• Anonym (ts)

hur mycket måste han delge?

Jag har ensam vårdnad men umgänget med pappan är halva tiden.
    Hur mycket information om vad de gör, äter, tänker åka mm kan jag kräva att få veta?
    Jag vill veta vad mitt barn gör på pappans veckor men han anser att jag får fråga mitt barn. Barnet är 5 åt.

• Svar på tråden hur mycket måste han delge?
  • Lilith Dark

Han har ingen skyldighet alls att berätta för dig vad de gör på hans veckor. Däremot kan man ju tycka att det är bra att föra en dialog. Däremot förstår jag inte varför du vill veta vad de gör, det är väl ändå rätt oviktigt?

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • MrsKnapa

Om de e nåt där din tillåtelse krävs så ska du veta!
    Annars har du ingen rätt att kräva, o jag förstår om han blir ännu mer avig mot att berätta något...

• BioBonus

Händer det saker på pappans vecka som påverkar ditt umgänge - om barnet blir sjukt, eller har klipptid etc så kan det ju vara bra om han informerar dig. Men varför du ska veta vad de gör, äter eller tänker göra verkar lite väl kontrollerande, och du får vara försiktig så din orimliga krav på detaljinformation skapar en konflikt som gör att du blir ännu mer utestängd, än vad du känner att du är idag.

Kan ni kanske komma överens om att du ringer barnet två-tre ggr under pappans (och din) vecka, så att du har möjlighet att via barnet känan dig lite mer delaktig? En femåring är ganska bra på att berätta roliga saker det varit med om...

• Anonym

Varför så kontrollerande?

• Anonym (ts)

Jag har ju ensam vårdnad och borde ha rätt att veta vad mitt barn gör när den inte är hemma hos mig.

• Anonym (hej)

Så länge barnet mår bra behöver han inte informera dig om vad de gör under hans umgängestid och definitivt inte vad de äter. Du kommer bara skapa konflikt om du försöker vara så kontrollerande. Att du har vårdnaden betyder inte att du kan styra umgänget eller vad som sker under det, inte så länge barnet mår bra.

• Anonym

Men det har du inte och skulle pappan uppleva dina kontrollerande som jobbiga och väljer att stämma dig så får han med alla säkerhet igenom gv

• Lilith Dark

Jag har också ensam vårdnad, men jag struntar fullständigt vad trollen gör hos sin pappa, så länge det inte är något som får dem att må dåligt. Kommer de hem och berättar att de har haft en bra helg och är nöjda och glada så är jag glad. Skulle aldrig falla mig in att börja kräva detaljer av varken dem eller deras pappa.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • BioBonus
    Anonym (ts) skrev 2012-06-19 05:48:52 följande:
    Jag har ju ensam vårdnad och borde ha rätt att veta vad mitt barn gör när den inte är hemma hos mig.
    Ta till dig vad många skriver här - du kommer enbart att skapa konflikt om du framhärdar att du har rätt till den typen av detaljinformation. Ta ett djupt andetag, lyssna på barnens berättelse om vad som hänt under pappas vecka och släpp övrigt kontrollbehov. Annars kommer du förlora mer än du vinner.
  • Anonym

Jag kan förstå ts om det är så att pappan har svårt att ta hand om dem. Mina barns pappa ger dem sällan mat och om de för mat är det oftast pizza och kilovis med godis till...även är det så att barnen ofta längtar hem och inte vill vara där. Är detta fallet för ts så förstår jag hennes frågor, annars håller jag ned ovanstående. Finns det någon sådan orsak till att du vill veta? Mitt x berättar alltid hur det varit och vad de käkat mm eftersom han vet att jag vill veta. Vill veta hur han tar hand om dem med tanke på hur barnen reagerar när de kommer tillbaka.

• h8him
    Anonym (ts) skrev 2012-06-19 05:48:52 följande:
    Enskild vårdnad ger dig ingen rätt att ha kontroll över precis allt som händer vid umgängen. Har du enskild vårdnad sedan barnet föddes eller har ni haft en vårdnadstvist?

Vad är det som du är så osäker på och som du känner behov av att få veta när det gäller umgängen? Jag kan förstå att det är svårt att inte veta vad barnet gör hela tiden, samtidigt tror jag inte att du skickar detaljerade rapporter till pappan flera gånger i veckan med vad ni har gjort.

Tvivlar du på hans föräldraförmåga eller?
Svar på tråden hur mycket måste han delge?