Stämt på begränsat umgänge för att få ny dom, synpunkter?
Vi har fortfarande ett "småbarnsschema" för vår treåring med umgänge fr-sö samt to-fr andra veckan. Tre dagar i stöten vartannat lov samt endast "sommarhelger", sex stycken under sommaren.
Pappan påstår att han vill ha ett upptrappningsschema men vägrar att gå till familjerätten eller samtala. Han har i stället skrivit att TR får avgöra och att han ska stämma dit.
Jag har gett honom ett förslag på ett "normalt" upptrappningsschema:
Höstterminen: to-må.
Vårterminen: on-må.
Sikte på varannan vecka.
4 *1 veckor på sommaren
Vartannat helt skollov ( sista skoldag - första skoldag)
Barnet visat tydligt att han tycket det är jobbigt med korta uppbrott men trivs bra hos pappan när han varit där lite längre.
Vi har aldrig levt ihop och pappan har sagt ifrån att något "normalt" samarbete inte behöver finnas, all kontakt via mail. Jag gav upp alla mina förslag kring ett normalt samarbete för många månader sen men vill nu i stället att :
1. Det i domen ska finnas start och stopptider för allt umgänge.
2. Om inte pappan vill ha sitt barn "normala" sommarveckor vill jag inte ställa upp längre på en massa sommarhelger. ( Han kortar redan idag de enda två längre umgängena de har på sommaren så att han tar bort två dagar per umgänge). Jag gav honom 6 sommarhelger när barnet var litet och trodde ju att pappan också skulle vilja ha normal sommarledighet med barnet, men icke. Och nu är det då andra sommaren som jag och barnets andra syskon inte har en chans att landa med sammanhängande sommarveckor ( utom två) för att jag ska åka fram och tillbaka för pappans helger som sliter sönder sommarlovet.
2. Om inte pappan vill ha barnet normalt, önskar jag att vi ska ha fasta tider för deras umgänge så att det inte blir några problem. Som det är nu mailar han kring sina helger som saknas tidsangivelser i domen att "jag ka hämta fredag 10:00 - lämna söndag 18:30" Eftersom jag jobbar och åker 08:00 svarar jag att det är ok, men att han behöver hämta kl. 08:00 för att jag ska till jobbet. Då mailar han otrevligt tillbaka att det är upp till honom att bestämma tider för hämtning och lämning eftersom det inte står specat i domen. Självklart är det inte det, vilket även FR sagt ifrån.
4. Alla hämtningar / lämningar via förskolan i fortsättningen i stället som för nu när han lämnar hemma hos mig på söndagen pga. alla konflikter och den otrevliga stämningen när han kommer som nu barnet märker och lider av. Jättekonstigt med en mamma och pappa som knappat tittar på varann,
Han hänvisar alla frågor kring utökning eller förändring av umgänget till att han ska stämma till TR, men det kommer aldrig någon stämning.
Nu är jag trött på att ha det så här, och stämmer i stället själv.
Det känns bara lite konstigt att behöva stämma på "begränsat umgänge" när det egentligen inte alls är det det gäller. Men enligt ombudet kan inte boendeföräldern väcka talan på annat sätt. Så hon skrev:
Varannan helg fr- sö. Inget umgänge andra veckan.
Två helger på sommarlovet On - sö.
Samma umgänge som nu på loven.
Fast med tidsangivelser.
Samt att "mamman anser att det bästa för barnet vore to-må med överlämningar på förskolan pga. samarbetssvårigheterna.
Tydligen är det enda sättet att få till en förändring, att få pappan att inkomma med ett svaromål.
Det känns jobbigt, tråkigt och tragiskt men det känns som om jag inte har något val?
Det kan ju i alla fall inte bli värre än nu med alla dessa konflikter kring minsta lilla sak som vår nuvarande dom är vidöppen för eftersom den inte har varken klockslag eller dagar utan kan "tolkas" fritt avseende det mesta utan vardagsumgänget.
Pappan vill aldrig ha barnet över röda dagar, men jag får heller inte ha honom röda dagar om de har samband med stängda dagisdagar eftersom han vägrar flytta en dag åt något håll om det skulle vara bra för mig som då skulle kunna ha sammanhängande ledighet med alla barnen.
Själv tar han godtyckligt bort dagar till förmån för "egen semester".
Är så trött på det här.
Finns det någon som har erfarenhet av hur det kan gå till i Tingsrätten när det ser ut som i det här fallet?
Han är lika mycket ute efter att jävlas med mig som att ha barnet. Jag tror att det är därför han vill lämna honom söndagar 16:00 "mina" lediga helger - för då kan jag ju inte t.ex åka bort. Och därför han inte vill ha hela skollov eller sommarveckor av samma orsak. Det skulle ju ge mig frihet!
Han har tom skrivit att han inte är intresserad av mer lovumgänge eller sommarlov utan av ett bra vardagsumgänge - fast han har ju inte följt upp det med sin utlovade stämning.
Kan han liksom ha kakan och äta den? T.ex driva igenom ett vardagsschema med varannan vecka men endast två dagar vartannat skollov eller fyra sommarhelger?
Själv vet jag inte vilket ben jag ska stå på eftersom det känns sjukt att ha varannan vecka i slutänden med en människa som beter sig såhär och inte bara vill ha något samarbete utan dessutom jävlas så fort han kan.
Det enda som känns bra är att vår son tycker om sin pappa och gärna vill vara där.
Det satt långt inne att själv stämma, men vad f-n gör man när det är så här och pappan tackar nej till alla former av samarbete oavsett om det är via FR eller privat? Jag vet bara att jag inte orkar med mera strul och det enda som kan ge mig lite frid är att åtminstone ha ett vattentätt schema som får rulla.
Låångt - jag vet - men säkert finns det någon som har erfarenhet?