta av dessa studenter jobbar halvtid samtidigt. 
Svar på tråden Specialpedagog.