• vveronicaa

Ytterkläder till 6-åring som ska börja fsk-klass

Hej!

Skulle behöva lite tips på ytterkläder till en tjej på 6 år som ska börja fsk-klass till hösten. 
    Just nu har hon skalkläder från Kappahl som jag är jättenöjd med men skulle behöva köpa galonkläder.
    Dock har jag fått information från dottern att hon knappt använt sitt galonställ hon har på förskolan, vid blött väder är de sällan ute.
    Jag funderar på att ändå köpa ett regnställ i galon från Didrikson så det finns ett ifall att, det alltid skönt att kunna skydda skalkläderna från lera o.s.v. 

Men sen funderade jag på att istället köpa en regnkappa, såg en på rea på Po.p:s hemsida nu. Känns lika funktionellt med en sån också men nu börjar hon bli lite äldre och vill gärna inte ha galonställ alltid.

Har era 6 åringar som går fsk-klass och barn i lågstadiet galonställ? (1:a klass)
    Det verkar vara "ute" med galonställ, vilket är lite konstigt, själv hade jag galonställ till jag gick i 2:a klass tror jag :)

Någon som har regnkappa och skalbyxor/galonbyxor istället? Eller kör ni bara med skalkläder från ex; Po.p?

Någon som har några tips? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-18 00:23
    "..vid blött väder är de sällan ute."
    Menar då förstås vid riktigt regn och blåsigt väder.. klart dom är ute och leker :)

• Svar på tråden Ytterkläder till 6-åring som ska börja fsk-klass
  • murranmutt

Vi kör inte galon utan hittade ett annat regnställ i något annat tyg på Ullared. Men galon är vanligt i skolan, det byts ut ganska mycket då det slits mycket med tanke på att dom är ute mer än vad förskolan är. Så antingen lägger man pengar på något dyrare, mer slitstarkt eller något som man kan ha någon säsong som kanske behövs bytas ut. Fast jag tycker egentligen galon är bäst, då vattnet rinner av. Men "tyg"liknande regnklädde så känns kläderna mer blöta, även fast dom inte är blöta.

• holsara5

Har också en som börjar förskoleklass och hadde liknande funderingar som dig. Men vi tänker köra vidare på galonställ. När vi var på besök i skolan så hängde det galonställ lite här och var så det verkar vara vanligast på lågstadiet här i allafall.

• Mrs Green

Jag är inte så förtjust i galonkläder själv, tycker det blir svettigt, så vi brukar köpa skalkläder (på rean på POP...). De har funkat utmärkt i alla väder, både på dagis och i förskoleklassen. 

Om man tittar på klasskamraternas hyllor så skulle jag nog säga att det är ungefär lika många galonställ som skalkläder. 

• Litet My

Sonen hade skalkläder/gummistövlar när det var regnigt och dåligt väder.

Men många barn hade också galonkläder, sonen vägrade dock att ha det. Men han höll sig torr och varm endå.  

• Elvis Mamma

Har också en 6 åring som börjar förskolan i höst och vi kör på skalkläder ifrån PoP, sonen vill inte ha galonkläder å jag tycker det blir svettigt, skalkläder både andas ju samt är helt vattentäta så jag tycker dom är kanon

• tessan27

Min dotter har haft Polarns skalkläder och gummistövlar. Jag tycker att det blir enklet för henne då hon aldrig behöver fundera på vad hon ska ha på sig då dem passar i alla väder. Gillar inte galon alls och har inte haft det till mina barn på flera år. Skalkläderna är bara att sköja av och ev torka av med en trasa.

• pigglet

JAg har övergivit galonkläder helt. Nu kör vi på skalkläder. Då kan jag skicka dem till skolan på morgonen och veta att de kommer hålla sig varma och torra hela dagen oavsett hur vädret blir under dagen. Skalkläder blir inte svettigt på samma sätt som galon, det funkar som vindbyxor/jacka om det är soligt. Vindtätt om det blåser. Vattentätt om det börjar regna.

Dessutom har de så bråttom när de ska ut på rast, rasterna är väldigt korta på vår skola i alla fall. Skulle vår mellantjej börja böka på med galonisar så skulle hon knappt hinna ut   ;) 

• vivianne

Min dotter hatar överdragsbyxor så hon har haft jeans och jacka. Galonisar och gummistövlar till regniga dagar.

Vi har en regnkappa från Polarn men den har inte använts många ggr. Hon behöver ju ändå byxorna så då föredrar hon jackan som passar till.

Köp vad barnet gillar. De klär sig själva så de sätter ändå inte på sig ngt annat. Dotterns överdragsbyxor är oanvända just för att hon inte gillar dem och därför inte sätter på sig dem. Sen kan mamma tycka de är hur praktiska som helst

• solstormen

Dottern som är nio och blir tio i höst använder vanliga galonisar vill själv ha det och inget konstigt med det. Har hittat begangnat billigt tidigare men nu hittade jag didrikssons i storlek 140 verkar superbra. Lycka till.

• Tuffen
    vivianne skrev 2012-06-23 00:38:46 följande:
    Min dotter hatar överdragsbyxor så hon har haft jeans och jacka. Galonisar och gummistövlar till regniga dagar.

Vi har en regnkappa från Polarn men den har inte använts många ggr. Hon behöver ju ändå byxorna så då föredrar hon jackan som passar till.

Köp vad barnet gillar. De klär sig själva så de sätter ändå inte på sig ngt annat. Dotterns överdragsbyxor är oanvända just för att hon inte gillar dem och därför inte sätter på sig dem. Sen kan mamma tycka de är hur praktiska som helst
    Exakt. Gå på vad barnet själv gillar. Annars blir det bara hängandes på kroken. 
  • Höghus

Min unge har både skalkläder och galonkläder från Pop. Kan ärligt säga att galonisarna varit guld värda detta första skolår. Mycket enklare att dra på sig själv än skalbyxorna och helt täta när det åkas iskana och rullas i lera. Tycker skalkläderna var bättre på dagis men nu i nollan har han varit ute mycket mer och varit mycket aktivare och då funkar galon bättre.

• Indianica

I ettan började min barn vägra galonkläder med argumentet : "Galonisar är småbarnskläder". Och det finns oerhört bra prassliga regnställ på t ex Stadium de istället kan ha vid regn, skalkläder skyddar ju mot lera även om de får spolas/torkas av.

Galonkläder är klumpiga, tror vi har svårt att förstå hur det känns att vara inpackad i tät galon som varken andas eller gör en lättrörlig. Skulle undvika regnkappa, det är inget man leker och klättrar i!

• vivianne

Otroligt off topic men namningen får en helt ny dimension i nollan, i alla fall av ytterkläder. Det blir en otrolig röra när 20 sexåringar klär på och av sig i raketfart (de har bråttom att leka vidare). Och de rör sig över en större yta med gympasal, skolgård mm. Namna med namn, klass och gärna tom telefonnummer. Avtagbara luvor har en förmåga att lossna så separat namning av dem är smart.

Barnen växer jättemycket av självständigheten men vill man ha kvar deras grejer är det bäst att förekomma.

• Scruffy

Min dotter hade regnställ från MeToo när hon gick i förskoleklass och fritids.
    dem gör jätte fina kläder i glada färger. Kvaliteten kan jag inte klaga på. 

Tycker att det andas bra, och hon gillar inte alls skalkläder, och inte mamma heller för den delen  

• lillam82

didriksson regnkläder har min dotter älskat, håller verkligen o är värda sina pengar.
    köpt flera par som har gått vidare i arv till små kusiner.  

Mamma till Wilma 2001 och bf 27/11
  • myskatt

Dottern hade skalkläder från Pop, galonställ från Lindex och ett fodrat galonställ från HM. Allt blev använt om vart annat beroende på vad som var renast. Tom det dyraste plaggen blir blöta i ärmöppningar tex.

Hon kan ha samma storlek även nu när hon börjar ettan om en vecka. Så allt får följa med.

Ett tips, galonvantar! Ett tag i våras hade hon tre par som hon varvade när "råkade" bli plaskvåta invändigt. Vintervantar är helt värdelösa i plaskväder, vilket vi hade större delen av vintern.

• Gladskit
    holsara5 skrev 2012-06-18 16:29:18 följande:

Har också en som börjar förskoleklass och hadde liknande funderingar som dig. Men vi tänker köra vidare på galonställ. När vi var på besök i skolan så hängde det galonställ lite här och var så det verkar vara vanligast på lågstadiet här i allafall.

Samma här. Och min son älskar att vara ute så får de någonsin ett val är jag säker på att han väljer att gå ut och då vill jag att han ska ha schyssta kläder som funkar.
Svar på tråden Ytterkläder till 6-åring som ska börja fsk-klass