Låga järndepåer, behandla med ACO Gravid?
Är gravid i vecka 27. Fick reda på av min BM för ett tag sedan att jag hade bra hb (126) men låga järndepåer (35). Hon rekommenderade att jag skulle äta Mitt Val Gravid alt. ACO Gravid eftersom mitt järnvärde riskerade att dippa ganska snabbt när depåerna tog slut.
Nån som haft samma "dilemma"? Jag är skeptisk till att stoppa i mig multivitamineral-tabletter varje dag. Jag äter en varierad och nyttig kost, även med blodpudding nån gång var/varannan vecka. Det känns helt enkelt onödigt att peta i mig en massa syntetiska vitaminer och mineraler när jag ser till att få i mig allt genom kosten bara för att få en extra dos järn. Hur hade ni gjort? Har köpt hem Blutsaft som jag tar en "hutt" av varje dag just nu istället för ACO Gravid. Tror inte min mage klarar järntabletter, vet att den inte klarar Hemofer iaf.. Är allt annat än förstoppad både vanligtvis och nu som gravid. För några år sedan testade jag Hemofer och det var som om jag hade maginfluensa varje gång jag tog dem... Blutsaft verkar funka hyffsat, även om magen inte är superglad.
I övrigt är jag pigg och känner inte av någon järnbrist alls. Min BM har gått på semester nu och jag ska träffa en annan den 28 för glukosbelastning. Kan väl ventilera detta med henne men känner att jag gärna vill höra vad ni tycker.