• Mamma80

Se hit,ni som fått "högrisk" på KUB test!

Min värld rasade fullkommligt samman när vi för en v sen gjorde vårt kub & nup test! Bm beräknade allt och sa: ni är i högrisk för ds(1:45) & trisomi 18(1:71) när hon sagt det blev jag precis blank... Vad hände? Vad sa hon? Jag fattade inget! Tydligen var det mitt blodprov som gjorde detta och inget konstigt med ul,bebisen var normal Stor för min v (12+2) kan någon mer dela med sig av era erfarenheter?! Jag har två friska barn sen tidigare 9 och 1 och ett halvt år gamla! Jag slits mellan hopp & förtvivlan... Hade ett tidigt mf i jan... Vill så gärna ha vår lill* ängel! Snälla lugna mig i denna hemska oro! Den 10 juli är det dags för fvp...

• Svar på tråden Se hit,ni som fått "högrisk" på KUB test!
  • Newlywed

Har tyvärr inga råd att ge dig... Ville bara säga att en väns bekant klassats som högrisk vid ett KUB-test men de valde att inte ta reda på nåt mer utan föda bebisen oavsett. Och när bebisen väl kom till världens så var det ett friskt välmående barn utan DS. Så det finns absolut hopp! 

Men jag förstår att du är rädd och nervös. Hur säkert svar får man efter ett fostervattensprov? Kan de säga att bebisen är frisk/har DS med 100% säkerhet?

Kram Newlywed 

• TantForm

Tänk så här, om det var ett lotteri där 44 lotter var högvinster och en lott inte var vinst, då får man väl äng säga att risken för att inte vinna är väldigt, väldigt liten...

• Mamma80

Tack,vad gulliga ni är!
    Vi ska till läkaren imon och få reda på mer.. Men vid fvp så får man reda på vilken kromosom avvikelse som finns(om det finns nån)
    Det är just ovissheten som är värst.. Står liksom på "stand by läge " i graviditeten nu.. Vågar man hoppas,el ska man förbereda sig på det värsta,att avbryta grav.... Vill bara veta!

• Mamma80

Jo det är ju det,tänk om det visar sig va trisomi 18 då avbryter jag ju hellre nu än att gå tiden ut el precis innan för att få föda fram en död liten ängel...

• Newlywed
    Mamma80 skrev 2012-06-18 17:16:13 följande:
    Jo det är ju det,tänk om det visar sig va trisomi 18 då avbryter jag ju hellre nu än att gå tiden ut el precis innan för att få föda fram en död liten ängel...
    Det förstår jag verkligen. Känns ju som tortyr för både dig och barnet att försöka fullfölja en graviditet med så låga chanser för liv efteråt, framför allt om man tittar på prognosen för barnet om h*n överlever en förlossning. Men försök tänka positivt nu, än så länge finns ju goda chanser att ert barn är friskt och att ni kommer föda ett välmående barn! Men jag förstår din känsla av att stå på stand by, man kan ju varken glädjas eller sörja just nu. Jobbigt att ni ska bli tvungna att vänta över tre veckor till :( Mina tankar går till er och jag hoppas verkligen att ni ska få glädjande svar!

Kram 
  • Kompis

Sänder lite hoppfulla tankar. Försök ha en trevlig midsommar och hoppas ni får goda besked..

• Gullvivan76

Mamma80: Jag är lite i samma sits som du. Gjorde KUB-test idag och fick risken 1:168 för Downs syndrom. Jag har inga barn tidigare, har hunnit bli 36 år och detta barn är verkligen efterlängtat. Vi kommer också att göra fostervattensprov om 3 v. Känns olidligt att behöva vänta och oroa sig...

• jodå
    TantForm skrev 2012-06-18 16:49:35 följande:
    Tänk så här, om det var ett lotteri där 44 lotter var högvinster och en lott inte var vinst, då får man väl äng säga att risken för att inte vinna är väldigt, väldigt liten...
    Värt att tänka på både en och tre gånger!

Måste vara väldigt tufft att behöva vänta så länge på svar:( Har ni inte blivit erbjudna moderkaksprov? När vi gjorde KUB-test fick vi veta att om det visade på hög risk skulle vi genast bokas in på en tid för moderkaksprov, vilket skulle vara möjligt att göra med en gång (var då i v 11+6).

Håller tummarna för er!!!
  • Lonse
    Mamma80 skrev 2012-06-18 17:14:23 följande:
    Tack,vad gulliga ni är!
    Vi ska till läkaren imon och få reda på mer.. Men vid fvp så får man reda på vilken kromosom avvikelse som finns(om det finns nån)
    Det är just ovissheten som är värst.. Står liksom på "stand by läge " i graviditeten nu.. Vågar man hoppas,el ska man förbereda sig på det värsta,att avbryta grav.... Vill bara veta!
    Hej!

Vid ett fvp får man veta om barnet har trisomi 13, 18 eller 21. De kan inte testa för andra kromosomavvikelser, ska de testa för alla tar det längre tid än graviditeten varar. Och tyvärr får man sedan vänta ca 3 veckor på svaret. Förstår att ni är väldigt oroliga men man får försöka tänka positivt som de skrivit ovan, risken att barnet inte är friskt är ändå inte så stor trots dåliga resultat på kub.

Jag har själv en liten 4 åring med trisomi 13 och har under dessa åren mött flera här på nätet som fått dåliga resultat och trott deras bebisar haft någon typ av trisomi och sedan fått bra svar på fvp.

Ni har några veckors oro men försök verkligen tänka positivt! Hoppas allt kommer gå bra  för er!!!
Svar på tråden Se hit,ni som fått "högrisk" på KUB test!