• TigerLinn

hur planerade ni erat barns dopcermoni?

nu är det snart dags för dop. och i morgon kommer prästen hit för att prata igenom allt.

jag skulle vilja ha lite ideer på hur ni gjorde.

vilka psamler hade ni?

vem gjrode vad?

hur gjorde ni med syskon satt de i bänken med övriga släkt eller stod de stilla framme med er? ålder på syskonen.

hade ni någonting personlig med under cermonin isf vad?

berätta snälla ge mig inspiration              

• Svar på tråden hur planerade ni erat barns dopcermoni?
  • seandra82

dopguiden.se använde jag .

jag frågade mina föräldrar när det var dags för min dotters dop . en av faddrarna höll i min dotter den andre faddern tog ljuset o min sambo sa namnet på vår dotter ja stog där å höll ställningen =O) en bra dag m fint väder  

• mikroE

Vårt barn är inte fött men då vi gifte oss i maj i år i en mycket liten ceremoni utan släkt så har redan valt att vi ska ha en psalm (nummer 798) från bröllopet på dopet för att knyta  ihop det hela och ge vår släkt en glimt av det bröllop de inte fick vara med på. En annan fin psalm är 796 som jag kan tänka mig använda men det får vi slutligen bestämma med prästen.

Min systers yngsta är 11, 15 och 16 år yngre än sina syskon och det var jättefint att alla syskonen deltog i en del av ceremonin. Det var några år sedan så jag minns inte vem som gjorde vad men bla tände de ljus och hällde upp vatten tillsammans med prästen. Med ett barn från kanske skolålder tycker jag att ett sådant upplägg är väldigt trevligt men med yngre är det kanske bättre att de sitter långt fram med tex farfar och farmor än står med föräldrarna. Min äldsta brors äldsta barn höll en improviserad teaterföreställning med sin docka framme vid koret när hennes yngre bror döptes och det var kanske lite väl mycket underhållning även om vi skrattade häcken av oss när det begav sig... Jag tror knappt någon minns något från hans dop annat än J:s föreställning och det här var snart 20 år sedan...

• skruttarnas mamma

vi hade vårt dop i lördags, våra psalmer var en vänlig grönskas rika dräkt, tryggare kan ingen vara och sov du lilla. Vi hade två faddrar, en som hällde upp dopvattnet och en som tände dopljuset.  Pappa läste tackbönen och jag läste evangeliet. Våra övriga barn (12 och 3) satt på första bänkraden ihop med mormor och morbror =)
    Det var en väldigt mysig ceremoni! 

• La Lola

Minns bara en psalm:
    dopguiden.se/musik/sov_du_lilla.html

Och så sjöng Alma en av Heddas favvisvisor "Dansa lilla nallebjörn".
    Alma stod med oss där framme under hela dopet. Hon var 9 år då.

Hade inga faddrar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden hur planerade ni erat barns dopcermoni?