• Pastell

Kan man ha svamp på hälen?

När jag googlar fotsvamp kommer det mest upp att man har det mellan tårna osv, men jag har problem med hälen. Misstänker det är svamp, det kliar så in i norden,alltså ingen vanlig torrkli,särskilt på nätterna kliar det när jag ligger varmt under täcket,det syns inget särskilt mer än lite flagigt av allt kliande. Kan det vara svamp tror ni? Kan jag köpa vanlig behandling mot svamp på apoteket och använda på hälen?

• Svar på tråden Kan man ha svamp på hälen?
  • Anonym

Ingen aning... men jag har torrsprickor på hälen och det kliar som tusan.... köpte en fet fotcreme som hjälpte jättebra!

Fråga apotekspersonalen!

• Anonym
    Pastell skrev 2012-06-18 13:08:09 följande:
    Får göra det
    Berätta gärna vad de sa, kanske har jag oxå svamp på hälen?
  • Pastell
    Anonym skrev 2012-06-18 13:09:42 följande:
    Berätta gärna vad de sa, kanske har jag oxå svamp på hälen?
    Det ska jag göra, kommer dock inte gå ner idag för det hinner jag inte Har också trott att jag är torr och därför det kliar eller nån "nerv" som ligger och kliar haha...men sen kom jag på att det kanske är svamp, fotsvamp ska ju vara rätt vanligt trots allt.
  • Fia 28

När jag har fotsvamp så har jag faktiskt mera på hälen än mellan tårna och det kliar och ömmar något olidligt.

• Pastell
    Fia 28 skrev 2012-06-18 13:26:42 följande:

När jag har fotsvamp så har jag faktiskt mera på hälen än mellan tårna och det kliar och ömmar något olidligt.

Tack för svar, ska nog prova lite pevaryl eller liknande då. Det känns onekligen som det inte bara är vanlig torrhet.
  • Fia 28
    Pastell skrev 2012-06-18 13:27:43 följande:
    Tack för svar, ska nog prova lite pevaryl eller liknande då. Det känns onekligen som det inte bara är vanlig torrhet.
    Trodde Pevaryl endast fanns för underlivet, men kanske det även finns för fötter. Själv har jag använt Lamisil. Ta inte nån såndär engångsbehandling, de fungerar aldrig. Det ska den som ska användas i en vecka.
  • Pastell
    Fia 28 skrev 2012-06-18 13:41:14 följande:
    Trodde Pevaryl endast fanns för underlivet, men kanske det även finns för fötter. Själv har jag använt Lamisil. Ta inte nån såndär engångsbehandling, de fungerar aldrig. Det ska den som ska användas i en vecka.
    Asch kanske blandar ihop, bara tyckte jag såg det på apotekets hemsida, men sak samma. Ska inte köra engångskur, tror inte heller på sånt.
  • Fia 28
    Pastell skrev 2012-06-18 13:42:46 följande:
    Asch kanske blandar ihop, bara tyckte jag såg det på apotekets hemsida, men sak samma. Ska inte köra engångskur, tror inte heller på sånt.
    Enligt google ska det nog finnas Pevaryl även för fotsvamp, så inte hade du fel =).
  • Pastell
    Fia 28 skrev 2012-06-18 13:45:03 följande:
    Enligt google ska det nog finnas Pevaryl även för fotsvamp, så inte hade du fel =).
    Haha var tvungen kolla en gång till och det fanns det ja, och även canesten som jag trodde var för underlivet endast. Man lär sig något varje dag ;)
  • Pastell

Nu jädrar har jag varit nere på apoteket och köpt salva,det var både svampdödande och hydrokortison mot klådan. Man skulle använda den högst 4 veckor så det är en sån man ska använda ett tag,även när det slutat klia Hoppas verkligen det fungerar nu! Det står att man ska stryka på området med besvär, så det gjorde jag, mer behöver jag inte va? Alltså hela foten eller nått.

• Fia 28
    Pastell skrev 2012-06-18 15:25:17 följande:
    Nu jädrar har jag varit nere på apoteket och köpt salva,det var både svampdödande och hydrokortison mot klådan. Man skulle använda den högst 4 veckor så det är en sån man ska använda ett tag,även när det slutat klia Hoppas verkligen det fungerar nu! Det står att man ska stryka på området med besvär, så det gjorde jag, mer behöver jag inte va? Alltså hela foten eller nått.
    Jepp bara att smörja och tvätta händerna efteråt. Svamp smittar lätt så kan vara bra att använda strumpor i skorna under behandlingstiden, och byt strumpor varje dag.
  • Pastell

Jepp,självklart Tack för tipsen!

• Fia 28
    Pastell skrev 2012-06-18 15:31:54 följande:
    Jepp,självklart Tack för tipsen!
    Vassego. Jag får fotsvamp nästan varje sommar (kommer tyvärr lätt igen) så man har lite erfarenhet att ta av =).
  • Pastell
    Fia 28 skrev 2012-06-18 15:34:10 följande:
    Vassego. Jag får fotsvamp nästan varje sommar (kommer tyvärr lätt igen) så man har lite erfarenhet att ta av =).
    Vad jobbigt det låter, men blir väll lätt så kanske med värmen och allt. Värst är på nätterna tycker jag då det kliar så förbenat så man inte kan sova.
  • Fia 28
    Pastell skrev 2012-06-18 15:43:14 följande:
    Vad jobbigt det låter, men blir väll lätt så kanske med värmen och allt. Värst är på nätterna tycker jag då det kliar så förbenat så man inte kan sova.
    Eftersom jag e van så har jag alltid salva hemma och kan börja behandla fort. Fick det första gången när jag sommarjobbade i växthus och de hade problem med vattningssystemet så det låg 15cm vatten överallt som man fick vada i under en dag. Det kliar mindre om du sover med strumpor (om du kan utan att få värmeslag).
  • Pastell
    Fia 28 skrev 2012-06-18 15:49:56 följande:
    Eftersom jag e van så har jag alltid salva hemma och kan börja behandla fort. Fick det första gången när jag sommarjobbade i växthus och de hade problem med vattningssystemet så det låg 15cm vatten överallt som man fick vada i under en dag. Det kliar mindre om du sover med strumpor (om du kan utan att få värmeslag).
    Får prova
  • eb64

Hei. Hur gikk det til slutt med ditt kliande på hälen. Jag har eksakt samma symtom som dig?

Mvh Espen

Svar på tråden Kan man ha svamp på hälen?