banansmoothie skrev 2012-06-26 10:21:05 följande:
Men varför lyssnar du på denna s.k. "läkare" om hon inte ens är utbildad? :-S
Ja det är roligt med folk som är lite likasinnade. Nu är kost mitt största intresse (har letat efter vad problemet är i min kost sen jag var 14 och blev diagnoserad). Men det går inte att diskutera kost med 99% av svenskar då alla bara följer LCHF. Därför jag startade den här tråden. Finns annars inte EN kosttråd som inte har komentaren "har du testat LCHF?" i sig!
Det svåra med raw food tror jag är att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, av vissa slag. Själv tar jag B12 tillskott samt D-tillskott (då jag inte äter vitamineriserad margarin osv) på vinterhalvåret. Andra som kan vara svårt att få i sig är vissa B-vitaminer, zink, chromium osv som mest finns i animaliska produkter samt fullkorn. Men det går ju bra om du groddar mycket osv, annars blir det nog lätt brist. Men men tanke med hur mycket mat man måste äta på raw food får man nog i sig det mesta även om det bara finns i små mängder i maten. =)
Jag lyssnar inte på henne, men jag är illa tvungen att gå till henne ändå.. Det är "bara" ett år kvar tills jag
får avsluta kontakten med henne. Dock följer jag inget hon säger.
Jag stör mig mycket på SLV-folk också. De och LCHF-folk har en tendens att tro att de vet allt. Det finns så klart sådana människor inom raw food också, men jag personligen skulle aldrig försöka tvinga på min kost på någon. Främst eftersom att jag inte har sett de långsiktiga effekterna på mig själv än och eftersom att man måste vara kunnig om kost för att må bra på denna kost (tror jag iallafall). Dock är det lite kul att gå in i trådar och låtsas att man är lite fanatisk ett tag, för att sedan förklara läget ;)
Jag ska snart ta blodprover för att se om jag har någon vitaminbrist. Jag tror att jag hade B-vitaminbrist redan innan jag bytte kost. Jag hade grava sömnproblem en lång tid innan jag bytte kost, som inte har blivit bättre än, så jag kommer att ta tillskott om jag har någon brist. Hellre tillskott än berikade livsmedel, eftersom att de ofta innehåller annat konstigt också! Jag siktar dock på att inte ta tillskott, men om man går in i denna kost så kan det nog vara svårt att fixa den bristen.
Den bästa insikten jag har fått är att man inte måste få i sig
alla vitaminer i
varje mål mat. Man får ju inte direkt järnbrist efter 6 timmar
Har du tagit blodprov eller så? Alla tycker ju olika, men jag tycker att det känns lite onödigt att ta tillskott om man inte har brister och så

Hoppas att allt går bra för dig