Alby skrev 2012-06-18 09:45:25 följande:
Men räknas inte dom som små hjul?
På sulkyn menar du?
Ja, det är små hjul på sulkyn.
veh skrev 2012-06-18 13:19:19 följande:
Jag valde en med små swivelhjul fram, och var föräldraledig under den extremt snörika vintern 2009/2010... Funkade det med. Var det inte nyplogat kunde det bli litet tungt att gå, men det hade säkert varit (nästan) lika tungt med en vagn med större hjul.
Jag resonerade såhär:
Vinter är det HÖGST 3-4 månader per år (i alla fall där jag bor), och av dessa kanske det högst är 2 gånger i veckan som det kommit MYCKET snö. Och är jag föräldraledig och har 'all tid i världen' så kan jag vänta med att gå tills det är plogat, vilket brukar ske ganska fort... Är det någon tid jag behöver passa, t.ex. BVC, så är det fullt möjligt att ta bilen.
Övrig tid, vilket rör sig om större delen av året, så är antagligen småhjul inga problem.
Angående terräng så har vi ingen hund som måste rastas, och vi bor inte på landet utan i ett samhälle, jag kan alltså välja att gå promenader där det passar mig och kan undvika terräng. Elljusspåret har gått jättebra med den vagnen jag har.
Och en enorm fördel har ju min rygg haft, i och med att jag inte behöver "häva" mig över styret och trycka ner vagnen varje gång jag ska svänga.
Det är ju dock helt och hållet en fråga om egen uppfattning, om man föredrar det ena eller det andra.
På tre vintrar kan jag bara minnas tre tillfällen då jag blivit irriterad på att vagnen inte tar sig fram bra, två gånger när det var mycket snö på cykelbanan som började smälta och blev mjuk (dvs helt plötsligt skar något av hjulen ner en bra bit i snömodd) och en gång när jag gav mig ut på en rejält oplogad gata. Samtliga dessa gånger så har det gått att komma fram, fast det varit tungt.
Ja, det beror ju helt och hållet på var man bor. Jag bor i norrbotten och vintern är från oktomber till april. Det handlar inte om centimeter snö på vägarna utan decimeter och ibland halvmeterhöga plogvallar. Sen är det säkert en smaksak på vad man själv föredrar också. Jag föredrar mina stora fasta hjul