• lilac71

Inte alla vill bo i hus

Min sambo och jag flyttade för ett tag sedan från hus utanför stan till en lägenhet i stan. Huset vi bodde i lå i ett riktigt Svensson-område (inget fel med detta) och vi trodde verkligen att detta är det vi skall göra. Vi hade precis fått barn och när man får barn flyttar 'man' ju utanför stan i hus....Efter 1,5 år började vi erkänna att detta med hus utanför stan inte var något för oss. Flera olika faktorer spelade in: För mycket att göra, för dyrt, krångligt mm (enligt oss). Det vi gillade var att man bara gick ut på terassen, att man lätt kunde sätta upp ett badbassäng till barnen mm.

Vi har nu köpt en lägenhet i stan i ett barnvänligt område, fin innergård och vi stormtrivs. Vi kan cykla till stan, har naturen nära. Vi har även köpt en liten kolonistuga med en liten trädgård där vi om sommaren grillar, har badbassäng mm. För oss har denna lösningen varit perfekt.

Vi är dock förvånade över att många tycker att vårt beslut var fel. "Man kan inte bo i en lägenhet i stan med 2 barn", "ert hus var ju så fint", "barn mår bättre av att bo på landet" etc etc.

Nästan alla våra vänner med barn bor i hus utanför stan. Och det är inget fel med det. Men att bo i hus är inte för alla. Barn som växer upp i en lägenhet i stan blir inte dåliga människor för det.

När man pratar med människor speciellt barnfamiljer verkar hus vara målet.

Hur bor ni därute? Är det flera som har gjort som vi och vilka reaktioner har ni fått?

• Svar på tråden Inte alla vill bo i hus
  • Jennie med ie

Vi bor i eget hus, och har alltid velat göra det. Att bo i "vanlig" lägenhet med barn känns otänkbart för oss, ja även att bo så UTAN barn, så åtminstone en marklägenhet med möjlighet att gå ut på en egen täppa hade vi absolut velat ha oavsett.... Jag har svårt att förstå att man trivs bättre utan den möjligheten, och tycker det är perfekt att bo i villa/marklägenhet med barn...

.. därmed inte sagt att det är synd om barn som inte gör det. Såklart. det beror på vad man gör av det hela, hur mycket man går ut på andra sätt, hur området runtomkring är osv osv.. Lägenhetsboende är ju inte detsamma som att man alltid är innesittande... men jag tror att många får för sig det...

• lilac71

Precis. Varför skulle man sitta innanför hela tiden bara för att man bor i lägenhet? Vi är en aktiv familj som är mycket ute i naturen med våra barn kanske mer än när vi bodde i hus.

• Majsan70

Det går ju alldeles utmärkt att låta barnen växa upp i lägenhet i stan. Själv är jag uppvuxen i centrala Göteborg och har tyckt det har varit toppen. Jag vill aldrig nånsin köpa hus o flytta utanför stan.

Nu bor jag i yttre delen av Göteborg, men har fortfarande bara 30 minuter med spårvagn till centrum. Alldeles lagom, även om jag gärna hade flyttat in till centrum igen.

ASFALT!! Ahh!!

Jag tycker att ni gjorde rätt, för vilken typ av förälder blir man om man inte trivs??!!

• anne h

Uppväxt i lägenhet, köpte hus så snart jag var färdig med min utbildning och skulle aldrig i livet bosätta mig i lägenhet innan jag är pensionsmässig, DÅ kommer jag nog flytta till lägenhet igen så jag slipper skotta snö osv.

• Tant Green

Jag vill inte bo i hus. Om jag måste bo i hus ska det vara nära stan, och trädgården ska sköta sig själv.

När jag var liten bodde vi i en förort till Stockholm (både i lägenhet och radhus) och på somrarna när alla andra ungar ville åka till landet ville jag bara vara hos min farmor och farfar i stan Så jag har alltid tänkt att mitt barn ska få bo i stan, eftersom jag inte fick det när jag var liten... men nu när jag har barn så uppskattar jag också lite mindre trafik och mer skog så nu bor vi i en förort (lägenhet) i alla fall. Hoppas min dotter kommer förlåta mig för det

• Nuk

Jag trivs som fisken i stan och det ska nog vääääldigt mycket till för att jag ska ta min lilla familj och flytta till villa.

• Vasen

Vi bor i lägenhet i stan och har inga som helst planer på att flytta till hus på landet. Snarare längre in i centrum och då i lägenhet naturligtvis. Jag undrar om detta med att "man ska bo i hus på landet när man får barn" inte är ett fenomen som är vanligare i lite mindre städer? Bor i visserligen ganska lilla Malmö, men här tycker jag inte jag träffat många som tycker att man måste bo i hus om man har barn, folk i min födelseort Falun däremot blir helt bekymrade över att vi bor i lägenhet i stan .

• Eofrysina

Jag skulle säkert trivas i en lägenhet också, men då ska den vara tillräckligt stor och vara nästan mitt i stan.

För mig är nog hus optimalt, men det beror på att mitt stora intresse är just hus... hmm innefattar flerbostadshus också för den delen Jag har stora ytrymmeskrävande intressen också som är svåra att kombinera in i lägenhetsboende.

• snillis

Vi bor i hus, men väldigt centralt. Den perfekta kombinationen! Egen tomt och lekplatser till barnen och man kan släppa ut barnen när de blir större utan att hela tiden vara med så som man måste när man bor mitt i stan. Men vi bor ändå så att vi är och fikar en eller ett par gånger i veckan, går ofta på restaurang och bio etc. Och det bästa av allt - vi använder nästan aldrig bilen eftersom det är gång - och cykelavstånd till allt.

• Carro1978

Vi bor i hus, men har inget emot lägenhet! Om min sambo inte skulle tycka om att pilla på gården så skulle jag nog hellre bo i lägenhet! Jag hatar allt som har med trädgårdsarbete att göra, medans sambon tycker det är kul! Har många kompisar som valt att bo i lägenhet istället för hus. Inget fel med det! Det är väl upp till var och en hur man väljer att bo......

• Zahcro

Jag vill jätte gärna bo i hus men min sambo tycker inte det är en bra ide. Vi städar för sällan är väl hans komentar. Han tycker vi är för slarviga för att bo i ett hus. för tillfället har vi ingen möjlighet att fixa hus heller.. kostar ju pengar

Nu bor vi i en 3a mitt inne i samhället med stor gräsmatta tvättstuga i källaren och garage. Vi delar huset med våran hyresvärd hans 4 barn + min stora syster som nu är gravid.

Vi väntar vårat andra barn och är på jakt efter en större lägenhet. dock är den vi har för "dyr" och alla andra höromkring är MKT DYRARE. så vi blir väl kvar här.

Men det är egentligen underbart här. Vi har gräsmatta att leka på när sommaren kommer bassäng som kan sättas upp. i dag har vi byggt snögrottor och åkt pulka på tomten. lägenhetens sick är inge vidare men den duger åt oss..

Man behöver inte bo på landet bara för att man har barn.

Jag har bott på landet hela mitt liv och har vantrivts jämt. långt till vänner och affärer. Nu i sammhället har jag 8min till dagis samma till jobbet och affärer.. super! jag har inget körkort heller så landet är uteslutet för oss.

Ingen har komenterat att vi bor inne i "stan" med barn. Bara svärmor då men hon komenterar allt vi gör. nästan.

• Zahcro

men skulle vilja ha hus för storlekens skull den ska ligga i samhället i sånna fall.. så har någon 525ooo så kan jag få köpa mig ett fint hus i centrum. aldrig mer på landet

• aleksa98

Vi köpte hus för ca 2,5år sedan i en liten by, men den har allt vi behöver med dagis affärer, skola 1-9, bank, konditori osv och byn e inte större än ca 1500- 2000 inv och vi trivs. Flyttade från Malmö, som är den staden som jag växt upp i och känner mig hemma i men känner att mina barn får en tryggare uppväxt här, det e mer skyddat tycker jag. Hade vi inte haft barn så hade jag inte lämnat Malmö

• ressugen

Det viktigaste i en familj är kärleken, inte var man bor!
    Och att man trivs självklart

Själv är jag uppvuxen i lägenhet men nu bor vi i hus och jag tycker det är jätteskönt att sticka ut benen och känna gräs under fötterna .
    Jag hoppas att vi kan bo kvar här i länge länge och att vårt barn får många kompisar.

• Amatea

Jag har aldrig bott i hus och jag gillar att bo i lägenhet i stan, vilket vi gör nu. Alla tar för givet att vi med två barn ska skaffa hus och det vill väl min man också men jag är tveksam.
    Däremot skulle jag gärna vilja ha en stuga vid havet för att få närheten till hav och natur emellanåt.

Svar på tråden Inte alla vill bo i hus