• Anonym (ledsen)

    Jag vill ha fler barn, inte sambon

    Hej

    Vi är ett par som varit tillsammans i snart 15 år. För 2 år sedan fick vi ett efterlängtat barn. Det tog ganska lång tid för mig att bli gravid och sedan följde en relativt jobbig graviditet med mycket illamående. Allt slutade dock mycket väl med ett friskt och ljuvligt barn.

    Vi hade det lite jobbigt första tiden med allt var det innebar att få barn men nu flyter allt på ganska bra. Jag fick dock aldrig den omtanke som jag önskade under graviditeten eller då vi hade en liten bebis (tex inträffade aldrig "åh älskling, mår du dåligt, vill du ha vindruvor, det brukar ju hjälpa säger du, jag åker och köper!..."). Detta sörjer jag lite grann.

    Nu är det också så att vi har pratat om att vi bara ska ha ett barn men jag har ändrat mig...Jag vill så gärna ha ett barn till och längtan är svår, jag funderar på namn, på en växande mage, att få älska ett barn till, ett syskon. Men, min man vill inte. Han orkar inte med ett barn till säger han utan resonerar kallt att vi då får separera så att jag kan skaffa barn med någon annan...Det vill jag förstås inte. Jag vill ju fortsätta att leva med min man och vårt barn (och förhoppningsvis ett till). Förstår inte hur jag ska kunna hantera detta. Är så ledsen, har svårt att jobba, blir avundsjuk på andra som får sitt andra barn.

    Vi har resonerat kring alla fördelar med att ha ett barn men det kan inte hjälpas jag vill ha ett till. Jag är över 35 så det är ju inte så att jag har all tid i världen heller. Jag vet ju att det inte är säkert att vi får ett till även om vi försöker men då har vi försökt i alla fall. Det känns som att min man "dödar min dröm" och jag bara gråter...Mycket tacksam för råd i denna situation  

  • Svar på tråden Jag vill ha fler barn, inte sambon
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Ni har varit överens om ett barn men du har fått mersmak och längtar efter ett till. Ibland behöver man förhandla om i livet när det gäller en hel del olika saker. Jag får en känsla av att du pratar mer om känslomässiga och mjuka faktorer och din man mer om fakta och logik. Du har saknat hans omsorg och du skriver att det känns som att han dödar din dröm. Hans resonemang blir kallt. Ni skulle båda behöva blanda känslor och logik så att ni inte fastnar i olika positioner. Vilka är din mans känslor i sammanhanget och hur resonerar du logiskt? Jag tror slutligen att det är mycket viktigt att din man förstår dina känslor bättre annars kommer du att känna dig ensam och oförstådd i längden. Ni behöver naturligtvis komma överens, ni skall båda känna er som vinnare. Det är inte bra om någon av er känner att den förlorar. Fundera också över om ni ofta hamnar i samma mönster när ni skall diskutera svåra saker. Ni kan kontakta familjerådgivningen för att få hjälp.
    Hälsningar

    Gerd

Svar på tråden Jag vill ha fler barn, inte sambon