• mittlillalejon

Vad betyder Grundläggande behörighet???SVARA MIG NUUU

Jag verkar väl helt trög men vilka ämnen innebär det och vilka betyg om man gick i gymnasiet på den tiden då man hade betygakalan 1-5

• Svar på tråden Vad betyder Grundläggande behörighet???SVARA MIG NUUU
  • Flisans mamma

om du gått ut gymnasit och fåt slutbetyg så har du grundläggande behörighet. numera behöver du: svenska AochB, religionA, naturkunskapA, engelskaA och matteA plus ca 2100poäng för att få behörighet till högskola. men prata med en studievägledare så vet du vad som gäller med dina betyg, de finns på i stort sett alla komvux, och på arbetsförmedlingen.

• Eofrysina

Om du läste på gymnasiet på den tiden då man skulle göra specialarbete (treåriga linjer) har man inte grundläggande behörighet om man inte fullgjorde det arbetet.

Man får dock söka dispans från det kravet och så vitt jag vet får alla det. Jag fick det iallafall.

• Catha82

Gymnasiebetyg från 1995?1996

Du som gick ut gymnasieskolan 1995 eller 1996 har antingen gått det gamla linjegymnasiet eller det nya programgymnasiet.

Om du har gått programgymnasiet har du gått ett så kallat mellanårsprogram. Då har du fått sifferbetyg 1?5 i de ämnen du läst. Du har grundläggande behörighet om du har ett slutbetyg från en fullständig eller utökad studiekurs.

Svar på tråden Vad betyder Grundläggande behörighet???SVARA MIG NUUU