Skäl för prövningstillstånd i hovrätten?
Barnet är nyligen fyllda 12 år gammal. Bor heltid hos pappan för närvarande och han har ensam vårdnad sedan 1½ år tillbaka. Det har varit ett flertal vårdnadstvister sedan barnet var 1½ år gammal men först för 1½ år sedan kom brytpunkten då pappan fick ensam. Sedan dess har jag varit utestängd från allt. Skälen till den domen var svåra samarbetssvårigheter och att han ansågs ha bäst förmåga att tillgodose barnets behov av mig. Sedan dess har jag fått falska nummer till skolan (något nr till gymnastiklärarens mobil istället för läraren). Har fått begära verkställighet 12 ggr på umgängen.
Pappan har tagit barnet till bup och sjukförklarat hen genom att påstå att hen har diverse diagnoser som varken skolan, jag eller soc ser. Och påstår att hen ärvt detta från mig (som inte har några diagnoser eller besvär alls).
Pappan har nyligen blivit åtalad för att ha misshandlat barnet, men friades i brist på bevis, allt som fanns var barnets egna ord och pappans erkännande till familjerätten. Polisen hade varit på plats efter att barnet själv ringt till dom, togs in på förhör samma kväll och var placerad i jourhem den veckan.
Veckan därefter var vi i tingsrätten och jag yrkade på ensam vårdnad. Soc ifo har kommit gjort en BBIC utredning som är 17 sidor lång och allt jag vet är att barnet ska flyttas till familjehem redan inom ett par veckor. Pappan har gett ett "tveksamt medgivande". Tingsrättens dom sa sen att det inte finns någon anledning att flytta vårdnaden från honom till mig då han inte brister i sitt vårdnadsansvar. Skolan har vittnat, kontaktpersonen på soc har vittnat, mfl. Bara "myndighetspersoner". Alla säger att barnet omedelbart behöver brytas från pappan och få tillgång till mig. Hur fan går det ihop?
Domen är så fel på flera ställen, datum för gamla domar är fel, det står att jag yrkat saker som jag inte har yrkat. Är detta värt att påpeka, få prövningstillstånd för eller anses det som står i domen stämma?
Nu har jag 3 dagar kvar på mig att hitta skäl för prövningstillstånd. Försökt få tag på en advokat, men flera har tackat nej då dom inte har tid och att det är ett omfattande ärende. Den som tidigare funnits i ärendet finns inte längre i livet om någon undrar varför jag måste leta ny. Jag vet inte om det är slöseri av tid att sitta och ringa runt mer. Samtidigt vet jag inte vart jag skulle kunna hitta skäl för prövningstillstånd. Jag ser på detta med sådant tunnelseende nu när detta pågått så länge.