• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken storlek ska hjulen ha på barnvagn? (Vinter&Sommar)
  • La Lola

Alltid stora hjul säger jag. De rullar ju lättare.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien

Jag håller med La Lola, din mamma och din syster! Glad
    Stora hjul året om funkar bäst.

• Alby

Tack La Lola och Natulcien,
    finns det något värre än när ens mamma verka ha rätt igen? Cool 
    Synd att jag inte hittar barnvagnar med stora hjul i färglada färger bara.. 

• La Lola
    Alby skrev 2012-06-18 09:18:26 följande:
    Tack La Lola och Natulcien,
    finns det något värre än när ens mamma verka ha rätt igen? Cool 
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FruSen

Håller med LaLola, alltid stora hjul!

Vi hade denna som liggvagn (även med sittdel) och den var helt fantastisk! Likt en pansarvagn rullade man fram överallt på alla underlag. Drog den genom 2 dm snö också, dock inget man vill göra varje dag. Hur som helst tar man sig lätt över trottoarkanter och snövallar och grova rötter på skogsstigen med denna vagn. Dock är den ju lite rejälare och tyngre.

När tösen sen blev större hittade vi en smidig sulky, med liggläge. Den har mycket mindre hjul och den är stundvis svårare att köra tycker jag. Såklart jättesmidig som extravagn och sulky. Skulle dock inte ha dessa små hjul på en ordinarie vagn. Den är smidig och lättkörd inne i stan men jag föredrar vår stora "pansarvagn" om man ska promenera eller gå en längre bit.

• Jeff

Beror lite på hur du bor och i vilken slags terräng du rör dig.

Snö och slask kräv er stora hjul men vi har inget som helst behov av stora hjul nu på sommaren då vi bor i tätort.Kortklippta gräsmattor och upptrampade stigar fungerar utmärkt med våra små hjul. Däremot skulle jag inte köpa en vagn som inte kan byta till större hjul på vintern, man kör fast snabbt.

• Alby
    FruSen skrev 2012-06-18 09:20:55 följande:
    Håller med LaLola, alltid stora hjul!

Vi hade denna som liggvagn (även med sittdel) och den var helt fantastisk! Likt en pansarvagn rullade man fram överallt på alla underlag. Drog den genom 2 dm snö också, dock inget man vill göra varje dag. Hur som helst tar man sig lätt över trottoarkanter och snövallar och grova rötter på skogsstigen med denna vagn. Dock är den ju lite rejälare och tyngre.

När tösen sen blev större hittade vi en smidig sulky, med liggläge. Den har mycket mindre hjul och den är stundvis svårare att köra tycker jag. Såklart jättesmidig som extravagn och sulky. Skulle dock inte ha dessa små hjul på en ordinarie vagn. Den är smidig och lättkörd inne i stan men jag föredrar vår stora "pansarvagn" om man ska promenera eller gå en längre bit.

Men räknas inte dom som små hjul?
  • Bling1975

Beror ju helt på var man bor och var man använder vagnen mest. Jag rör mig mest på asfalterade ytor och skulle aldrig vilja ha en vagn med 4 stora fasta hjul som är bökig att vända/svänga skarpt och tung att slänga in i bilen. Min lilla vagn vänder på en 5-öring vilket är smidigt i trånga affärer eller där det är mycket folk. Kommer jag hem till någon med grusgång så är det lätt att dra vagnen baklänges med stora hjulen först eller slänga över styret så jag kör den åt andra hållet. Skulle det vara extremt mycket snö eller om jag ska ut i skog och mark så kan jag lätt ploppa på de fasta vinterhjulen, men jag skulle aldrig ha dem till vardags.

• veh

Jag valde en med små swivelhjul fram, och var föräldraledig under den extremt snörika vintern 2009/2010... Funkade det med. Var det inte nyplogat kunde det bli litet tungt att gå, men det hade säkert varit (nästan) lika tungt med en vagn med större hjul.

Jag resonerade såhär:
    Vinter är det HÖGST 3-4 månader per år (i alla fall där jag bor), och av dessa kanske det högst är 2 gånger i veckan som det kommit MYCKET snö. Och är jag föräldraledig och har 'all tid i världen' så kan jag vänta med att gå tills det är plogat, vilket brukar ske ganska fort... Är det någon tid jag behöver passa, t.ex. BVC, så är det fullt möjligt att ta bilen.

Övrig tid, vilket rör sig om större delen av året, så är antagligen småhjul inga problem.

Angående terräng så har vi ingen hund som måste rastas, och vi bor inte på landet utan i ett samhälle, jag kan alltså välja att gå promenader där det passar mig och kan undvika terräng. Elljusspåret har gått jättebra med den vagnen jag har.

Och en enorm fördel har ju min rygg haft, i och med att jag inte behöver "häva" mig över styret och trycka ner vagnen varje gång jag ska svänga.

Det är ju dock helt och hållet en fråga om egen uppfattning, om man föredrar det ena eller det andra.

På tre vintrar kan jag bara minnas tre tillfällen då jag blivit irriterad på att vagnen inte tar sig fram bra, två gånger när det var mycket snö på cykelbanan som började smälta och blev mjuk (dvs helt plötsligt skar något av hjulen ner en bra bit i snömodd) och en gång när jag gav mig ut på en rejält oplogad gata. Samtliga dessa gånger så har det gått att komma fram, fast det varit tungt.

• FruSen
    Alby skrev 2012-06-18 09:45:25 följande:
    Men räknas inte dom som små hjul?
    På sulkyn menar du? 
    Ja, det är små hjul på sulkyn. 
    veh skrev 2012-06-18 13:19:19 följande:
    Jag valde en med små swivelhjul fram, och var föräldraledig under den extremt snörika vintern 2009/2010... Funkade det med. Var det inte nyplogat kunde det bli litet tungt att gå, men det hade säkert varit (nästan) lika tungt med en vagn med större hjul.

Jag resonerade såhär:
    Vinter är det HÖGST 3-4 månader per år (i alla fall där jag bor), och av dessa kanske det högst är 2 gånger i veckan som det kommit MYCKET snö. Och är jag föräldraledig och har 'all tid i världen' så kan jag vänta med att gå tills det är plogat, vilket brukar ske ganska fort... Är det någon tid jag behöver passa, t.ex. BVC, så är det fullt möjligt att ta bilen.

Övrig tid, vilket rör sig om större delen av året, så är antagligen småhjul inga problem.

Angående terräng så har vi ingen hund som måste rastas, och vi bor inte på landet utan i ett samhälle, jag kan alltså välja att gå promenader där det passar mig och kan undvika terräng. Elljusspåret har gått jättebra med den vagnen jag har.

Och en enorm fördel har ju min rygg haft, i och med att jag inte behöver "häva" mig över styret och trycka ner vagnen varje gång jag ska svänga.

Det är ju dock helt och hållet en fråga om egen uppfattning, om man föredrar det ena eller det andra.

På tre vintrar kan jag bara minnas tre tillfällen då jag blivit irriterad på att vagnen inte tar sig fram bra, två gånger när det var mycket snö på cykelbanan som började smälta och blev mjuk (dvs helt plötsligt skar något av hjulen ner en bra bit i snömodd) och en gång när jag gav mig ut på en rejält oplogad gata. Samtliga dessa gånger så har det gått att komma fram, fast det varit tungt.
    Ja, det beror ju helt och hållet på var man bor. Jag bor i norrbotten och vintern är från oktomber till april. Det handlar inte om centimeter snö på vägarna utan decimeter och ibland halvmeterhöga plogvallar. Sen är det säkert en smaksak på vad man själv föredrar också. Jag föredrar mina stora fasta hjul

Svar på tråden Vilken storlek ska hjulen ha på barnvagn? (Vinter&Sommar)