• tobiq

Är det vanligt att vuxna människor med barn super sig DYNGRAKA?

Jag har sedan min stora dotter föddes (08) varit på kanske ett tiotal olika fester och större tillställningar där man dricker alkohol, varje gång har jag blivit lite besviken, det känns som om jag är den enda som inte blir kanonfull och spårar ut, så jag brukar dra mig hemåt rätt tidigt och känt att nej, det där är verkligen ett överspelat kapitel- det som verkligen är roligt att träffa sina nära vänner, sitta och dricka vin och prata in på småtimmarna.

Vi är rätt nyinflyttade till en liten by på landet, har varit med två stora fester i år, en s.k cykelfest och "schlagerfest" i bygdegården och båda gångerna har det slutat med att vuxna människor är så fulla att dom knappt kan stå, det gapas och skränas (eller som sist, män i 40-50årsålder sprang omkring och blåste i visselpipor hela kvällen...).

Är det såhär överallt? Jag blir både chockad och förundrad över hur urspårade föräldrarna på dagis blir när det vankas fest! Dom har faktiskt varit betydligt värre än ungdomarna som varit med på samma fester. Kanske är det så att småbarnsföräldrar passar på att släppa loss eller helt enkelt är så ovana vid att dricka alkohol?

Jag har vid ETT tillfälle märkt att jag faktiskt blivit FULL, då drack jag vatten och gick hem och kände mig lite småtråkig. Jag har ett sånt kontrollbehov numera att jag inte tror att jag skulle kunna dricka mig superfull ens om jag ville.        

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Är det vanligt att vuxna människor med barn super sig DYNGRAKA?
  • tobiq

Ska väl lägga till att det är absolut inte alla som blir sådär fulla, men många!

Moa-08 Svea-10
  • Mariohn

Jag förundras också. Jag är absolut inte alkoholmotståndare och jag tror inte att mitt barn far illa av att jag tar en mugg glögg på julafton eller ett glas vin till maten. Men det skulle aldrig falla mig in att dricka mig full och odräglig framför mitt barn. Jag bor också i en by och så fort det är marknad eller dylikt verkar de vuxna se det som en ursäkt att få bli dumma i huvudet. Vuxna som raglar fram, skriker och beter sig som fulla fjortonåringar. Patetiskt även utan barn... 

• Hnl

Jag vet en by som låter som den du beskriver . Fast där blir alla sådär kanonfulla . De dricks allt möjligt vanligast hembränt och det är folk i alla åldrar kan sitta en 14 åring och 70 åring tillsammans och dricka . Som tur bor jag inte där men verkar vara dom där små byarna där detta händer och även verkar vara acceptabelt ?!

• Bonanza

MED mitt barn blir jag så klart inte det, på sin höjd onykter, men UTAN? Ja, det kan jag bli. Tycker det är kul också, för den delen. 

Ser inte skillnaden jämfört med om jag inte skulle haft barn?  

• Natulcien

Vanligt är det väl, tyvärr.

Men personligen umgås jag inte med folk som super sig dyngraka...
    Så går vi på fest, så är det väldigt lugnt och inga blir för berusade. Så man får väl välja sitt umgänge också...

Men du kanske syftar på fester där du själv inte har valt sällskapet..?

Sen kanske det har med ålder att göra? Vi skaffade barn relativt sent (35+) och då har de flesta lugnat sig betydligt när det gäller alkohol. Är man runt 20-25 så kanske ens vänner fortfarande är kvar i festar-träsket?

Jag själv tar gärna ett glas vin till maten på helgen, eller ett glas rosé i solen på terrassen när sonen har somnat. Inga problem. Men att dricka sig berusad på fest slutade jag med långt innan sonen ens var påtänkt.
    Men det finns ju olika typer av människor, med olika typer av relation till alkohol. De finns de som är som jag, min sambo, mina vänner och du, TS, som tröttnar på det där med berusning ganska tidigt i livet. Och så finns det de som tyvärr inte tröttnar, som bara vill ha mer och mer. Och många fler än man tror fastnar ju i missburk.

Vår granne är runt 55 med två döttrar i 12-14-årsåldern och han är berusad var och varannan kväll... Rynkar på näsan

• La Lola

Så länge inga barn är med ser jag inte problemet egentligen.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • TessaS

Som Bonanza skriver så blir jag inte full när min son är med. Dricker vin till maten, en whisky till kaffet eller så, men inte så jag blir rusig.
    Utan honom i närheten så kan jag absolut partaja till det och bli dyngrak. Ganska sällan jag är så apfull som jag var när jag var 20 år dock, men det har inte med att jag har barn att göra... mer ålder... ack ack ack..  

• tobiq

Det har alltså INTE varit barn med under dessa fester! Det hade varit förjävligt i min mening.
    Jag säger absolut inte att det är fel, jag är mer förundrad... Det kan vara riktigt roligt att se folk släppa loss som vanligt är lite stela och så, sista festen såg jag flera dagisfröknar som var redigt på örat och buggade för glatta livet, det är ju bara kul!

Jag är själv rätt ung, blir snart 25. Väldigt få av mina jämnåriga vänner (med eller utan barn) dricker sig såhär fulla, men där har jag ju som ni säger kunnat välja sällskapet också.
    Det är främst på såna här stora "byfester" dit alla får komma som jag sett detta fenomen... ? Och dom som festat allra hårdast har varit småbarnsföräldrar 35-45 år, under de lugnaste vatten;)

• CoolJen

Går du hem när du blir full? Vad tråkigt...

Jag gillar inte heller dyngraka människor med fulla :)
    Håller även med om att när folk kommer över en buss ålder så blir de fullare än ungdomar ja...fast jag har uppfattat den åldern till typ 45 år

• LinneaJosie

Jag kan tycka att det är lite allmänt förundrande och förbluffande att människor blir dyngraka öht. Fattar inte tjusningen med att vara plakat. Har själv druckit mig redlös många gånger i tonåren, men sen växte jag upp och utvecklade min hjärna och blir inte längre plakat.

Svar på tråden Är det vanligt att vuxna människor med barn super sig DYNGRAKA?